Headlines News :
Home » » Jangan iktiraf kerajaan al-Sisi

Jangan iktiraf kerajaan al-Sisi

Written By zabidi on Tuesday 6 May 2014 | May 06, 2014

Oleh  SYED ABDULLAH SYED OSMAN

Abdel Fattah al-Sisi, Jeneral yang mengulingkan Mohamed Mursi, Presiden Pertama yang dipilih

secara demokratik, telah melanggar tata susila dan dianggap sebagai perampas hak rakyat yang secara sah memilih Mursi sebagai pemimpin negara Mesir.

 Dengan kekuatan tentera yang ada dan seolah-olah tentera mengatasi segala pentadbiran negara dan tidak mengikut perundangan yang sepatutnya dipatuhi maka, terjadilah perampasan kuasa yang mengecewakan rakyat dan juga dunia terutama sekali dunia Islam.

Yang menjadi masalahnya apabila sesiapa juga yang menentang Jeneral al-Sisi akan ditangkap ataupun dibunuh dengan begitu kejam.
Terbaharu, lebih 500 rakyat Mesir penentang al-Sisi diberkas dan dijatuhkan hukuman bunuh. Tindakan ini adalah sesuatu yang tidak berperikemanusiaan dan amat kejam sekali.

Kini Jeneral al-Sisi berhasrat untuk bertanding jawatan presiden Mesir. Sudah tentu sekali undian itu sekali lagi akan menjadi kontroversi kerana mana mungkin beliau akan kalah.
Hal ini kerana apabila beliau berhasrat untuk bertanding bermakna beliau sudah pastikan dan sudah diaturkan bahawa beliau akan menang dalam apa keadaan sekali pun.
Inilah yang diramalkan akan terjadi dan tidak mungkin dapat memadamkan kemarahan rakyat Mesir. Keadaan ini akan menghuruharakan dan mengeruhkan lagi suasana selagi demokrasi yang adil tidak dapat dikembalikan semula kepada Mohamed Mursi sebagai Presiden Mesir yang sah.

Sepatutnya negara-negara Islam yang lain termasuk Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) tidak mengiktiraf Kerajaan yang tidak sah dan menzalimi rakyatnya sendiri
Share this post :

Post a Comment

 
Programmer : Creating Website
Webmaster ZABIDI MORAD
Copyright © 2014. Berani Kerana Benar - All Rights Reserved

PANDANGAN DALAM LAMAN INI TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP WEBMASTER