Headlines News :
Home » » Hiburan melampau pemusnah generasi muda

Hiburan melampau pemusnah generasi muda

Written By zabidi on Wednesday 22 March 2017 | March 22, 2017

Oleh USTAZ ZAINUDIN HASHIM 

BIDANG hiburan adalah medium paling digemari segenap lapisan masyarakat, tidak kira warga tua, muda, lelaki, perempuan, Melayu, Cina, India, Mat Saleh, apapun bangsa di dunia mempunyai budaya hiburan tersendiri, hingga terdapat dalam kalangan mereka yang sanggup berbunuh-bunuhan kerana mempertahan budaya atau hiburan kesukaan mereka.

Kita tidak menafikan bahawa hiburan adalah salah satu cara untuk memberi ketenangan pada jiwa manusia dari dahulu hingga ke hari ini. Namun pendekatan cara berhibur sahaja yang agak berbeza, kalau dalam kalangan para Sahabat Rasulullah s.a.w. cara mereka berhibur adalah dengan membca, menghafal dan mengulangi pembacaan al-Quran, jadi tidak menjadi pelik apabila kita membaca sejarah hidup mereka ada yang mengkhatam al-Quran tiga kali dalam sehari, seminggu, sebulan dan berbagai-bagai cara lagi.

Tindakan mereka seolah-olah diwariskan kepada generasi berikut dalam kalangan para Tabi’in dan Tabi’ Tabi’in yang sentiasa berhibur dengan al-Quran, membaca serta menghayati hadis-hadis Rasulullah dan tidak kurang juga yang gemar menyampaikan nasihat, peringatan atau motivasi kepada individu yang mereka temui, ia suatu kepuasan kerana dapat berhibur dengan elemen-elemen yang telah disebutkan di atas.

Kadang-kadang terdapat insan Muslim turut mempertahan budaya atau bidang hiburan mereka walaupun ia salah pada pandangan hukum syarak.

Hukum bagi mereka tidak akan ke mana, pencapaian hiburan lebih diberi keutamaan daripada hukum syarak, ini bukan cakap kosong, realitinya begitu, justeru penganjuran hiburan dapat izin pihak berkuasa, bukan sahaja mendapat keizinan, akan tetapi ditaja oleh pihak-pihak tertentu di samping mempromosi produk keluaran mereka masingmasing.

Islam sama sekali tidak mengharamkan hiburan asalkan ia memelihara adab-adab serta akhlak ketika berhibur, dalam erti kata artis wanita boleh menyampaikan hiburan kepada sesama sejenis mereka adalah menjadi keutamaan daripada menyampaikan hiburan di hadapan lelaki yang bukan mahramnya, kadang-kadang kelihatan mereka terkinjakinja di hadapan lelaki bukan mahram, sebenarnya bukan mahu menghukum mereka, tetapi sekadar peringatan sesama saudara seagama, kerana tidak tahu apakah cara terbaik untuk mengingatkan sesama saudara dan saudari yang sebenar ada potensi untuk dibangunkan dengan eleman Islam.

Apapun yang terbaik pelaksanaan serta penganjuran hiburan telah dibuktikan sendiri oleh baginda Rasulullah s.a.w. Peristiwa Israk dan Mikraj menjadi pengukur kepada konsep hiburan yang berorientasikan keagamaan.

Peristiwa berkenaan berlaku setelah baginda Rasulullah dikhabarkan dengan kematian dua insan hebat dalam mempertahan dakwah selama 13 tahun di Makkah iaitu pak cik Nabi bernama Abu Talib dan isteri baginda iaitu Sayidatina Khadijah, bukan sahaja hebat tetapi menjadi tulang belakang kepada gerakan dakwah Rasulullah s.a.w.

Setahun sebelum penghijrahan baginda ke Madinah sebagai destinasi terakhir, baginda telah diperjalankan oleh Allah SWT melalui satu program hiburan kerana terdapat pandangan ulama sirah menyebut bahawa baginda diperjalankan pada malam Israk dan Mikraj sebagai satu hiburan bagi menghilangkan rasa gundah gulana dengan perkhabaran kematian Abu Talib dan Sayidatina Khadijah (ini menunjukkan bahawa merupakan manusia seperti kita yang memiliki perasaan dan simpati), ia sebagai satu ujian berat yang dilalui oleh setiap makhluk bernama insan.

Bagaimanapun, perjalanan itu merupakan program masjid ke masjid iaitu dari Masjidil Haram di Makkah ke Masjidil Aqsa di Palestin, hiburan yang dipilih Allah ke atas Nabi Muhammad s.a.w. itu adalah satu bentuk hiburan berbentuk agama, iaitu hubungan keduadua masjid dengan Islam iaitu merupakan kiblat umat Islam yang pertama dan kedua, ia satu peristiwa untuk menghilangkan keresahan baginda Rasulullah yang sedikit sebanyak boleh menjejaskan tumpuan untuk berdakwah, tetapi kerana hiburan itu tajaan Allah, maka keresahan dan gundah gulana yang menghimpit baginda akhirnya luput.

Tetapi apabila kita menilai semula penganjuran program hiburan dalam tanah air, kita boleh kategorikan pelbagai dimensi yang berlainan yang menunjukkan para pencipta program hiburan itu tidak ketandusan idea, ada sahaja idea-idea mereka yang dilontarkan kepada masyarakat yang diterima baik sebagai hiburan yang memuaskan hati.

