Headlines News :
Home » » Henti jadikan isu 3R jenaka, momokan tarik sokongan

Henti jadikan isu 3R jenaka, momokan tarik sokongan

Written By zabidi on Thursday 20 July 2023 | July 20, 2023



Oleh Profesor Madya Datuk Dr Wan Ahmad Fauzi Wan Husain 

- Keghairahan berkempen dalam musim pilihan raya mahupun di luar tempohnya, bukanlah tiket untuk mana-mana pihak menggunakan alasan hak kebebasan bersuara untuk mewajarkan sebarang tindakan di luar batasan undang-undang.

Sistem demokrasi amalkan di negara ini membenarkan pihak bertanding sama ada secara individu dan mewakili parti termasuk penyokong mereka untuk mengemukakan manifesto agar rakyat terutama pengundi berdaftar dapat membuat pertimbangan sebaiknya calon bakal dipilih ke Parlimen atau Dewan Undangan Negeri (DUN).

Sistem demokrasi di negara ini tertakluk kepada kedaulatan dan keluhuran Perlembagaan Persekutuan, tidak mutlak seperti amalan Westminster.

Dalam bahasa mudah, sistem demokrasi berparlimen di negara kita adalah demokrasi berperlembagaan. Lantaran, mana-mana pihak menguasai jumlah kerusi di Parlimen dan DUN tidak bebas menggubal apa jua rang undang-undang dihasratkan.

Mereka tertakluk pada prinsip kedaulatan undang-undang dan keluhuran Perlembagaan. Tindak-tanduk mereka boleh bukan sahaja boleh dihakimi mahkamah, bahkan oleh pengundi kawasan pemilihan masing-masing.

Begitu juga halnya dengan pihak melaksanakan fungsi kedaulatan dari aspek kuasa eksekutif dan kehakiman. Mereka juga tidak bebas berbuat sesuka hati kerana perlu patuh kepada prinsip kedaulatan undang-undang dan keluhuran Perlembagaan.

Prinsip itu amat jelas kerana kuasa semua pelaksana fungsi kedaulatan dalam cabang legislatif, eksekutif dan kehakiman adalah dibataskan Perlembagaan Persekutuan, bahkan disyaratkan mereka untuk mengikrarkan sumpah berjawatan seperti dalam Jadual Keenam Perlembagaan.

Terdapat tiga bentuk dalam Sumpah Jadual Keenam, iaitu Sumpah Jawatan dan Taat Setia, Sumpah sebagai ahli Parlimen dan Sumpah Taat Setia serta Sumpah Simpan Rahsia perlu diikrarkan pihak berkenaan dalam cabang legislatif, eksekutif serta kehakiman.

Sumpah Taat Setia mensyaratkan ahli Parlimen berikrar untuk jujur menunaikan kewajipan jawatan dengan segala daya upaya, menumpahkan taat setia sebenar kepada Malaysia serta memelihara, melindungi serta mempertahankan Perlembagaan.

Sebagai negara Persekutuan menjunjung Islam sebagai agama Persekutuan dan jaminan diberikan kepada kedudukan Islam sebagai agama negeri, sifat kepemimpinan terpuji dianjurkan agama Islam perlulah menjadi amalan seorang pemimpin politik sama ada berhasrat untuk menjadi ahli Parlimen dan ADUN atau pendukung kepada kepemimpinan masing-masing.

Seruan sedemikian tidaklah salah di sisi Perlembagaan kerana nilai murni juga diajar dalam agama, selain Islam. Prinsip kebebasan beragama menjamin hak untuk hidup beragama dengan sendiri menganjurkan gaya hidup bertatasusilaan dan berkesopanan.

Lebih-lebih lagi seorang ahli Parlimen yang hendaklah pada setiap masa memelihara, melindungi dan mempertahankan Perlembagaan, begitu juga halnya dengan ADUN yang dikehendaki berikrar untuk memelihara, melindungi serta mempertahankan Undang-undang Tubuh Kerajaan atau Perlembagaan Negeri masing-masing.

