Headlines News :
Home » » Kad debit tidak selamat? Data senang dicuri, dakwa pakar

Kad debit tidak selamat? Data senang dicuri, dakwa pakar

Written By zabidi on Wednesday 18 January 2017 | January 18, 2017

Cip terbaru kad debit yang baru diperkenalkan awal tahun ini lebih risiko kepada kecurian data, dakwa seorang pakar keselamatan teknologi maklumat.

Kelemahan kad yang berciri payWave atau berasaskan PIN ini menggunakan gelombang dengan kemudahan transaksi pembayaran tanpa sentuh, kata Mohd Nizam Mohd Salleh kepada Harian Metro.

“Telefon pintar dilengkapi teknologi komunikasi frekuensi berkuasa tinggi jarak dekat tanpa wayar. Untuk lebih mudah difahami, kegunaannya seperti SmartTAG, apabila wang akan tolak sekiranya dikesan gelombang pada kad berkenaan, sama ada kad debit atau kad kredit.

“Penjenayah yang sudah menyedut segala maklumat kad ATM mangsa secara automatik mampu menyeleweng akaun berkenaan termasuk menggunakannya untuk membuat pembelian,” katanya.

Tambah Mohd Nizam, penjenayah boleh mengesan gelombang radio urus niaga ini dalam jarak kurang semeter melalui aplikasi yang dimuatturun daripada telefon pintar.

Selepas data itu diperolehi, penjenayah boleh melakukan transaksi dengan mengimbas telefon pintarnya di mesin payWave, lapor akhbar itu lagi.

Namun pengguna masih boleh menyimpan data mereka apabila membalut kad ATM payWave dengan foil aluminium atau memiliki dompet khas yang menghalang gelombang dikesan.

Bagaimanapun presiden Persatuan Institusi Perbankan Islam Malaysia (Aibim) mempertahankan teknologi kad debit baru ini yang mempunyai ciri keselamatan tinggi dan sukar diklon.

"Apa pun sekiranya pelanggan bimbang dengan kad baharu diperkenalkan, dinasihatkan supaya pergi ke bank dan minta supaya tutupkan atau mematikan kebolehan teknologi menggunakan 'wave' di kad berkenaan," kata Datuk Mohd Redza Shah Abdul Wahid.
Share this post :

Post a Comment

 
Programmer : Creating Website
Webmaster ZABIDI MORAD
Copyright © 2014. Berani Kerana Benar - All Rights Reserved

PANDANGAN DALAM LAMAN INI TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP WEBMASTER