Headlines News :
Home » , » Berdakwah hingga akhir hayat

Berdakwah hingga akhir hayat

Written By zabidi on Wednesday 21 September 2016 | September 21, 2016

Oleh Zulkiflee Bakar

“SESUNGGUHNYA Allahyarham merupakan tokoh yang mempunyai pendirian yang jelas dalam ilmu, tegas, cintakan Islam serta mendalam ilmunya. Mempunyai kefahaman yang tinggi ketika mana ramai orang kabur dan keliru dalam tindakan. Cintakan perpaduan dan mempunyai impian untuk melihat Islam dijunjung tinggi di tanah air.”

Itulah ulasan Mufti Wilayah Persekutuan, Datuk Zulkifli Mohamad Al-Bakri berikutan kembalinya Mursyidul Am Pas, Datuk Dr.Haron Din ke rahmatullah kelmarin. Apa yang dikatakan oleh Zulkifli adalah gambaran tepat keperibadian, ketokohan dan perjuangan Allahyarham Haron - seorang ulama yang dihormati oleh kawan dan lawan.

Meneliti satu demi satu catatan perjalanan kehidupan Allahyarham sejak kecil, tidak keterlaluan kalau dikatakan Allahyarham adalah insan yang dilahirkan untuk menjadi pejuang Islam. Namun perjuangan yang dirintis dengan matlamat syariat Islam dilakukan secara berhemah. Biarpun tegas dan istiqamah dalam perjuangan berkenaan namun beliau sentiasa menjaga adab dan akhlak yang digariskan oleh Islam.

Allahyarham tidak pernah menjatuh hukum kepada sesiapa apatah mencela dan memaki hamun orang lain.

Walaupun dianggap ulama hebat, namun Allahyarham amat merendah diri dan sentiasa bersedia menerima pandangan atau menyokong apa juga tindakan dalam satu-satu perkara waima oleh kerajaan sekalipun asalkan ia tidak bertentangan dengan syariat Islam. Berada dalam barisan kepemimpinan utama Pas tidak pernah dijadikan tiket untuk Allahyarham memusuhi mana-mana kelompok Islam atau orang Melayu yang tidak sehaluan dengan parti itu.

Sebaliknya Allahyarham sentiasa berlapang dada dan berusaha mencari pendekatan terbaik agar misi dakwah yang dibawa khususnya dalam menegakkan perjuangan Islam Pas berjaya.

Berikutan sikap itulah Allahyarham tidak bersekongkol atau berkongsi sentimen dengan mana-mana pihak termasuklah dalam parti itu untuk melihat UMNO sebagai ‘musuh nyata’.

Bagi Allahyarham selagi ada ruang dan kesempatan bak kata orang biar sebesar zarah asalkan Allahyarham boleh berdakwah, Allahyarham bersedia merebut peluang tersebut. Atas sebab itulah Allahyarham tidak tergugat atau berasa resah dengan pandangan politik sempit sesetengah pihak termasuk dalam Pas sendiri yang mempertikaikan keputusan Allahyarham menerima jemputan kerajaan untuk menjadi Ketua Kluster Dakwah Majlis Perundingan Islam (MPI) pada Februari lalu.

Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria ketika mempertahankan kesediaan Allahyarham menganggotai MPI menegaskan, “Apabila ada orang yang mahu dan komited untuk berdakwah seperti Haron Din, misalnya menunjukkan komitmen beliau terhadap kerja dakwah, walaupun beliau ahli Pas, kita tidak sepatutnya menjadikan pelantikan beliau sebagai satu kesilapan atau kesalahan kepada parti.”

Sememangnya berdakwah sudah menjadi darah daging Allahyarham. Dalam apa juga situasi Allahyarham meletakkan perjuangan menegakkan syariat Islam sebagai matlamat utama. Allahyarham sentiasa tegas untuk mempertahankan syariat Islam dan bersedia memberi pandangan berlandaskan kepada prinsip mencari keredaan Allah.

Anak ketiga daripada 10 adik beradik ini, bersedia ke hadapan untuk menyatakan pendirian berhubung sesuatu isu yang menyentuh mengenai hal ehwal Islam. Berikutan ketika isu kalimah Allah hangat diperkatakan, Allahyarham muncul dalam rakaman video khas memberi penjelasan kenapa orang bukan Islam tidak boleh menggunakan kalimah suci itu. Begitu juga dalam isu ‘Saya Mahu Sentuh Anjing’, Allahyarham secara terbuka menggesa penganjur yang beragama Islam bertaubat.

“Jika dilihat dari sudut akidah, perbuatan menganjurkan perkara haram secara terbuka ini seolah-olah satu percubaan mencabar hukum Allah dan fatwa serta ada sifat-sifat kebanggaan mereka yang berbuat demikian,” tegas Allahyarham.

Dalam mempertahankan kesucian dan menegakkan perjuangan Islam, Allahyarham sama sekali tidak akan berkompromi dengan sesiapa jua. Mungkin kerana ketegasan inilah apabila Allahyarham meninggal dunia ada kelompok termasuk segelintir pemimpin parti pembangkang bagaikan ‘meraikannya’.

Tindakan biadab itu dilakukan kerana mereka memahami umat Islam kehilangan seorang lagi ulama yang selama ini menjadi benteng mempertahankan kesucian Islam dan tidak pernah berputus asa memperjuangkan agama suci itu. Bagaimanapun ia bukanlah sesuatu yang menghairankan kerana sepanjang berjuang bersama Pas, Allahyarham paling lantang menentang bekas sekutu parti itu, DAP yang dilihat sering sahaja memperkotak-katik maruah Pas.

Allahyarham tidak meletakkan kepentingan atau keuntungan politik sebagai keutamaan sebaliknya menegaskan, “Pas lebih bimbangkan kemurkaan Allah daripada bimbang tidak mendapat sokongan manusia.” Dalam soal politik juga, Allahyarham sentiasa bersangka baik dengan sesiapa juga asalkan ia membuka peluang untuk mendapat keredaan Allah.

Ini terbukti apabila Allahyarham menyambut secara positif usaha mewujudkan kerjasama Pas dengan UMNO. Antara lain beliau berkata, “Kedua-kedua (parti) sememangnya mungkin bekerjasama atau mungkin tidak bekerjasama, bergantunglah kepada sejauh mana kebajikan atau kebaikan yang boleh diterima demi mencapai ketakwaan kepada Allah.”

Hakikatnya, negara kehilangan seorang tokoh yang sepanjang hayat mengabdikan diri untuk berdakwah bukan kerana mahu mencari kuasa politik tetapi demi membimbing ummah ke arah mendapat keredaan Allah.
Share this post :

Post a Comment

 
Programmer : Creating Website
Webmaster ZABIDI MORAD
Copyright © 2014. Berani Kerana Benar - All Rights Reserved

PANDANGAN DALAM LAMAN INI TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP WEBMASTER