Sementara itu, di seluruh Malaysia termasuk beberapa bandar utama di Indonesia seperti Ban­dung, Jakarta dan Makassar akan menerima gerhana matahari separa (GMS). Malaysia berpeluang me­nyaksikan GMS dalam jangkaan 67% hingga 86% litupan ke atas permukaan matahari dan ini bermula dari Utara (Kangar) hingga ke Selatan (Johor Bahru).

Sabah dan Sarawak juga menerima GMS dengan litupan sekitar 70% hingga 90%. GMS dapat disaksikan mulai pukul 7.30 pagi hingga 9.30 pagi.
Walau bagaimanapun, sentuhan pertama bulan ke cakera matahari dijangka berlaku pada pukul 7.24 pagi waktu Malaysia. Thailand dan Filipina juga menerima GMS, masing-masing bermula 7.39 dan 7.51 pagi waktu tempatan.

Secara asasnya, gerhana matahari berlaku semasa fasa bulan baru bermula (sehari selepas bulan tiada cahaya atau bulan gelap). Perlu dicatat bahawa fasa bulan berlaku dalam tempoh 28 hari, di mana bulan berputar mengelilingi matahari dalam tempoh tersebut. Pada hari bulan baru ini, bulan melintas di antara matahari dan bumi menyebabkan matahari tertutup sebahagian atau keseluruhannya.

Dengan kata lain, gerhana matahari berlaku apabila sebahagian atau keseluruhan matahari dilin­dungi atau dihalang oleh bulan menuju ke bumi. Pada keadaan ini, bumi, bulan dan matahari berada di dalam kedudukan selari (lihat Rajah 2). Perlu dibezakan pula de­ngan gerhana bulan (GB) bahawa GB ini umumnya berlaku pada bulan penuh, di mana sebahagian atau keseluruhan luasan bulan tertutup oleh bayangan bumi.

Dalam Rajah 2 ditunjukkan bahawa gerhana matahari adalah sebagai akibat daripada revolusi bumi mengelilingi matahari. Dalam revolusinya ini, bumi menghasilkan bayangan yang agak panjang dari matahari (beberapa ribu kilo­meter). Jenis bayangan ini dibahagikan kepada bayangan yang sangat gelap, yang dinamakan umbra (atau ba­yangan inti) dan bayangan yang agak kabur dinamakan sebagai penumbra.

Semakin jauh dari bumi, bentuk umbra semakin mengecil. Sebalik­nya, penumbra menjadi lebih besar. Dengan kata lain, gerhana bulan dan matahari berlaku akibat pembentukan umbra dan penumbra ini.

Jika umbra dan atau penumbra bulan jatuh ke permukaan bumi maka bulan jauh lebih kecil daripada matahari sehingga bayangan bulan hanya melingkupi luasan yang kecil. Justeru, proses gerhana matahari dapat dibezakan kepada gerhana penuh, gerhana separa, dan gerhana cincin.


GMP kali ini dijangka berlaku dalam tempoh 4 hingga 5 minit sahaja bergantung kepada lokasi dan keadaan atmosfera. Perlu diingatkan pula melihat gerhana matahari secara terus dengan mata atau peralatan astronomi tanpa penapis khas matahari dapat mengakibatkan kebutaan.

Sehubungan itu, sebuah Program Gerhana Matahari Separa akan dianjurkan oleh Agensi Angkasa Negara (ANGKASA) yang dipusatkan di Planetarium Negara, Kuala Lumpur pada 9 Mac ini.

Selain itu, pembaca juga dinasihatkan tidak menggunakan telefon pintar untuk berselfie semasa pembentukan GMP. Skrin telefon yang tidak dilengkapi dengan penapis khas akan terbakar akibat radiasi tinggi matahari terutama semasa pembentukan dan selepas GMS berlaku. Namun selfie dapat dilakukan dengan menangkap pantulan cahaya matahari yang diarahkan ke sebuah tabir atau dengan cara berlindung di sebalik pokok berdaun.

Jumlah kandungan elektron di angkasa akan menurun agak ketara berbanding sebelum dan selepas GMS. Oleh itu, fenomena gerhana ini akan sedikit memberi gangguan di kawasan yang dilalui seperti kapal terbang yang menggunakan penerima GPS. Dengan alasan ke­selamatan, juruterbang atau pegawai kawalan trafik udara perlu memikirkan fenomena ini sebagai amaran awal penerbangan.

Disebabkan GMP ini adalah kejadian alam yang luar biasa, peminat astronomi berharap fenomena ini akan berlaku lagi di kawasan yang sama di masa depan. Malangnya, ini agak sukar diramalkan dan mungkin akan mengambil masa puluhan atau ratusan tahun untuk berlaku semula. Contohnya, Indonesia sekali lagi diberi peluang menerima GMP pada 20 April 2023, namun tidak akan berlaku di lokasi sekarang ini.

GMP dijangka berlaku di bahagian Timur Indonesia (Timor Leste menuju ke Papua Barat) bermula pukul 11.37 WIT dan mencapai kemuncaknya pada pukul 13.12 WIT. Sementara itu, Malaysia baru akan meraikan GMP pada 9 April 2042 yang merentasi kawasan Sabah dan Sarawak. GMP ini dijangka berlaku mulai pukul 8.36 pagi dan mencapai kemuncaknya pada pukul 10.14 pagi waktu tempatan, namun sebelum itu, fenomena ini terlebih dahulu memasuki kawasan Sumatera (Padang dan Jambi).

Dengan GMP yang bakal berlaku di Malaysia, pihak kerajaan dan agensi terbabit boleh mula meran­cang perayaan budaya berskala besar dengan memanfaatkan pe­rayaan astronomi (Astronomy Festival) ini. Akhir sekali, kita tidak boleh menafikan fenomena gerhana matahari telah menjadi teropong untuk melihat perjalanan alam semesta dan mentafsir kewujudan manusia dengan dunianya. Sesungguhnya sains telah memainkan pe­ranan penting dalam menyedarkan kita semua.

PROF. MADYA DR. WAYAN SUPARTA ialah Felo Penyelidik Kanan, Pusat Sains Angkasa, Institut Perubahan Iklim (IPI), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM).