Headlines News :
Home » » Jangan biar generasi kita warisi bumi yang sakit

Jangan biar generasi kita warisi bumi yang sakit

Written By zabidi on Monday 22 May 2023 | May 22, 2023


 CUACA panas yang melanda Malaysia ketika ini menyebabkan beberapa kes kelesuan dan kekejangan haba dilaporkan termasuk satu kes membabitkan kematian

Justeru, orang ramai disarankan mengam bil langkah pencegahan bagi menghindarkan masalah kesihatan yang boleh terjadi akibat cuaca panas.

Apa yang berlaku kini dikaitkan dengan fenomena El Nino. Jabatan Meteorologi Malaysia (MetMalaysia) dalam banyak kenyataan media yang dikeluarkan meramalkan fenomena El Nino dijangka akan berterusan selama lima bulan, iaitu bermula April lalu hingga September ini. Fenomena ini dijangka akan menyebabkan berkurangnya kuantiti penurunan hujan lalu menaikkan suhu cuaca. Situasi ini seterusnya boleh membawa kepada krisis air negara disebabkan kemerosotan paras air sungai dan empangan.

MetMalaysia menerusi media sosialnya menjelaskan, El Nino adalah fenomena pemanasan suhu permukaan lautan yang berlaku setiap dua ke tujuh tahun. Ia terjadi apabila arus laut yang panas menggantikan arus sejuk di Lautan Pasifik, Amerika Selatan, iaitu secara spesifiknya berhampiran luar pantai Peru.

Keadaan ini menyebabkan berlaku musim kemarau, berkurangnya hujan dan cuaca menjadi lebih kering daripada kebiasaannya di Asia Tenggara serta Australia.

Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) turut memberi amaran kebarangkalian fenomena cuaca El Nino akan meningkatkan suhu global ke paras baharu.

Keadaan cuaca yang panas membahang ini turut menimbulkan persoalan kepada penyelidik berkaitan punca sebenarnya. Adakah ia memang disebabkan El Nino semata-mata atau dipengaruhi pemanasan global?

Ada segelintir ahli sains memberi pandangan, fenomena El Nino yang kebelakangan ini berlaku secara kerap mungkin dipengaruhi faktor pemanasan global antaranya faktor semula jadi seperti letusan gunung berapi. Bagaimanapun, faktor itu semata-mata tidak boleh menjadi punca utama berlaku perubahan cuaca ketika ini.

Sebelum ini saintis sudah melakukan simulasi model sistem bumi untuk mengkaji keadaan suhu dunia sepanjang abad ke-20 dengan mengambil kira pelbagai pemboleh ubah.

Pemanasan global

Hasil kajian ini mendapati terjadi pemanasan global pada abad ini akibat pelepasan gas rumah hijau ke atmosfera. Kesan rumah hijau ialah proses penyerapan haba matahari yang terpancar dari permukaan bumi, memerangkapnya di atmosfera, sekali gus menghalang ia terlepas ke angkasa.

Gas rumah hijau seperti karbon dioksida, metana dan nitrus oksida yang memerangkap haba ini boleh dianggap sebagai selimut yang membaluti bumi. Justeru, ia menjadikan suhu bumi lebih panas daripada sepatutnya. Semakin banyak gas rumah hijau dilepaskan, semakin panas bumi ini.

Jadi, bagi mengatasi isu ini, langkah perlindungan alam sekitar merangkumi pengurangan gas rumah hijau harus menjadi keutamaan. Kempen meningkatkan kesedaran umum dan amalan kelestarian alam harus ditekankan. Pembangunan yang pesat dialu-alukan, namun ia tidak boleh dibanggakan sekiranya mengorbankan alam sekitar.

Pelbagai usaha boleh diambil seperti mengurangkan penggunaan tenaga fosil, menggalakkan penggunaan tenaga boleh diperbaharui, menanam semula hutan dan sentiasa utamakan pemuliharaan alam sekitar. Sudah tentu usaha ini membabitkan kesungguhan dan komitmen semua.

Di Malaysia, kesedaran alam sekitar masih pada peringkat yang rendah. Sungai dan lautan masih banyak dicemari sampah, longgokan sampah mudah terlihat. Malah, tong kitar semula sering disalahgunakan.

Kita sudah melihat dan juga turut merasai impak akibat mengabaikan alam sekitar. Apakah kita mahu melihat generasi anak cucu kita mewarisi keadaan bumi yang sakit?

Kepesatan pembangunan dan kemajuan teknologi tidak seharusnya menjadikan kita mengorbankan alam.

Basmin Maarof,
Pegawai Jabatan Komunikasi dan Media Pertubuhan IKRAM Malaysia

Share this post :

Post a Comment

 
Programmer : Creating Website
Webmaster ZABIDI MORAD
Copyright © 2014. Berani Kerana Benar - All Rights Reserved

PANDANGAN DALAM LAMAN INI TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP WEBMASTER