Headlines News :
Home » » PRK menguji keserasian kempen Bersatu-DAP dan Anwar digesa lebih proaktif

PRK menguji keserasian kempen Bersatu-DAP dan Anwar digesa lebih proaktif

Written By zabidi on Monday 11 November 2019 | November 11, 2019

Oleh ZAKARIA MUSA

Catatan pendek ini bukan berdasarkan penelitian turun padang di Tanjung Piai. Ia hanya nota ringkas bersumber pembacaan terhad dan pandangan teman-teman yang berkunjung ke lokasi paling selatan daratan benua Asia itu.

Memang tidak mudah PRK ini buat Pakatan Harapan (PH). Mungkin sahaja ia mengulangi tragedi di Semenyih yang menyaksikan PH kehilangan kerusi Dun yang baru dimenangi pada Mei 2018.
Tanjung Piai juga konstituensi tradisi milik BN sebelum PH menang tipis sekitar 500 undi dalam PRI2008 ketika gelombang menolak kleptokrasi begitu hebat.

Berdasarkan komposisi pengundi di Tanjung Piai — masyarakat Tionghua lebih 40 peratus — kerusi parlimen ini boleh dikategorikan antara kawasan selamat buat PH. Namun disebabkan ia terletak di luar bandar dan di negeri Johor pula, yakni lokasi yang dianggap dekat dengan Umno, cabaran buat PH mempertahankan kemenangan memang cukup sengit.



Presiden AMANAH Mohamad Sabu dan Pengerusi DAP Johor, Liew Chin Tong bersama Karmaine Sardini dalam satu program kempen di Pontian.
Ditambah pula pengundi Cina juga berdepan isu-isu besar yang mungkin mengubah persepsi mereka terhadap kerajaan pimpinan Dr Mahathir Mohamad. Perang persepsi pasca-PRU14 dilihat tidak memihak kepada PH. Pelbagai halangan muncul, termasuk dalam konteks menunaikan janji manifesto pilihan raya.

Ragam pengundi di bawah kerajaan baharu tidak semudah dahulu. Mereka kini lebih kritis menilai prestasi pemerintah. Memang jika dibandingkan dengan zaman Umno-BN, PH jauh ke depan, meninggalkan amalan korupsi dan salahguna kuasa. Namun, rakyat mahu lebih daripada itu. Mereka mengakui kerajaan hari ini jauh lebih baik, tetapi masih banyak masalah yang melingkari hidup belum dapat diselesaikan. Perubahan dituntut untuk dilaksanakan dengan lebih cepat.

Di kala pengundi Cina dianggap deposit tetap buat PH pada PRU14, kini mungkin tidak lagi. Calon MCA daripada satu segi boleh dianggap satu kelebihan buat BN, tapi masa sama, jika diberikan penerangan menyeluruh dan gerak kerja lebih tangkas, wakil PH mampu melonjak ke depan.

Ramai pemerhati menjangkakan sokongan pengundi Cina kepada PH sudah sampai ke siling. Ia diramal berkurangan dalam PRK ini sementara ramai daripada mereka mungkin tidak balik mengundi. Sentimen masyarakat Tionghua pula agak negatif, disumbang beberapa isu, antaranya masalah perkauman ekoran Kongres Maruah Melayu, simpati kepada MCA, pembelajaran jawi atau khat, pergeseran Bersatu dan DAP.



Salahuddin Ayub giat berkempen di Tanjung Piai.
Sementara dukungan masyarakat Tionghua mungkin menurun, apakah kelompok teramai pengundi Melayu kepada PH mampu meningkat? Bolehkah faktor personaliti calon Bersatu, seorang imam berlatarbelakang profesional, dapat melonjakkan sokongan masyarakat kampung sehingga 35 peratus? 17 bulan lalu hanya sekitar 25 peratus pengundi Melayu menyokong calon PH di sini.

Presiden Pas mengakui PRK ini mempunyai impak besar khususnya dalam konteks menjelang PRU15 yang lebih kritikal itu. Ia turut dianggap satu referendum rakyat menilai prestasi PH yang ditohmahkan mengetepikan Melayu dan mengabaikan Islam. Keputusannya nanti juga boleh mengesahkan atau menafikan kebimbangan bahawa PH hanya kerajaan sepenggal. Tema kerajaan sepenggal ini mesti dikuburkan terus sekali gus menamatkan angan-angan Umno-BN untuk kembali berkuasa.

PRK ini juga menjadi medan terbuka apakah penyokong Pas akan mengalihkan undi mereka kepada BN susulan muafakat nasional ataupun mereka lebih condong untuk menolak BN dan memangkah PH? Atau mampukah AMANAH sebagai parti Islam yang progresif menangkis hujah Pas yang menganggap MCA sebagai “calon kita”? Hampir tiga ribu undi Pas pada PRU14 dahulu dilihat cukup signifikan mempengaruhi siapa pemenang PRK Tanjung Piai.

Pemimpin AMANAH, khususnya timbalan presiden Salahuddin Ayub, anak jati Tanjung Piai bekerja keras berkempen seolah-olah parti berkenaan bertanding.



Apakah sokongan Pas terhadap calon MCA memberi impak besar kepada PRK Tanjung Piai?
Tempoh berkempen masih terbuka, bergantung perancangan gerak kerja untuk menyantuni setiap pengundi. Enam hari berbaki mempunyai impak besar. Kesilapan kecil, seperti klip video Menteri Besar Perak, boleh merencatkan usaha PH. Sementara kerjasama dalam BN diperkukuhkan, kesepaduan komponen PH tidak boleh dipandang ringan. PH harus mempunyai imej muafakat yang benar-benar mantap dan solid.

Penglibatan Presiden PKR, Anwar Ibrahim dilihat harus lebih proaktif berkampung di sini. Mungkin sosok bakal PM ke-8 ini mempunyai aura tersendiri, khususnya dalam kalangan pengundi Cina.
Beliau juga ada tarikan tersendiri, mengimbangi kerisauan terhadap gelagat pemimpin tertentu Bersatu.

Keserasian dalam kalangan pemimpin Bersatu dan DAP teruji dalam kempen PRK ini. Mereka harus lebih bijaksana dan cermat menguruskan perbedaan terutama berdepan sentimen berbeda khalayak masing-masing. Status sebagai parti pemerintah sepatutnya mendewasakan setiap komponen PH.

Share this post :

Post a Comment

 
Programmer : Creating Website
Webmaster ZABIDI MORAD
Copyright © 2014. Berani Kerana Benar - All Rights Reserved

PANDANGAN DALAM LAMAN INI TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP WEBMASTER