Headlines News :
Home » , » Tuan Guru Datuk Dr Haron Din dalam kenangan

Tuan Guru Datuk Dr Haron Din dalam kenangan

Written By zabidi on Friday 16 September 2016 | September 16, 2016

Selepas solat Isya' tadi di Masjidil Haram, ingatan kepada Tuan Guru Dato' Dr. Haron Din begitu kuat bermain dalam ufuk minda kami. Sementelahan pula pada sebelah petang, kami dikejutkan dengan berita beliau dalam rawatan jantungnya. Hati kami sedikit hiba dengan berita itu.

Pada akhir Ogos yang lalu, kami sempat berbual panjang dengan beliau dalam banyak topik seumpama hukum hakam agama, isu politik antarabangsa, coup détat di Turki, termasuklah isu RUU355 dalam satu pertemuan ziarah di rumah beliau. Alhamdulillah, pada masa itu sempat juga kami bertanyakan kesihatannya. Ketika itu, beliau nampak sangat bersemangat bila berbicara walaupun zahirnya nampak agak keletihan. Sedar tak sedar, hampir 3 jam diskusi kami.

Sebelum mengetahui berita pemergiannya, kami sempat mengambil kesempatan dengan keberadaan kami di Kota Suci Mekah dan pada malam Jumaat 14 Zulhijjah dengan penuh kesayuan berdoa kepada-Nya supaya diberi kesembuhan kepada beliau. Pun begitu, Allah lebih menyayangi hamba-Nya.

Kami lafazkan innalillahi wa inna ilaihi raji'un. Sesungguhnya kita semua adalah milik Allah dan kita semua pasti akan kembali kepada-Nya. Dengan perasaan redha dengan taqdir-Nya dan sabar kami ucapkan kalimah yang telah diajarkan kepada kita.

Kami tidak katakan berkenaan almarhum kecuali hal yang baik sahaja. Sesungguhnya almarhum merupakan tokoh yang mempunyai pendirian yang jelas dalam ilmu, tegas, cintakan Islam serta mendalam ilmunya. Mempunyai kefahaman yg tinggi ketika mana ramai orang kabur dan keliru dalam tindakan. Cintakan perpaduan dan mempunyai impian untuk melihat Islam dijunjung tinggi di tanah air.

Semoga rohnya dicucuri rahmat dan keampuman serta ditempatkam bersama orang-orang yang beriman. Allahummaghfirlahu warhamhu wa 'afihi wa'fu 'anhu.

Akhukum fillah,
SS Datuk Dr. Zulkifli Mohamad al-Bakri -
Share this post :

Post a Comment

 
Programmer : Creating Website
Webmaster ZABIDI MORAD
Copyright © 2014. Berani Kerana Benar - All Rights Reserved

PANDANGAN DALAM LAMAN INI TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP WEBMASTER