Headlines News :
Home » » Yahudi–Zionis tidak hormat hak asasi

Yahudi–Zionis tidak hormat hak asasi

Written By zabidi on Saturday 31 January 2015 | January 31, 2015

Oleh EKMAL NASIH ABDEL MAGEED 


DOHA: Presiden Persatuan Ulama’ Islam Antarabangsa dan ulama’ kontemporari terkemuka, Syeikh Prof Dr Yusuf al-Qaradhawi dalam satu kenyataannya barubaru ini mendedahkan tindakan melampau puak Yahudi-Israel yang disifatkan keterlaluan dan menyalahi hak asasi manusia, kenyataannya itu adalah antara beliau diarah untuk ditahan oleh polis antarabangsa (Interpol) atas kehendak presiden Mesir yang samseng, Abdel as-Sisi dan juga sekutunya dari Emiriah Arab Bersatu (UAE).

Beliau berkata demikian dalam tazkirah terbarunya “Bencana/ musibah Kedua” di bumi Palestin, bahawa sejak bumi itu ditakluk golongan Yahudi lebih enam puluh tahun, mengingatkan semua pihak, bahawa ia merupakan satu pengalaman pahit dan meyedihkan, kerana Palestin tidak pernah sepi daripada ditimpa pelbagai bencana dan musibah.

Di mana rakyat Palestin yang terdiri daripada pelbagai peringkat termasuk kanak-kanak, remaja, wanita dan orang-orang tua menjadi korban dan tidak kurang yang menjadi pelarian kerana diusir dari tempat kelahiran mereka sendiri.

Musibah besar menurutnya ialah dengan kejatuhan bukit Golan dan Sinai yang dirampas oleh tentera Israel, ini termasuk Semenanjung Gaza, Dafah Barat, Masjid al-Aqsa dan Baitulmaqdis yang sering menjadi sasaran Yahudi untuk memusnahkannya.

Dengan bencana yang menimpa itu, ia telah merubah landskap politik Arab keseluruhannya, kerana sebelum Israel menakluk bumi Palestin, ia dianggap sebagai perampas yang tidak berhak melakukannya, tetapi selepas ia berjaya melakukan penaklukan itu, falsafah negara-negara Arab bertukar sekadar mempertahan haknya sahaja.

Pada tahun 1967 katanya, Palestin secara mutlak dikuasai golongan Yahudi yang mendapat sokongan negara-negara Barat yang anti-Islam, malah Pertubuhan Bangsa- Bangsa Bersatu (PBB) tidak mampu berkata-kata apa mengenainya seolah-olah berdiri di belakang Israel/ Yahudi.

Menurut Syeikh al- Qaradawi, golongan yang berani menawan Masjid al-Aqsa, tidak mustahil ia bercita-cita tinggi selepas ini untuk menawan Kaabah dan Masjidil Haram di Makkah, apabila umat Islam dan Arab tidak peka terhadap persoalan agama mereka sendiri, ini kerana Allah SWT telah mengikat kedua-dua masjid tersebut dalam banyak peristiwa yang terjadi ke atas Nabi Muhammad s.a.w.

Tentera Israel atau rejim Yahudi berani melakukannya pada ketika umat Arab khususnya semakin lemah, Israel didokong oleh Amerika dan beberapa negara Eropah bagi memastikan agar Kaabah yang menjadi kiblat umat Islam sedunia lebur, ia makin berani kerana kelesuan pada jati ddiri negara-negara Arab/Islam yang masingmasing hanya mahu terus berkuasa.

Walaupun rakyat Palestin bangkit menentang kekejaman rejim Yahudi, namun terdapat di kalangan mereka yang menjadi tali barut kerana sematamata untuk mendapatkan habuan dunia sementara yang dijanjikan oleh musuh-musuh Islam, malah sanggup menyalurkan informasi asalkan dapat terus hidup.

Ini berlaku kepada mereka, apabila HAMAS yang dipilih rakyat dalam pilihan raya yang sah pada Januari 2006, anggotaanggotanya ditekan, ditahan, dipenjara dan pelbagai tribulasi lain bagi memastikan suara-suara Islam tidak kedengaran, malah dunia tidak rela Palestin diterajui oleh pimpinan Hamas, jika mahu terus memerintah, mereka mestilah menyerahkan kepada Mahmoud Abbas yang merupakan jurucakap Amerika.

Syeikh al-Qaradhawi mempertikaikan sistem demokrasi kononnya diamalkan oleh golongan pendukung kebangsaan, kebebasan serta hak asasi rakyat Palestin yang dicabuli setiap hari. Justeru, beliau mengingatkan semua pihak dalam kalangan pemimpin-pemimpin Arab secara khusus, umat Islam seluruhnya agar berusaha membebaskan bumi Palestin dari cengkaman musuh-musuh Allah sampai hari kiamat.

Hendaklah umat Islam dari luar Palestin, menyokong saudarasaudara mereka yang ditindas di Palestin setiap masa, dengan menghulurkan bantuan dari sudut moral dan harta benda, sama ada dengan cara kutipan derma dan sebagainya, memberi kesedaran kepada ummah bahawa menyalurkan apa sahaja bentuk bantuan untuk rakyat Palestin adalah fardu ‘ain.

Bagi mereka yang mempunyai kelebihan pendapatan, bolehlah mereka mengeluarkan zakat kepada saudarasaudara mereka di Palestin bagi meringankan kesempitan hidup, kerana segenap bantuan kewangan, perubatan, pakaian dan lain-lain disekat oleh pihak berkuasa di sempadan Mesir-Rafah, yang bertujuan agar rakyat Palestin menghadapi kesulitan hidup dan mati, Ketika Dr. Mohamed Morsi menerajui Mesir, beliau dengan kesungguhuannya telah membuka semula laluan ke Gaza melalui Rafah, ia bertujuan agar segenap bantuan kemanusiaan seperti bantuan ubatubatan, pakaian, bahanbahan makanan mudah sampai bagi membantu saudara-saudara muslim di Gaza, namun setelah beliau disingkirkan, peralihan kuasa berlaku di tangan as-Sisi, beliau menutp semula laluan di Rafah, malah setengah tempat dimusnahkan bagi menyukarkan bantuan sampai ke Gaza. – Naseej.
Share this post :

Post a Comment

 
Programmer : Creating Website
Webmaster ZABIDI MORAD
Copyright © 2014. Berani Kerana Benar - All Rights Reserved

PANDANGAN DALAM LAMAN INI TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP WEBMASTER