Headlines News :
Home » » Jom kopi! Panjang umur, kurang penyakit, seks baik

Jom kopi! Panjang umur, kurang penyakit, seks baik

Written By zabidi on Monday 29 February 2016 | February 29, 2016

SYDNEY,  ― Lebih banyak kopi yang diminum, lebih kurang risiko seseorang mengalami masalah kesihatan, termasuk penyakit rosak hati cirrhosis, kata satu kajian terkini.

Kajian Universiti Southampton di Britain mendapati mengambil satu atau dua cawan kopi setiap hari boleh mengurangkan risiko kerosakan hati antara 22 hingga 43 peratus, lapor News.com.au hari ini.
Kajian terhadap 430,000 orang juga menunjukkan mereka yang minum tiga atau empat cawan kopi boleh merendahkan risiko kerosakan hati antara 57 hingga 65 peratus.

Ketua penyelidikan itu Oliver Kennedy memberitahu akhbar The Washington Post bahawa cirrhosis boleh membawa maut dan tiada ubat dapat merawatnya.

“Jadi, penting bagi kita mengurangkan risiko berlakunya kerosakan hati dengan mengambil kopi, sejenis minuman yang murah dan mudah diperolehi,” katanya.

Penyebab-penyebab utama kerosakan hati termasuklah pengambilan alkohol yang banyak, serangan hepatitis B, jangkitan hepatitis C dan juga pengumpulan lemak di hati.

Menurut data, lapor portal Australia itu lagi, 1,772 orang mati di negara itu akibat kerosakan hati pada 2013 dan lebih satu juta maut setiap tahun angkara masalah ini di seluruh dunia.
Manfaat-manfaat lain kopi ditunjukkan dalam beberapa kajian lain:

1. Panjangkan usia 

Kajian di Universiti Harvard mendapati minum kopi antara tiga hingga lima cawan kopi sehari boleh melanjutkan usia seseorang. Mereka yang mengamalkan minuman ini boleh mengurangkan risiko terkena penyakit jantung, bunuh diri, kencing manis atau penyakit Parkinson.

2. Tidak tingkatkan degupan jantung

Mitos yang popular, kopi akan menyebabkan degupan jantung anda lebih kencang atau tidak teratur. Namun kajian mutakhir menunjukkan mengambil kafein dengan kerap bukan penyebab gejala tersebut. Malah, peminum kopi lebih rendah risiko mendapat penyakit jantung koronari.

3. Bantu kekalkan ketahanan seks

Kajian Pusat Sains Kesihatan di Universiti Texas mendapati lelaki yang minum dua cawan kopi sehari lebih sukar terkena masalah organ seks susah tegang, atau ED, sebanyak 42 peratus.
4. Cegah kencing manis

Kajian menunjukkan peminum kopi lebih rendah peluang terkena diabetes jenis 2, sama ada mengambil kopi biasa atau kopi tanpa kafein.
Share this post :

Post a Comment

 
Programmer : Creating Website
Webmaster ZABIDI MORAD
Copyright © 2014. Berani Kerana Benar - All Rights Reserved

PANDANGAN DALAM LAMAN INI TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP WEBMASTER