Headlines News :
Home » » Tidur ubat paling mujarab

Tidur ubat paling mujarab

Written By zabidi on Wednesday 25 June 2014 | June 25, 2014

Oleh RABIATUL ADAWIYAH KOH ABDULLAH

TIDUR bola, makan bola, mandi bola, apa pun bola. Bermulanya Piala Dunia 2014 menandakan kehangatan demam bola kepada jutaan peminat sukan berkenaan di seluruh negara.

Sudah pasti dalam tempoh tinggal hampir tiga minggu inilah 'kaki-kaki bola' ini akan bersengkang mata untuk menyaksikan perlawanan pasukan pilihan mereka yang kebanyakannya berlangsung pada awal pagi.

Di Suzhou, China baru-baru ini menyaksikan seorang peminat bola sepak mati dipercayai akibat kurang tidur selepas berjaga beberapa malam untuk menonton siaran langsung Piala Dunia.
Lelaki yang berusia 25 tahun itu ditemui mati di hadapan televisyen di rumahnya di Suzhou berhampiran Shanghai.

Perbezaan waktu antara Suzhou dan Brazil ialah 11 jam.

Ini bermakna peminat bola sepak di China perlu berjaga sepanjang malam untuk mengikuti perlawanan Piala Dunia, lapor laman web Yahoo Sports.

Doktor memberitahu, kematian itu berkaitan dengan kurangnya tidur.

Menurut Perunding dan Pakar Bedah Telinga, Hidung dan Tekak (ENT), Dr. Raymond Tan Suan Kuo, tidur ialah merehatkan badan dan minda beberapa jam pada waktu malam ketika sistem saraf tidak aktif, mata ditutup dan otot postur berehat.

Bagaimana jika keadaan sebaliknya berlaku apabila kita kurang atau tidak tidur? Sudah tentu seseorang yang kurang tidur boleh menyebabkan memori terganggu dan keletihan bahkan mampu membawa kepada risiko-risiko buruk yang lain.

Sebenarnya, masalah ini dapat di atasi jika anda tidur seketika pada waktu siang.

Pun begitu, masih ramai menganggap bahawa tidur seketika pada waktu siang merupakan sifat orang yang malas. Tidak kurang juga yang beranggapan bahawa rutin tidur sebegini mengganggu kesihatan.
Tidak ramai yang mengetahui bahawa tidur seketika dapat menyegarkan semula badan dan minda yang juga dipanggil sebagai power nap.

Amalan ini telah dipraktikkan oleh masyarakat di negara-negara Barat dan umat Islam sejak dahulu.

Share this post :

Post a Comment

 
Programmer : Creating Website
Webmaster ZABIDI MORAD
Copyright © 2014. Berani Kerana Benar - All Rights Reserved

PANDANGAN DALAM LAMAN INI TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP WEBMASTER