Headlines News :
Home » » Polis tembak penunjuk perasaan Hong Kong

Polis tembak penunjuk perasaan Hong Kong

Written By zabidi on Monday 11 November 2019 | November 11, 2019

HONG KONG: Polis menembak seorang penunjuk perasaan bertopeng manakala seorang lelaki dibakar di Hong Kong hari ini, dalam pertempuran paling ganas di bandar itu, sejak lima bulan tunjuk perasaan prodemokrasi.

Seorang penyerang bertopeng menuang cecair mudah terbakar ke atas seorang lelaki disebabkan pertikaian dan insiden terbabit dimuat naik di internet.

Polis berkata, seorang penunjuk perasaan melakukan serangan dan menuduh perusuh berpakaian hitam melakukan keganasan termasuk membaling bom petrol dalam gerabak kereta api.

“Keganasan berterusan ini adalah situasi merugikan bagi Hong Kong,” kata jurucakap polis, John Tse dalam sidang media sambil menunjukkan rakaman mangsa dibakar.

Ketua eksekutif Hong Kong, Carrie Lam turut mengadakan sidang media mengutuk keganasan terbabit dan berjanji kerajaan tidak akan berkompromi.
Penunjuk perasaan membina halangan di jalan di daerah Sai Wan Ho, Hong Kong. - Foto AFP
 
“Saya membuat kenyataan ini secara jelas dan terang, ia tidak akan berlaku,” kata Lam.

Rakaman insiden tembakan itu disiarkan secara langsung di Facebook, ia menunjukkan anggota polis mengacukan pistol, ketika cuba menahan suspek bertopeng di persimpangan yang disekat penunjuk perasaan.

Seorang penunjuk perasaan bertopeng tidak bersenjata kemudian menghampiri polis dan ditembak. Pihak berkuasa berkata, beliau dalam keadaan kritikal di hospital.

Lam berkata, lelaki yang dibakar turut kritikal di hospital sambil menyifatkan serangan itu sebagai ‘amat tidak berperikemanusiaan’. - AFP
Share this post :

Post a Comment

 
Programmer : Creating Website
Webmaster ZABIDI MORAD
Copyright © 2014. Berani Kerana Benar - All Rights Reserved

PANDANGAN DALAM LAMAN INI TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP WEBMASTER