Headlines News :
Home » » Tip Memilih Serum Vitamin C

Tip Memilih Serum Vitamin C

Written By zabidi on Wednesday 19 September 2018 | September 19, 2018

Oleh Helma Hassan

 Vitamin C adalah salah satu antioksidan semulajadi daripada sumber seperti buah sitrus, sayur-sayuran berdaun hijau, strawberi, betik dan brokoli. Antioksidan yang diletakkan pada muka memberikan perlindungan daripada radikal bebas yang dihasilkan apabila kulit terdedah kepada sinaran ultraviolet. Tidak hairanlah ramai wanita di luar sana yang menggunakan serum vitamin C pada muka mereka agar kelihatan lebih berseri. Jika anda ingin mencuba menggunakan serum vitamin C dan masih keliru dengan variasi produk di pasaran, ikuti tip pemilihan berikut:

1. Pilih kandungan vitamin C mengikut kulit muka

Terdapat pelbagai jenis bahan aktif vitamin C yang terdapat di pasaran. Memilih yang sesuai dengan kulit anda dapat mengelakkan kesan sampingan yang tidak dikehendaki. Berikut adalah 5 jenis vitamin C yang biasa ditemui dan kesesuaiannya mengikut jenis kulit:
  • Ascorbic Acid (AA): sesuai untuk kulit biasa dan tidak disyorkan untuk kulit sensitif atau berjerawat
  • Tetrahexyldecyl Ascorbate (THDA): sesuai untuk kebanyakan jenis kulit
  • Magnesium Ascorbyl Phosphate (MAP): pilihan terbaik untuk kulit yang normal dan sensitif
  • Sodium Ascorbyl Phosphate (SAP): tidak merengsakan dan pilihan yang baik untuk kulit sensitif
  • Ascorbyl Palmitate (AP): pilihan terbaik untuk kulit sensitif dan berjerawat
Senarai ini juga disusun mengikut keberkesanannya, jadi produk yang mempunyai asid askorbik dan THDA mungkin pilihan terbaik anda. Tetapi jika anda mempunyai kulit sensitif atau berjerawat, anda harus memilih yang lain atau membeli produk asid askorbik dengan kepekatan yang sangat rendah untuk memastikan tiada kesan sampingan.
Anda juga harus memastikan kandungan asid askorbik dalam bentuk yang stabil. Kebiasaannya tidak dinyatakan pada label, tapi anda boleh membaca pada lampiran dalam kotak atau pada laman web pengeluar.

2. Serum berasaskan minyak atau air?

Perkara seterusnya yang perlu dipertimbangkan ialah sama ada serum muka vitamin C berasaskan minyak atau berasaskan air lebih disukai anda.
Asid askorbik larut dalam air. Ini bermakna ia menyerap dengan cepat, tetapi ia juga bermakna ia tidak boleh diserap oleh molekul lemak dan sangat mudah teroksida. Sebaliknya, bahan yang larut minyak tahan lama dan melembapkan serta kurang terdedah kepada pengoksidaan.
Bentuk Vitamin C yang larut minyak adalah THDA, natrium ascorbyl palmitate, dan palmitat ascorbyl. Bentuk Vitamin C yang larut dalam air adalah asid askorbat dan magnesium ascorbyl fosfat.

3. Berapa kepekatan vitamin C yang sesuai?

Anda mungkin menjangkakan bahawa semakin tinggi kepekatan Vitamin C dalam serum, lebih baik untuk kulit anda. Walau bagaimanapun, ketahui dua fakta berikut:
  • Kulit anda hanya boleh menyerap sejumlah tertentu Vitamin C
  • Terlalu banyak Vitamin C boleh merengsakan kulit anda
Apabila anda melihat produk sedia ada, anda akan mendapati bahawa kepekatan Vitamin C berkisar daripada kira-kira 10% hingga 20%. Kepekatan yang lebih tinggi daripada 20% akan mengatasi keupayaan tubuh anda untuk menyerap Vitamin C dan mungkin juga merosakkan kulit anda.
Sekiranya anda mempunyai kulit sensitif atau belum pernah mencuba serum vitamin C sebelum ini, anda patut memulakan dengan kepekatan rendah dan melihat tindak balas kulit anda sebelum mencuba kepekatan yang lebih tinggi.

4. Periksa bahan tambahan

Perhatikan kandungan serum jika mengandungi sebarang bahan yang anda alah atau sensitif. Pertimbangan juga sama ada selesa dengan baunya. Sesetengah serum telah ditambah wangian. Ingat, serum ini akan diletakkan pada wajah dan akan menjadi sangat dekat dengan hidung anda, jadi penting untuk memilih serum dengan aroma yang anda gemari

5. Pastikan botol yang sesuai

Perkara keempat yang perlu dipertimbangkan adalah botol atau bekas serum. Seperti yang dinyatakan sebelum ini, Vitamin C sangat mudah terdedah kepada kerosakan oksidatif. Sekiranya ia bersentuhan dengan cahaya matahari atau udara, ia mungkin hancur dan mendatangkan lebih banyak mudarat daripada yang baik.
Atas sebab itu, anda perlu mencari serum dengan ciri berikut:
  • Serum dalam botol kaca gelap. Kaca jernih tidak sesuai kerana membenarkan cahaya masuk.
  • Serum dalam kapsul individu. Ini memastikan bahawa setiap dos serum dilindungi dan mempunyai potensi penuh apabila anda menggunakannya.

6. Pilih serum dengan harga berpatutan

Terdapat serum yang lebih berpatutan berbanding yang lain. Apabila membuat perbandingan, ambil kira berapa kali anda boleh menggunakannya dan berapa harga setiap dos untuk perbandingan yang tepat.
Anda mungkin ingin mempertimbangkan faktor-faktor lain, termasuklah jenama serum yang ingin anda beli, cadangan doktor pakar kulit anda dan ulasan pengguna di atas talian.
Share this post :

Post a Comment

 
Programmer : Creating Website
Webmaster ZABIDI MORAD
Copyright © 2014. Berani Kerana Benar - All Rights Reserved

PANDANGAN DALAM LAMAN INI TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP WEBMASTER