Headlines News :
Home » » Meraikan jagoan istimewa 
bertaraf dunia

Meraikan jagoan istimewa 
bertaraf dunia

Written By zabidi on Tuesday 20 September 2016 | September 20, 2016

OLEH  nazmizan mohamad 

MEREKA dikategorikan Orang Kelainan Upaya atau ringkasnya OKU, namun keupayaan mereka jauh menandingi kita yang dikategorikan normal. Saat negara meletakkan harapan kepada atlet normal untuk menghadiahkan emas pertama buat negara sekali gus menyaksikan lagu Negaraku berkumandang di bumi Rio, Brazil, impian tersebut hanya tinggal impian.

Misi memburu emas pertama Olimpik ditunda ke empat tahun lagi pada edisi berikutnya di Tokyo, Jepun. Namun hari ini, atlet yang dikatakan kurang upaya telah membuatkan rakyat Malaysia mengalirkan air mata apabila lagu Negaraku berkumandang bukan sekali tetapi dua kali di bumi Rio.

Mohamad Ridzuan Mohamad Puzi dan Muhammad Ziyad Zolkefli membuka mata dan minda seluruh masyarakat bahawa kekurangan yang ada pada diri masing-masing bukanlah titik noktah dalam kehidupan, sebaliknya kekurangan itulah yang menjadikan mereka kini permata yang bernilai.

Kejayaan kedua-dua atlet paralimpik itu hadir melalui pengorbanan yang cukup besar – bukan sahaja diri mereka sendiri tetapi seluruh ahli keluarga mereka. Sebagaimana ibadah haji dan korban melatih kita untuk berkorban dalam hidup ini, begitu juga yang telah dilalui kesemua atlet paralimpik ini.

Hidup ini memerlukan pengorbanan. Kalau diperhatikan bagaimana Nabi Ibrahim AS yang tidak memiliki anak sehingga dikatakan berusia 89 tahun, lalu dikurniakan anak-anak bernama Ismail dan Ishak, tiba-tiba diarahkan untuk ditinggalkan Ismail dan Hajar di Padang Pasir Mekah yang kering kontang.

Bentuk geografi Mekah pada ketika Nabi Ibrahim dia­rahkan meninggalkan anak dan isterinya itu bukan seperti Mekah hari ini yang ada penduduk, orang pun ramai, ada kemudahan tetapi Mekah pada ketika itu ialah padang pasir yang luas, kering-kontang yang tidak ada apa-apa dan tidak berpenghuni.

Ke hulu ke hilir Sayyidatina Hajar mencari-cari air untuk diberikan kepada anaknya Ismail, sehingga terbitnya air zamzam yang terus menerus mengalir hingga ke hari ini yang lahir hasil daripada pengorbanan Nabi Ibrahim.

Begitulah juga kejayaan atlet paralimpik negara tidak hadir sekelip mata sahaja. Pelbagai onak duri, cabaran berliku yang perlu ditempuhi sebelum sejarah pingat emas di Temasya Sukan Paralimpik Rio ini.

Lebih besar juga pengorbanan ibu ayah serta keluarga yang tanpa lelah memikul amanah yang telah diberikan Allah. Jika dahulu layanan ‘negara’ terhadap mereka ha­nya satu pertiga daripada layanan yang diberikan kepada atlet normal, kini di bawah teraju Menteri Belia dan Sukan yang baharu, Khairy Jamaludin - kita dan mereka tiada bezanya lagi.

Sebagaimana sukarnya latihan yang atlet normal lalui, sebegitu sukar juga yang mereka jalani, malahan kudrat dan tenaga mereka lebih banyak digunakan terutama bagi atlet paralimpik yang kekurangan anggota dan perlu menggunakan kerusi roda.

BINA PRASARANA KHUSUS

Sebagai seorang bekas atlet negara yang lebih 15 tahun berkecimpung di dalam arena ini, saya merasakan sudah tiba masanya kerajaan menyediakan prasarana dan kemudahan yang lebih khusus untuk golongan OKU ini.