Justeru, kita boleh bahagikan aspek hiburan tanah air kepada beberapa bahagian, lawak jenaka, lakonan drama-filem, nyanyian, hiburan realiti dan lain-lain.

Ini juga merupakan kejayaan bangsa Yahudi yang menguasai Hollywood untuk menjahanamkan umat manusia tanpa mengira kedudukan agama mereka supaya jauh dari hidup beragama, mereka telah sediakan kaedah untuk menghancurkan manusia melalui 5F yang diperkenalkan, iaitu Filem, Fesyen, Famili, Food dan Fun.

Kalau kita perhatikan 5F tersebut benar-benar mereka telah berjaya memasukkan jarum-jarum kemusnahan dan kerosakan hingga menjana manusia yang sombong, pentingkan diri, mengejar populariti, membina nama dalam industri yang diceburi, pergaulan bebas dalam pembikinan sesebuah filem, apatah lagi yang tidak patuh Syariah, yang haram jadi halal seperti berpelukan dan sebagainya.

Lawak jenaka: Satu program realiti terkini yang diperkenalkan di saluran Astro seperti Raja lawak (Lawaking), Maharaja Lawak, Lawak Spontan, sembang Lawak sudah masuk musim yang kiranya mendapat sambutan yang amat menggalakkan daripada masyarakat Malaysia tanpa terbatas kepada golongan muda sahaja, sama ada yang menjadi penonton ataupun peserta, ia tidak lain menjanjikan pulangan hadiah lumayan.

Apakah peserta yang menyertai program realiti ini sudah mendapatkan pandangan para mufti, ahli-ahli agama, para pensyarah Syariah di unversiti-universiti tempatan mengenai penyertaan mereka yang menggalakkan banyak ketawa dan kurang mengajak penonton untuk menginsafi alam padang Mahsyar, persoalan kubur dan lain-lain. Pendek kata para peserta telah melakukan penyanggahan terhadap hadis baginda yang melarang umatnya daripada banyak ketawa.

Lakonan drama-filem: Ia juga satu medium yang memberi peluang untuk para peserta menjadi terkenal dan popular apabila dinobatkan sebagai juara dalam satu-satu pertandingan, contoh terbaru apabila para peserta berpeluang sebagai ‘anak wayang’ apabila impian mereka menjadi kenyataan berlakon bersama para artis berpengalaman yang mendidik mereka secara tidak langsung.

Ramai artis yang sanggup untuk berlakon dalam filem seram yang terlalu banyak bagaikan cendawan tumbuh selepas hujan, tetapi tidak mengambil kira apakah sebenarnya mesej yang mahu disampaikan kepada umum, apapun kesan negatifnya lebih banyak daripada positif, umpamanya ramai dalam kalangan kanak-kanak mula takut bila keadaan bergelap, mereka akan membayangkan bahawa adanya hantu di sekeliling mereka, akhirnya bukan Al lah yang mereka tahut tetapi hantu yang ditakutkan.

Drama-drama bersiri pula mengikat para penonton untuk terus mengikuti episod-episod seterusnya, sedangkan waktu siarannya kadang-kadang bermula pada jam, 7.00 – 8.00 malam dengan laungan azan Maghrib, iaitu waktu di mana Muslim yang komited dengan masjid ataupun surau terikat dengan kisah selanjutnya, yang kuat pegangan tidak akan mudah cair dengan episod-episod berikut tetapi yang kurang ikatan dengan masjid atau surau sudah tentu akan duduk di rumah untuk mengetahui kisah selanjutnya, begitulah taktik untuk menghalang manusia daripada terus beribadat kepada Allah SWT.

Bidang nyanyian: Penganjur banyak menganjurkan programprogram realiti seperti Akademi Fantasia hingga musim kesebelas atau dua belas, Mentor, So do you think you can dance, Malaysia Idol, Bintang RTM, Bintang Klasik, Kilauan Emas, Idola Kecil dan pelbagai penganjuran lain, tetapi apakah matlamat penganjuran kesemua slot-slot hiburan tersebut, itulah yang menjadi misteri kepada umum?. Pokoknya dari segenap usia iaitu kanak-kanak, remaja, dewasa dan golongan warga emas dilihat seronok bagaikan tidak akan mati.

Apa yang dapat kita samasama simpulkan matlamat daripada penganjuran banyak program hiburan tidak lain adalah untuk memperkasa industri hiburan tanah air, ia tidak bermaksud bahawa Islam menghalang kemajuan industri berkenaan, akan tetapi ia perlu direalisasikan tanpa menggugat kesucian agama Islam, kerana ia adalah naluri yang ada pada semua makhluk bernama manusia.

Apapun yang pasti, selepas ini Malaysia sebagai tanah air kita yang menjulang konsep Satu Malaysia akan mampu melahir atau memproduk seramai mungkin golongan artis kerana berjaya menganjurkan program-program hiburan realiti termasuk dengan hadiah lumayan yang akhirnya ramai yang mahu bergelar superstar tetapi cetek tentang ilmu agama, usah jadi macam Shah Rukh Khan sudahlah, lepas dapat gelaran Dato’, dia cakap pada perkara yang menghina peribadi Rasulullah s.a.w., sama-samalah kita fikirkan.
Share this post :

Post a Comment

 
Programmer : Creating Website
Webmaster ZABIDI MORAD
Copyright © 2014. Berani Kerana Benar - All Rights Reserved

PANDANGAN DALAM LAMAN INI TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP WEBMASTER