Juara Piala AFC itu telah pun dianggap sebagai kelab bola sepak tempatan terkaya dan paling ter­urus, dan sumbangan Sultan Ibrahim itu pasti akan membuatkan program pembangunan kelab itu semakin lancar.

Pengumuman sumbangan Sultan Ibrahim itu disahkan dalam kenyataan JDT menerusi akaun Facebook rasmi pasukan, JOHOR Southern Tigers

Menurut kenyataan itu, Sultan Ibrahim membuat keputusan itu kerana ba­ginda gembira melihat sukan bola sepak memainkan pe­ranan pen­ting dalam menyatupadukan bangsa Johor selain mengharumkan nama negeri ini di persada dunia.

“Selain keprihatinan Sultan Ibrahim Ibni Almarhum Sultan Iskandar, Sultan Johor dalam pembangunan negeri Johor, amal kebajikan, zakat dan waqaf serta yayasan dinaungi, baginda ber­kenan mengurniakan sumbangan sebanyak RM50 juta kepada kelab bola sepak Johor Darul Ta'zim,” menurut kenyataan itu.

Sumbangan oleh Sultan Ibrahim itu disambut baik oleh pemilik JDT yang juga putera sulung baginda Tunku Ismail.

Tunku Ismail yang juga Tunku Mahkota Johor yakin sumbangan tersebut bersandarkan kesedaran bahawa projek bola sepak Johor merupakan projek jangka panjang yang menjadi faktor menyatupadukan bangsa Johor.

“Sungguhpun dengan rezeki itu, kelab juga perlu berbelanja secara berhemah dan berjimat cermat demi menjamin masa depan kelab dalam jangka masa panjang memandangkan kita tidak sekaya sesetengah kelab yang ditaja oleh hartawan di negara ini.

“Keutamaan kita kepada pembangunan infrastruktur dan bakat muda serta simpanan kewangan untuk masa depan. Kita perlu belajar daripada kesilapan dilakukan sesetengah pesaing kita kerana orang yang bijak belajar daripada kesilapan orang lain.

“Kita telahpun mencipta sejarah, sekarang terpulang kepada kita untuk berusaha meneruskan kecemerlangan. Apa yang kita te­lah capai hingga hari ini ha­nyalah permulaan dan perjalanan kita masih jauh,” katanya dalam laman Facebook itu.

Pada masa sama, Tunku Ismail turut mengingatkan penyokong bahawa JDT sebahagiannya adalah milik rakyat Johor walaupun beliau adalah pemiliknya, sekali gus mahu penyokong bersama-sama beliau membangunkan kelab kerana tugas itu adalah satu tanggungjawab.

Tunku Ismail, yang juga Penaung Diraja Persatuan Bola Sepak Negeri Johor (PBNJ) kini merupakan pemilik Kelab Bola­sepak Johor dengan pegangan milikan majoriti dan selebihnya milikan para penyokong.

JDT akan beroperasi sebagai kelab sepenuhnya yang merangkumi pasukan JDT, JDT II, JDT III, JDT IV, manakala PBNJ pula berfungsi sebagai pengelola kepada segala pertandingan bola sepak di peringkat negeri dan kebangsaan.