Headlines News :
Home » » Rakyat Palestin seru adakan protes terhadap perjanjian Arab-Israel

Rakyat Palestin seru adakan protes terhadap perjanjian Arab-Israel

Written By zabidi on Monday 14 September 2020 | September 14, 2020

BAITULMAQDIS: Pemimpin Palestin hari ini menyeru diadakan demonstrasi menentang perjanjian 'memalukan' yang diatur oleh Emiriah Arab Bersatu (UAE) dan Bahrain dengan Israel.

Pegawai dari kedua-dua negara Teluk itu akan menghadiri upacara di Rumah Putih Selasa ini untuk mengesahkan hubungan dengan Israel, mendorong puak-puak Palestin bersatu dalam rayuan untuk tunjuk perasaan.



"Kami mengundang rakyat kami, khususnya mereka yang berada di kem pelarian (Palestin), untuk mengecam perjanjian memalukan ini," kata satu kenyataan yang ditandatangani oleh kumpulan-kumpulan termasuk Pertubuhan Pembebasan Palestin (PLO) dan pemerintah Gaza, Hamas.

Kenyataan itu juga menyeru tunjuk perasaan di luar kedutaan Amerika Syarikat (AS), Israel, Bahrain dan UAE.

Rakyat Palestin bulan lalu menuduh Abu Dhabi sebagai 'menikam dari belakang', kerana negara Teluk itu menjadi satu-satunya negara Arab ketiga selepas Mesir dan Jordan yang mengumumkan akan mengadakan hubungan formal dengan Israel.

Bahrain mengikutinya pada Jumaat lalu, melanggar sikap lama pemimpin Arab bahawa perjanjian damai Israel-Palestin adalah prasyarat untuk menormalkan hubungan.

Namun, dalam beberapa tahun kebelakangan ini, Israel dan AS telah mengundang negara-negara Teluk berikutan permusuhan mereka terhadap Iran.

Perjanjian dengan Israel diberi jolokan 'perdamaian untuk perlindungan' oleh Saeb Erekat, setiausaha agung PLO.

"Beberapa pembuat keputusan di dunia Arab sekarang percaya bahawa tahap keselamatan nasional Arab akan bergantung pada perlindungan Israel," katanya kepada wartawan hari ini.

Erekat merujuk kepada polisi Washington sejak lama untuk memastikan Israel lebih kuat secara ketenteraan daripada negara-negara lain di Asia Barat.

Negara-negara Arab tidak dibenarkan 'memiliki kelebihan terhadap Israel dalam bidang apa pun," kata Erekat.

Namun, polisi itu menjadi perhatian sejak beberapa minggu terakhir, mengenai laporan bahawa AS mungkin menjual jet pejuang F-35 stealth kepada Abu Dhabi sebagai sebahagian daripada perjanjian dengan Israel. - AFP
Share this post :

Post a Comment

 
Programmer : Creating Website
Webmaster ZABIDI MORAD
Copyright © 2014. Berani Kerana Benar - All Rights Reserved

PANDANGAN DALAM LAMAN INI TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP WEBMASTER