Saya akui, kita telah memiliki kompleks latihan di Kampung Pandan untuk kegunaan atlet paralimpik negara, namun apa yang cuba diutarakan di sini ialah kemudahan di peringkat permulaan.

Sebagaimana Sekolah Sukan Bukit Jalil, Sekolah Sukan Tengku Mahkota Ismail dan sekolah sukan lain yang diwujudkan di Malaysia bagi menghimpunkan atlet yang cemerlang di peringkat Majlis Sukan Sekolah-Sekolah Malaysia (MSSM) mahupun Sukan Malaysia (Sukma), sebegitu jugalah yang perlu ada untuk atlet paralimpik negara.

Mereka ini rata-ratanya lahir dari pelbagai latar belakang pendidikan dan cemerlang di negeri masing-masing seterusnya dihimpunkan di Majlis Sukan Negara (MSN) bagi menjalani latihan berpusat di bawah kendalian jurulatih yang telah dipilih.

Namun, majoriti daripada mereka tidak menyambung pengajian sebaliknya menjalani latihan secara sepenuh masa. Sekiranya kerajaan prihatin dengan masa depan atlet paralimpik ini, tidak salah sekiranya dibina sebuah sekolah sukan khas untuk menempatkan mereka ini.

Jika tidak pendidikan formal, cukup sekadar menyediakan peluang kemahiran dengan dibimbing oleh pelatih profesional serta dilengkapi pelbagai keperluan sebagaimana yang ada di sekolah-sekolah sukan.
Setidak-tidaknya, apabila bersara kelak, ada sesuatu yang boleh dilakukan oleh atlet paralimpik negara untuk menampung kehidupan masing-masing terutama bagi yang tidak begitu menyerlah di pentas antarabangsa.

Bukanlah niat saya menafikan inisiatif yang telah diambil kerajaan ketika ini antaranya i-Talent yang menyediakan peluang untuk OKU mencapai impian menjadi atlet profesional, namun apa yang saya cuba nyatakan di sini ialah mewujudkan pusat pengajian khusus untuk mereka meningkatkan kemahiran sampingan dalam diri.

Terlalu besar sebenarnya ruang untuk kita melahirkan lebih ramai jaguh dunia menerusi kategori paralimpik, terlalu luas kategori yang dipertandingkan, apakah kita hanya berpuas hati dengan seorang Mohamad Ridzuan dan Muhammad Ziyad?

Jika kedua-duanya mampu melakar kejayaan di sebalik kekurangan yang dimiliki, tidak mustahil lebih ramai ibu bapa yang memiliki anak-anak OKU kini terbuka minda untuk menyerahkan anak mereka ke pangkuan negara jika segala prasarana lengkap disediakan.

Olahraga telah membuktikan dan tidak mustahil kita juga mampu melahirkan jagoan dalam acara renang, angkat berat, tenis, bola sepak, bola tampar, badminton, futsal dan acara lain lagi.

Pahit getir hidup dan perjuangan, terpaksa dihadapi demi kejayaan, terdidik sejak mula tabah berusaha, tanpa cuba melangkah tak mana, di mana kau berada, pencapaian tak tiba dengan mudah.

Moga bait lirik, Standing In The Eyes Of The World ini akan terus menjadi azimat dalam melahirkan atlet para­limpik bertaraf dunia. Teruskan melangkah atlet para negara, semangat juang anda tidak mampu ditandingi atlet normal lainnya. Anda kebanggaan negara!

PENULIS ialah Timbalan Pengarah Pusat Sukan, Universiti Malaysia Perlis.

Share this post :

Post a Comment

 
Programmer : Creating Website
Webmaster ZABIDI MORAD
Copyright © 2014. Berani Kerana Benar - All Rights Reserved

PANDANGAN DALAM LAMAN INI TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP WEBMASTER