Headlines News :
Home » » Diabetes boleh dikawal tanpa sebarang ubat

Diabetes boleh dikawal tanpa sebarang ubat

Written By zabidi on Monday 5 September 2016 | September 05, 2016

Rawatan diabetes secara konvensional didapati perlu dijalani bersama dengan rawatan fungsional bagi menjamin keadaan pesakit lebih baik berbanding bergantung kepada ubat-ubatan.

Pesakit diabetes perlu pendekatan lain kerana kebanyakan kes rawatan secara konvensional setakat ini menggunakan ubat-ubatan hanya mampu mengawal paras gula.

Bagaimanapun ia tidak melakukan apa-apa terhadap kerintangan insulin (insulin resistance ).
Akibatnya ialah masalah asas diabetes tahap tidak selesai serta berisiko pula terjadi toksisiti insulin kepada pesakit.

Ini jelas dilihat dalam beberapa kajian besar yang sangat penting seperti Accord 2008.
Dalam kajian Accord,mengawal Kencing Manis dengan intensif (dengan ubat-ubat kencing manis termasuk insulin) menyebabkan kadar kematian yang lebih tinggi berbanding dengan mereka yang diberikan rawatan biasa.

Antara yang berlaku ialah mereka yang diberikan rawatan intensif kencing manis mengalami lebih kerap episod hypoglycemia dan bertambah berat badan.

Mereka juga mengalami lebih banyak serangan jantung, strok kematian kerana penyakit kardiovaskular. Jelas bahawa ada sesuatu yang sangat tidak kena dengan rawatan diabetes apabila pesakit yang terkawal elok paras gulanya, akhirnya lebih menderita.

Kerana itulah maka rawatan diabetes secara fungsional ada peranannya. Antara kelebihan rawatan Kencing Manis secara fungsional ialah:

1) Dapat menghilangkan kerintangan insulin (Insulin Resistance ) lalu "menyembuhkan" diabetes

 2) Mengembalikan "insulin sensitivity"

3) Tiada kesan toksik insulin atau diabetes konvensiona
.
4) Bersesuaian dengan patofisiologi penyakit kencing manis tahap dua iaitu pesakit yang menghidap ini mempunyai paras insulin yang tinggi, maka rawatan secara fungsional menurunkan paras insulin yang tinggi tadi lalu menguasai risiko kesan buruk paras insulin yang tinggi, lalu mengurangkan risiko kesan kesan buruk paras insulin yang tinggi.

5) menyembuhkan disfungsi sel Beta di pankreas.

Yang eloknya ialah tiada sebarang dilema sedemikian pada rawatan diabetes secara fungsional.

Rawatannya menarik, mudah dan memperkasakan pesakit serta jauh lebih rendah kosnya kerana tiada ubat yang digunakan.

Tiada ubat, bermakna tiada kesan sampingan ubat. Hasil akhirnya, pesakit boleh sembuh terus dari diabetes.
Sembuh daripada diabetes bermakna tiada sakit jantung, tiada strok,tiada kaki yang kena potong, tiada buah pinggang rosak dan kena dialisis, tiada buta kerana retinopati dan sebagainya.

Rawatan diabetes secara perubatan fungsional :

1) Diet Rendah Karbohidrat, tinggi lemak (RKTL): untuk mengurangkan paras insulin di dalam darah.

2)Puasa untuk mengurangkan paras insulin di dalam darah dan untuk memperbaiki kesihatan hati dan pankreas, juga menurunkan paras inflamasi

3)Meningkatkan sensitiviti insulin dengan penggunaan pemakanan seperti kulit kayu manis, kunyit, cuka dan juga suplemen seperti Vitamin C, minyak ikan, alfa lipoik asid,mineral seperti zink,vanadium dan lain lain lagi
4) mengurangkan inflamasi dengan Vitamin C, kurkumin, Omega 3 dan sebagainya

5) senaman latihan halangan progresif (PRT) untuk meningkatkan sensitiviti insulin dan juga kawalan paras gula. Diet rendah karbohidrat, RKTL - Ini antara diet rendah karbohidrat yang digunakan agak meluas akhir-akhir ini untuk mengawal diabetes.

Ada diet rendah karbohidrat lain seperti diet Ketogenik, diet alkali dan sebagainya.
Perbezaan diet-diet ini adalah pada peratusan karbohidrat, lemak dan protin. Diet RKTL yang ketat mensyaratkan komponen karbohidrat tidak lebih dari 20 gram sehari.

Diet RKTL yang sederhana pula,kandungan karbohidratnya antara 20 ke 50 gram sehari. Kandungan zat protein diet pula adalah di dalam anggaran 1gram bagi setiap kilogram berat badan, selebihnya ialah zat lemak.

Begitu pun, pesakit yang memerlukan diet ini tidaklah perlu menimbang berat makanan. Cukup sekadar menganggarkan komponen makanan di dalam diet mereka.

