Headlines News :
Home » » Dron merevolusikan pertanian

Dron merevolusikan pertanian

Written By zabidi on Tuesday 11 February 2020 | February 11, 2020

Oleh Nurafifah Mohammad Suhaimi

Penggunaan teknologi dron dalam sektor pertanian semakin popular dan mendapat tempat dalam kalangan petani moden.

Teknologi ini penting bagi memastikan pertumbuhan ekonomi pertanian mapan untuk merealisasikan salah satu matlamat pembangunan negara, iaitu meningkatkan status pendapatan petani, nelayan, penternak dan usahawan tani.

Hal itu turut ditekankan Menteri Hal Ehwal Ekonomi, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali, yang menyatakan kerajaan sentiasa berusaha memperluaskan inovasi dan penggunaan teknologi baharu bagi memperkasa serta meningkatkan produktiviti sektor pertanian, sekali gus meningkatkan pendapatan dan ekonomi negara.

Bukan itu sahaja, dengan permintaan global yang dijangka tumbuh hampir 50 peratus dalam tempoh 40 tahun akan datang, persoalan sering timbul adalah bagaimana untuk menghasilkan makanan cukup bagi menjamin kelangsungan kehidupan manusia.

Kini, jumlah penduduk global kian bertambah, tetapi apa merisaukan perubahan iklim global semakin ekstrem. Ini memberi impak besar terhadap sektor pertanian kerana ia akan menjejaskan hasil pengeluaran pertanian negara.

Di sini teknologi dron dapat memodenkan industri pertanian supaya memenuhi permintaan masa depan. Dron digunakan secara meluas dalam banyak bidang seperti tentera, operasi mencari dan menyelamat, pemantauan lalu lintas serta pertanian.

Dalam sektor pertanian, dron digunakan sebagai kaedah pertanian ketepatan
-
bagi meningkatkan hasil dan keuntungan tanaman, pada masa sama, mengurangkan jumlah input diperlukan untuk penanaman seperti tanah, air, baja dan herbisida atau racun herba.

Dengan kata lain, dron membantu petani memastikan teknik pertanian yang tepat digunakan dan membantu mereka membuat keputusan jitu mengenai tanaman mereka.

Seperti kita maklum, hasil pertanian bergantung kepada beberapa faktor yang tidak dapat dikawal petani. Antaranya akses air, perubahan iklim, angin, kualiti dan kelembapan tanah, kejadian rumpai dan serangga serta musim pertumbuhan tidak konsisten.

Oleh itu, bagi mengatasi masalah, petani digalakkan mengaplikasi teknologi dron dalam kaedah pertanian.

Namun, bagaimanakah dron dapat membantu sektor pertanian?

Dron membantu petani sebelum musim penanaman bermula menganalisis keadaan ladang. Teknologi ini berupaya memetakan keadaan ladang dalam bentuk imej tiga dimensi (3D) dan menunjukkan kawasan bermasalah.

Hasil analisis dapat digunakan untuk menentukan pola maksimum penanaman benih. Kini, petani bukan sahaja dapat menjimatkan masa, malah meningkatkan hasil tanaman.

Melalui imej ini juga, pengiraan tanaman dan pengesanan kemunculan tanaman baharu dapat dilakukan. Tugas ini dikenali sebagai analitik tanaman dapat mengenal pasti berapa banyak benih bercambah. Maklumat ini sangat berguna untuk menentukan sama ada benih perlu disemai semula atau tidak.

Selain itu, kaedah penyemburan racun boleh dilakukan dron yang dapat mengurangkan risiko manusia dengan bahan kimia, racun perosak dan baja berbahaya. Dron juga dapat menentukan jumlah optimum bahan semburan diperlukan serta memastikan semburan dibuat secara rata pada tanaman.

Di Kedah, proses menyembur racun menggunakan dron dan teknik Ultra Low Volume (ULV), iaitu penyemburan halus secara kabus memudahkan penyerapan cairan ke dalam tanaman padi. Ketika proses semburan dilakukan, tekanan kipas dron akan menghasilkan aliran angin ke bawah dan membuka pokok padi supaya bahan kimia sampai ke pangkal tumbuhan.

Bukan sahaja dapat mengeluarkan hasil tanaman lebih baik, malah dapat menjimatkan masa petani. Ini juga dapat mengurangkan kebergantungan terhadap pekerja asing, seterusnya memberi peluang pekerjaan kepada lebih ramai anak muda.

Dron juga dapat mengesan tanaman dijangkiti penyakit 10 hari lebih awal sebelum dapat dilihat dengan mata kasar menggunakan kamera inframerah. Kewujudan kamera ini pada dron membolehkan petani melihat kehadiran atau ketiadaan kulat dan bakteria dalam tumbuhan.

Dengan cara ini, petani boleh mengetahui sebarang jangkitan pada tanaman dengan lebih cepat dan segera menyelesaikannya, sebelum ia menjangkiti tanaman lain.

Kesimpulannya, teknologi dron memberi penyelesaian segera untuk meningkatkan kualiti dan kuantiti tanaman. Kewujudannya membuktikan teknologi tidak perlu dikhuatiri untuk digunakan.

Penulis adalah Pembantu Penyelidik di EMIR Research
Share this post :

Post a Comment

 
Programmer : Creating Website
Webmaster ZABIDI MORAD
Copyright © 2014. Berani Kerana Benar - All Rights Reserved

PANDANGAN DALAM LAMAN INI TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP WEBMASTER