Headlines News :
Home » » Tok Guru bukan milik Kelantan dan PAS sahaja

Tok Guru bukan milik Kelantan dan PAS sahaja

Written By zabidi on Tuesday 17 February 2015 | February 17, 2015

Oleh SUBKY LATIF 

ORANG kata mati hari Jumaat baik. Sebagai orang dikenali baik oleh semua, maka Tok Guru Nik Abdul Aziz, Mursyidul Am PAS yang kedua menemui ajalnya pukul 9.40 malam di kediaman serba sederhananya sejurus dibawa pulang dari hospital.
    
Pertama kali ulama besar itu diberitakan mati tujuh bulan dulu semasa saya bermukim di Birmingham, England. Dua hari kemudian saya terima telefon Hussam dari Kelantan menyampaikan salam Tok Guru. Beliau menyatakan tahniah atas rencana saya tentang politik TPM Muhyiddin Yassin.
    
Beliau tidak jadi mati masa itu. Dalam keadaan semi nazak pun Tok Guru sempat membaca akhbar dan menghantar mesej pula tentang apa yang dibaca. Luar biasa otaknya, tua dan uzur yang bukan kepalang masih sempat dan sanggup berpolitik.
   
Tok Guru adalah legenda ulama Kelantan selepas Tok Janggut dan Tok Kenali. Jika Kelantan itu dikira negeri Cik Siti Wan Kembang, dan negeri Tok Kenali dan Tok Janggut, dalam era merdeka ini Kelantan adalah negeri Tok Guru Nik Aziz.
    
Beliau bukan milik Kelantan, Islam dan PAS saja, tetapi kuasa auranya merentas sempadan Malaysia, ulama terpenting Asia Tenggara buat zaman dan kurunnya. Mungkin namanya setanding dengan Syaikh Daud Patani dan Hamka. Lebihnya Tok Guru dari lain-lain ulama tersohor selepas keruntuhan penjajahan barat ialah beliau ketua kerajaan dan pemimpin politik yang dapat mencorak wilayahnya yang boleh dikira sebagai khalifah umat di abad ini.
    
Lebihnya Tok Guru dari lain-lain pemimpin politik dan pemimpin kerajaan ialah beliau adalah seorang ulama.
    
Jika dunia terpesona dan kagum dengan kepimpinan agung dan serba sederhana seperti Mahatma Gandhi dan Ho Chi Minh, maka Tok Guru Nik Aziz adalah versi pimpinan dari Islam yang setara agungnya dengan legenda yang lain itu.
    
Sejak berpuluh tahun beliau bercakap setiap hari bermula dari kuliah subuh, kuliah zohor dan maghrib. Memberi ucapan politik pagi, petang dan malam. Semua yang keluar antara dua bibirnya adalah ajaran, penuh dengan falsafah dan mantik. Dan kekuatan pandangannya adalah kata-kata mantik yang payah ditandingi.
   
Semua kata dan ucapannya dirakam dan sebahagiannya sudah diterbitkan, dan banyak lagi yang belum diterbitkan.
  
Kelebihannya dari tokoh-tokoh lain ialah beliau jarang mengulangi apa yang pernah diucapkannya. Ucapannya tidak sama antara satu tempat dengan tempat yang lain. Kebanyakan ucapannya disampai secara spontan seperti tanpa persediaan. Tetapi penuh isi dan sentiasa membawa perkara baru.
   
Tun Razak juga terkenal sebagai pemimpin yang jarang mengulangi ucapannya, tetapi Tun Razak becakap di tempat rasmi dan banyak yang disediakan. Tok Guru bercakap setiap kali selepas mengimamkan solat, meliputi isu dunia dan akhirat, politik dan agama, syurga dan neraka, halal dan haram.
  
Jika semuanya dihimpun dan diterbitkan, mungkin satu memorial baginya menyaingi lain-lain memorial.
  
Saya mengenalinya sekitar 40 tahun dulu. Dari mula saya kenal, beliau seorang yang sakit. Tak pernah tidak demam. Ketika tamrin di Masjid Rusila, saya lihat beliau baring di baris belakang lain-lain pemimpin. Tetapi apabila diberi pembesar suara demamnya kebah seolah-oleh dia tidak pernah sakit.
  
Sekalipun uzur tetapi beliau ligat ke sana sini menunaikan tugas politik dan sosial. Orang kata ulama berjalan laju. Betul. Dia yang jarang sihat itu, saya tak terikut semasa berjalan di Mekah.
    
20 tahun dulu beliau diserang kayap ular yang telah melilit badannya. Penyakit yang sedimikian mudah menyebabkan ajal. Ajaib dia tidak mati atas penyakit itu walaupun dia memberitahu saya, bisanya selalu terasa.
   
Beliau menjadi Menteri Besar sebagai orang uzur, tetapi uzurnya tidak menghalangnya membuat tugas yang besar banyak, mengalahkan lain-lain oraang yang sihat. Itulah seorang lagi Tok Guruku dan Rakanku
Share this post :

Post a Comment

 
Programmer : Creating Website
Webmaster ZABIDI MORAD
Copyright © 2014. Berani Kerana Benar - All Rights Reserved

PANDANGAN DALAM LAMAN INI TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP WEBMASTER