Cara yang paling mudah ialah dengan memberikan garis panduan kepada pengamal diet ini seperti berikut :

Jangan ambil GKB (gula, kentang atau ubi, bijirin) kerana semua ini akan meningkatkan paras insulin dengan tinggi.

Makan banyak dan berbagai sayuran kerana sayur kaya dengan berbagai khasiat anti-oksida, zat mineral, vitamin,serat serta rendah kandungan karbohidrat.

Makan telur,ikan dan makanan laut kerana zat protein dan lemak serta daging, ayam, minyak kelapa, minyak kelapa sawit, minyak zaitun dan sebagainya.

Makan bila lapar dan berhenti sebaik sahaja mula kenyang. Jangan makan sekiranya tidak lapar. Dari pengalamanitu biasanya sudah memadai sebagai garis panduan untuk pengamal diet.

Biasanya seseorang pengamal diet akan segera terjumpa rentak dan cara hidangan diet RKTL yang sesuai dengan keperluannya.

Bila paras insulin mula menurun, akan terasa kurang lapar,lebih cergas, lebih bertenaga. Paras gula segera menurun dan simptom diabetes jauh berkurangan.

Kerapnya pesakit diabetes terus merasa terangsang dan motivasi untuk terus mengamalkan diet ini selepas seminggu dua merasai perbezaan positif pada badannya.

Antara perkara yang perlu diperhatikan ialah perlu minum air secukupnya ketika mengikuti diet ini.
Pengambilan air yang secukupnya akan mengelakkan dehidrasi, sakit kepala dan sembelit. Ini kerana biasanya air datang bersama karbohidrat di dalam diet,maka mengurangkan karbohidrat membawa risiko dehidrasi.

Satu lagi risiko pada penghidap diabetes yang mengambil ubat insulin ialah hipoglisemia apabila pengambilan karbohidrat dikurangkan.

Cara untuk mengatasi masalah ini ialah dengan mengurangkan dos ubat diabetes dan dos insulin. Biasanya dikurangkan dos sehingga 50 peratus.

Sekiranya perlu, naikkan balik dos itu secara bertakat-takat kemudian berdasarkan hasil ujian darah.
Sekiranya pesakit hanya mengawal diabetes dengan diet sahaja, tiada masalah.
Mengambil ubat yang tidak meningkatkan paras insulin seperti Metformin, juga tiada masalah. Setelah mengamalkan diet sebegini sebulan dua, biasanya berat badan akan turun dalam dua hingga tiga kilogram dan seluar juga mula longgar akibat daripada pengurangan lemak di abdomen.
Lemak di sekitar abdomen inilah yang sangat bahaya meningkatkan risiko penyakit kardiovaskular. Ini adalah sesuatu yang baik.
Penurunan berat badan ini biasanya berterusan sehingga dapat mencapai 10 ke 15 peratus daripada berat badan ketika diet dimulakan.
Meskipun kedengaran sedikit,biasanya sudah cukup untuk memberikan kesan yang cukup positif kepada paras gula, paras insulin serta kesihatan badan seluruhnya.

Sekiranya penurunan berat badan tiba-tiba terhenti, periksa balik perkara-perkara berikut:

1) Pengambilan gula yang terselindung. Kerap sekali gula ditambahkan kepada masakan yang  pedas bila seseorang makan di luar. Lagi pedas, lagi banyak gula tambahan. Ini akan meningkatkan paras insulin, maka merencatkan penurunan berat badan. Gula juga digunakan sebagai pengawit dalam banyak masakan proses.

2) Meskipun zat lemak dan protein tidak meningkatkan paras insulin dengan tinggi macam karbohidrat , sekiranya diambil terlalu banyak protin dan lemak, ini akhirnya merencatkan penurunan berat badan juga. Jadi kena dikawal pemakanan. Jangan makan sekiranya tidak lapar
.
3) Semua makanan rendah lemak (low fat) hendaklah dielakkan. Makanan rendah lemak bererti zat lemaknya telah digantikan dengan zat karbohidrat. Jadi tidak sesuai untuk diet RKTL. Apabila diet RKTL diamalkan bersama dengan puasa secara berselang-selang tetapi berterusan selama 6 bulan ke satu tahun, kebanyakan pesakit diabetes mengalami perubahan yang sungguh positif di dalam penurunan taraf penyakit diabetes mereka.

Kesihatan mereka memang bertambah baik sehingga boleh mengurangkan pengambilan ubat dan insulin dengan sangat ketara.

Dalam pengalaman saya,sebahagian besar pesakit malah boleh mengawal diabetes tanpa sebarang tanpa sebarang ubat pun . Mereka juga jadi lebih cergas dan bertenaga
Share this post :

Post a Comment

 
Programmer : Creating Website
Webmaster ZABIDI MORAD
Copyright © 2014. Berani Kerana Benar - All Rights Reserved

PANDANGAN DALAM LAMAN INI TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP WEBMASTER