Headlines News :
Home » » 4 tip berjimat ketika berkunjung ke bazar Ramadan

4 tip berjimat ketika berkunjung ke bazar Ramadan

Written By zabidi on Tuesday 6 June 2017 | June 06, 2017

ANTARA kelainan dan keistimewaan yang ada dalam bulan Ramadan adalah kemeriahan bazar yang terdapat di sekitar kawasan perumahan.Namun, ramai antara kita sering menghadapi masalah pembaziran apabila berkunjung ke bazar tersebut.

Berikut kami kongsikan cara-cara atau langkah yang boleh anda dilakukan bagi mengelakkan pembaziran pada bulan Ramadan:

 1. Beli Lauk Sahaja

Mungkin bagi mereka yang sibuk bekerja dan tidak sempat untuk memasak juadah berbuka, membeli makanan di bazar Ramadan adalah salah satu jalan penyelesaian. Jika anda ingin berjimat, cukup sekadar beli satu jelis lauk tanpa nasi. Hal ini kerana, nasi putih boleh dimasak di rumah dan tidak memakan masa yang lama. Cara ini juga pasti dapat menjimatkan wang anda.

2. Jangan Beli Air

Jika berkunjung ke bazar Ramadan, antara gerai yang sering menarik perhatian kita adalah gerai yang menjual pelbagai jenis air. Kita akan lebih mudah terpengaruh untuk membeli air kerana dahaga. Jika anda ingin berjimat, bancuhlah air di rumah kerana dengan cara ini, dapat mengurangkan kos perbelanjaan.

3. Satu Jenis Kuih Sehari

Memang menjadi tradisi di sepanjang bulan Ramadan akan terdapat pelbagai jenis kuih muih yang enak dijual. Bagi anda yang ingin berjimat tetapi ingin merasa kesemua jenis kuih tersebut, anda disarankan untuk membeli satu jenis kuih sehari. Dengan cara menukar jenis kuih ini, pembaziran dapat dielakkan dan anda juga boleh merasa pelbagai jenis kuih di sepanjang bulan Ramadan ini.

4. Kirim Pada Rakan

Bagi anda yang sukar untuk mengawal perbelanjaan ketika berkunjung ke bazar, kirim sahaja kepada rakan makanan yang ingin dibeli dengan bajet tertentu. Contohnya anda hanya berikan RM20 kepada rakan anda, pasti dia akan membeli makanan yang tidak melebihi RM20 dan dengan cara itu, wang anda dapat dijimatkan.
Share this post :

Post a Comment

 
Programmer : Creating Website
Webmaster ZABIDI MORAD
Copyright © 2014. Berani Kerana Benar - All Rights Reserved

PANDANGAN DALAM LAMAN INI TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP WEBMASTER