Headlines News :
Home » » Tan Aik Mong legenda badminton negara meninggal

Tan Aik Mong legenda badminton negara meninggal

Written By zabidi on Tuesday 2 June 2020 | June 02, 2020

KUALA LUMPUR: Negara kehilangan seorang legenda badminton dengan pemergian Tan Aik Mong, pada 31 Mei 2020

Mendiang yang berusia 70 tahun meninggal dunia di Pusat Perubatan Subang Jaya (SJMC) selepas bertarung dengan kanser hati.

Menteri Belia dan Sukan, Datuk Seri Reezal Merican Naina Merican turut merasai kehilangan besar itu selain menyifatkan Aik Mong sebagai seorang 'hero badminton negara'.

"Baru saja mendapat khabar berita pemergian sahabat kita, Tain Aik Mong, bekas pemain badminton negara era 70-an," kata Reezal dalam entrinya menerusi akaun Facebook miliknya. "Mendiang menghidapi kanser hati dan meninggal dunia di SJMC pada umur 70 tahun 

"Mendiang adalah bekas pengerusi kejurulatihan Persatuan Badminton Malaysia (BAM) dan pernah menganggotai pasukan Piala Thomas sebagai pemain simapanan pada tahun 1970 serta menjuarai Piala Asia pada 1971.

"Dengan pemergian ini, negara kehilangan seorang hero badminton negara. Sekalung takziah diucapkan kepada keluarga mendiang."

Mendiang yang bergiat aktif mewakili negara dari tahun 1966 hingga 1975 pernah berada dalam skuad negara yang meraih pingat perak di Piala Thomas di Kuala Lumpur pada 1970.

Selain itu, mendiang pernah mewakili negara di temasya Sukan SEA dengan dua pingat perak berada dalam genggamannya dalam acara perseorangan dan berpasukan di Singapura pada 1973.

Di Kejohanan Asia yang berlangsung Jakarta pada 1971, mendiang meraih pingat emas dalam acara perseorangan lelaki.

Sementara itu, BAM dalam ciapan Twitter menerusi presidennya, Datuk Seri Mohamad Norza Zakaria turut merasai kehilangan mendiang dengan berkata: "Salam takziah kepada keluarga mendiang Tan Aik Mong yang kehilangan seseorang yang sudah mencurahkan banyak keringat kepada BAM dan juga sukan badminton Malaysia.

"Tentunya mendiang akan dirindui dalam kalangan komuniti badminton."
Share this post :

Post a Comment

 
Programmer : Creating Website
Webmaster ZABIDI MORAD
Copyright © 2014. Berani Kerana Benar - All Rights Reserved

PANDANGAN DALAM LAMAN INI TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP WEBMASTER