Situasi itu dilihat semakin menjadi-jadi apatah sebahagian besar daripada pelakunya ketika ini didakwa mempunyai kaitan dengan kumpulan pengganas termasuk militan IS.

Bermula dengan tragedi letupan di stesen kereta api pusat di tengah-tengah bandar raya Ankara, Turki pada Oktober tahun lalu yang mengorbankan hampir 100 orang awam, Perancis menjadi mangsa berikut tragedi berdarah kira-kira sebulan kemudian selepas beberapa lokasi tumpuannya di Paris dibom sehingga meragut kira-kira 130 nyawa.

Seakan-akan tiada henti, beberapa siri keganasan terus berlaku apabila Turki dilihat paling kerap menjadi mangsa serangan bom di Eropah ketika ini dan terbaharu, Belgium pula menjadi mangsa apabila Lapangan Terbang Zaventem serta Stesen Metro Maelbeek, Brussels dibom pengganas.

Justeru, timbul persoalan, selamatkah bumi Eropah yang tersohor dengan kepesatan pembangunan dan kekayaan budayanya untuk dikunjungi ketika ini?

Pada masa yang sama, bagaimana pula kumpulan militan IS boleh menyusup masuk dan membuat onar sedangkan umum mengetahui bahawa benua itu khususnya menerusi Kesatuan Eropah (EU) mempunyai kawalan keselamatan yang ketat?

Menurut laporan Mirror.co.uk yang memetik sumber berkaitan, ada dalam kalangan pengganas itu menyamar sebagai pelarian dan menyeludup masuk ke Eropah bersama pelarian lain yang melarikan diri dari Asia Barat dan Afrika Utara.

Sumber itu mendakwa, pengganas kebiasaannya datang secara berseorangan dan berkumpulan dengan menaiki bot merentasi Laut Mediterranean.

“Mereka akan menjadi pencari suaka apabila tiba di Eropah atau gagal dikesan pihak berkuasa. Dengan cara itu, suspek dipercayai boleh membawa masuk lebih ramai anggota militan ke Eropah menerusi sindiket penyeludupan manusia.

“Ini bermakna, mereka boleh masuk jauh ke dalam Eropah dan mengelak daripada ditahan polis dan pasukan keselamatan. Tiada siapa tahu berapa ramai jumlah mereka,” kata sumber tersebut.

Walaupun ada yang mendakwa sukar untuk menghentikan ‘kegilaan’ itu daripada berlarutan kerana sasaran kumpulan pengganas itu dibuat secara rawak, namun EU menerusi Europol atau Polis Eropah tetap mengambil langkah berjaga-jaga.

Antaranya ialah dengan meningkatkan aspek keselamatan terutamanya di negara-negara yang bernaung di bawah kesatuan itu.

Beberapa negara lain turut mengambil inisiatif sendiri dengan menguatkuasakan peraturan berkaitan bagi mengelak daripada menjadi mangsa serangan.

Ternyata, serangan demi serangan itu seperti ‘wake-up call’ yang mengejutkan seluruh warga Eropah serta masyarakat antarabangsa.

Dengan Perancis bakal menjadi tuan rumah kepada kejohanan Euro 2016 mulai Jun ini, ramai pemerhati berpendapat, tahap keselamatan sepanjang penganjuran itu akan menjadi ‘penanda aras’ terhadap kemampuan Eropah menangani kejadian pasca siri serangan bom sebelum ini.

Hakikatnya, Eropah masih selamat untuk dikunjungi ketika ini. Bagaimanapun, seperti pasukan keselamatan dan pihak berkuasa yang berkenaan, orang awam termasuk pelancong juga perlu mengamalkan pendekatan dengan menekankan bahawa bahaya itu ada di mana-mana dan tidak boleh dijangka.