Justeru, amat perlu dalam kempen Pilihan Raya Negeri (PRN) ini, semua pemimpin dan petugas pilihan raya mengamalkan sifat Rasulullah SAW, iaitu siddiq (benar), amanah, fatonah (bijaksana) dan tabligh (menyampaikan) serta al-amin (kejujuran dengan amanah diberikan).

Sifat itu menganjurkan setiap orang melaksanakan kempen untuk mengelak daripada ucapan suatu tidak perlu, berdusta, mempolemikkan suatu boleh mendatangkan fitnah, menghasut dan melanggar undang-undang.

Sebaliknya pihak terbabit perlu berusaha meyakinkan pengundi mengenai kemampuan masing-masing untuk menjayakan manifesto berdasarkan prestasi lepas serta pengalaman, kepakaran dan kebijaksanaan yang ada bagi memberikan perkhidmatan terbaik.

Semua pihak juga harus menghormati isu sensitif yang tidak boleh dijadikan barang jenaka atau momokan seperti peranan institusi Raja kerana dikhuatiri boleh berlaku keterlanjuran sama ada disengajakan mahupun tidak.

Kebelakangan ini, isu 3R, iaitu Raja, agama dan kaum sering dijadikan bahan untuk menarik sokongan. Isu berkenaan kian semakin dimainkan sehingga terdapat cubaan menggugat kedudukannya yang sekian lama terpelihara dan dihormati oleh rakyat. Rujukan bolehlah dilihat kepada jumlah kes sudah dilaporkan kepada pihak berkuasa.

Dari sudut lain, sudah tiba masanya kerajaan mengkaji untuk membawa rang Undang-undang (RUU) Kesetiaan Sumpah Jadual Keenam Perlembagaan di peringkat Persekutuan, begitu juga terhadap sumpah pelaksana fungsi kedaulatan dalam cabang legislatif, eksekutif dan kehakiman (contohnya hakim Mahkamah Syariah) di peringkat negeri bagi menetapkan senarai kesalahan termasuk hukuman bagi mereka melanggar sumpah berkenaan.

Intipati kepada kesalahan di bawah RUU itu dicadangkan untuk mengandungi senarai di bawah kesalahan khusus bagi ahli badan legislatif, iaitu pertama, tidak mematuhi tatacara dalam penggubalan undang-undang.

Contohnya, cadangan penggubalan undang-undang dikemukakan di Parlimen tanpa mematuhi Perkara 38(4) mensyaratkan perkenan Majlis Raja-Raja (MRR) terlebih dahulu dalam perkara dinyatakannya.

Kedua, tidak memelihara, melindungi dan mempertahankan peruntukan Perkara 159(5) yang mensyaratkan perkenan MRR dalam perkara dibutirkannya apabila undang-undang itu dilanggar.

Ketiga, membawa dan cuba mengembangkan ideologi, pemikiran, seruan dan kempen untuk menghapuskan prinsip kedudukan Islam sebagai agama Persekutuan dan negeri, Raja-Raja Melayu, bahasa Melayu, kedudukan istimewa orang Melayu dan anak negeri serta perkara diberi jaminan Perlembagaan seperti terjumlah dalam Perkara 38(4) dan 159(5).

Keempat, membangkitkan isu 3R dengan matlamat untuk meraih sokongan secara tidak wajar dan tidak jujur,

RUU berkenaan diharapkan dapat meningkatkan integriti pemain politik kepartian dan semangatnya juga seiring usaha kerajaan meningkatkan faham kenegaraan dalam kalangan pemimpin dan mereka yang dipimpin.

Adab tatasusila dan kesopanan hendaklah diteruskan sebagai budaya kita maka pemimpin wajib memberikan contoh baik. Silalah berkempen, namun jagalah adab.

Profesor Madya Institut Antarabangsa Pemikiran Islam dan Tamadun (ISTAC), Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM)

VIDEO BERKAITAN
Share this post :

Post a Comment

 
Programmer : Creating Website
Webmaster ZABIDI MORAD
Copyright © 2014. Berani Kerana Benar - All Rights Reserved

PANDANGAN DALAM LAMAN INI TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP WEBMASTER