Headlines News :
Home » » Mengapa tekanan baik untuk kita?

Mengapa tekanan baik untuk kita?

Written By zabidi on Saturday 13 September 2014 | September 13, 2014

TIDAK semua yang dinamakan tekanan atau stres hanya mengundang implikasi negatif. Ada kalanya ia bermanfaat untuk memastikan kualiti hidup serta kerjaya kita lebih baik.

Beberapa kajian oleh pakar kesihatan menemui dapatan yang baharu dan unik. Berikut antara beberapa kebaikan yang boleh diperoleh daripada tekanan;

1. Tekanan membantu kita menjadi lebih kreatif.

Ahli psikologi, Larina Kase dari Pennsylvania berkata, tekanan selalunya wujud bersama sebuah kejayaan atau kreativiti kerana minda yang terlalu santai tidak akan perasan tentang kepentingan kepelbagaian.

“Tekanan selalunya meningkat apabila kita menemui sesuatu yang baharu kerana perubahan secara tipikal datang bersama tekanan baharu.

“Hasil kreativiti kita juga menimbulkan sedikit kegelisahan kerana memikirkan pandangan orang lain terhadap karya kita,” ujarnya penulis buku Pemimpin Berkeyakinan: Bagaimana Tokoh Paling Berjaya Melangkah Lebih Luar Biasa.

2. Tekanan bagus untuk sistem imunisasi kita.

Pakar psikiatri klinikal, Mark Goulston mendedahkan, tekanan dalam skala yang kecil boleh membantu menguatkan sistem imun badan apabila hormon tekanan (cortisol) dilepaskan.
Katanya lagi, apabila tekanan terhasil, tubuh badan akan kekal kuat, bertenaga dan sihat.
Namun begitu, ujarnya, tekanan terlalu tinggi pula akan menyebabkan hormon terhasil berlebihan yang boleh menyumbang kepada obesiti abdinomal.

3. Tekanan membantu meningkatkan kesihatan diri.

Melakukan angkat berat, berlari atau memperuntukkan selama 45 minit dengan berbasikal adalah senaman yang memberikan tekanan yang baik kepada tubuh badan kita.

Penyelaras pendidikan sepanjang hayat bagi American Council on Exercise (ACE), Jessica Matthews berkata, tekanan dalam senaman yang sederhana menyediakan kualiti kesihatan yang baik selain beberapa kesan positif yang lain.

“Dari perspektif psikologi, tuntutan badan ketika bersenam membantu menjadi lebih berkesan dalam menyempurnakan kehidupan harian.

“Senaman biasa juga berpotensi untuk merendahkan kadar hormon tekanan manakala meningkatkan tahap endorfin dalam badan lalu menghasilkan perasaan yang menyegarkan,” ujarnya yang juga jurulatih kesihatan.

4. Tekanan membantu menyelesaikan masalah.

Dalam kehidupan kita, sudah tentu kita pernah berhadapan dengan cabaran untuk membuat sebuah keputusan yang besar. Kerisauan seperti ini juga sebenarnya bermanfaat.

Menurut Dr Kase, tekanan membayangi penghargaan kita kepada sesuatu yang kita miliki kerana jika seseorang tidak mengendahkan sesuatu, maka dia tidak perlu memikirkan tentangnya.

5. Tekanan boleh memastikan keselamatan anak-anak lebih terjamin.

Menurut pakar, seseorang ibu yang merasa tekanan yang lebih mampu meningkatkan kadar keselamatan anak-anak mereka daripada ancaman bahaya.

Bahkan, sebuah kajian dari University Johns Hopkins mendedahkan, paras kortisol ibu yang mengandung berada pada paras yang lebih baik berbanding ibu yang lain.

Bagaimanapun, kajian menyarankan supaya ibu tidak terlalu bersifat melindungi sehingga menjejaskan perkembangan komunikasi anak-anak.

6. Tekanan menyumbang kepada kualiti kerja yang baik

“Pada satu-satu masa, tahap tinggi tekanan dan kebimbangan mampu memastikan kalian lebih bertenaga, fokus dan bermotivasi di tempat kerja,” kata Dr Kase.

Beliau berkata, tanpa tekanan yang cukup, seseorang tidak mungkin dapat berusaha dengan lebih baik dan mengurangkan tahap kesilapan.

“Anda perlu mengambil risiko untuk memajukan kerjaya dan meningkatkan nilai diri bagi posisi yang lebih tinggi. Anda cuma perlu bijak berjaya mengendalikan tekanan bagi membina keyakinan dalam kerjaya dan lain-lain perkara dalam kehidupan seharian,” ujarnya.

7. Tekanan menjadikan kita bertambah sihat selepas rawatan kesihatan atau pembedahan.

Kajian menunjukkan hubungan antara tekanan jangka pendek yang positif sebelum rawatan pembedahan atau perubatan boleh mewujudkan semangat berjuang sehingga berpotensi menentang kanser payudara.

Hal ini kerana, kajian membuktikan bahawa tekanan boleh menyekat penghasilan estrogen yang bertindak sebagai pemain utama dalam pembangunan kanser payudara.

“Respon kepada tekanan kita membuatkan kita lebih berwaspada dengan sebarang cabaran, bahaya bahkan peluang,” jelas Dr Goulston.

Malah, kata beliau lagi, tekanan yang turut membebaskan adrenalin membantu seseorang lebih fokus dan berfikir dengan lebih jelas.
Share this post :

Post a Comment

 
Programmer : Creating Website
Webmaster ZABIDI MORAD
Copyright © 2014. Berani Kerana Benar - All Rights Reserved

PANDANGAN DALAM LAMAN INI TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP WEBMASTER