Headlines News :
Home » , » Belasungkawa: Azizan disenangi kawan dan lawan

Belasungkawa: Azizan disenangi kawan dan lawan

Written By zabidi on Wednesday 28 September 2016 | September 28, 2016

Oleh MOHD. SHARIZA ABDULLAH

CEKAL, tegas, bersemangat dan suka bergurau. Itu penulis dapat simpulkan mengenai gambaran sifat Allahyarham Tan Sri Azizan Abdul Razak sepanjang lebih lima tahun mengenali beliau yang menghembuskan nafas terakhir pada pukul 11.05 pagi ini di Hospital Sultanah Bahiyah (HSB), Alor Setar pada usia 69 tahun akibat kegagalan fungsi organ dalaman dan jangkitan kuman dalam darah. 


Allahyarham mengangkat sumpah sebagai Menteri Besar Kedah kesembilan pada 9 Mac 2008 selepas pakatan pembangkang yang dipimpinnya menang dalam Pilihan Raya Umum Ke-12 (PRU-12).

Azizan mencipta sejarah sebagai pemimpin pembangkang pertama memecah dominasi Barisan Nasional (BN) di negeri itu dan diangkat sebagai ketua pentadbir negeri setelah 11 kali pilihan raya umum diadakan.

Penulis berpeluang mengikuti kepimpinan Allahyarham dengan secara dekat bermula ketika beliau melancarkan manifesto Pas Kedah bagi PRU-12 di Kompleks Pas Kedah, Alor Setar pada Februari 2008.

Kali terakhir penulis bertemu dengan Allahyarham ialah semasa hari penamaan calon PRU-13 lalu di Dewan Datuk Madi, Jerai pada 20 April lepas.

Dalam pertemuan itu, kami sempat berbual serba sedikit mengenai situasi politik khususnya di kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Sungai Limau yang disandang Allahyarham sejak 1995.

Allahyarham mempertahankan kerusi berkenaan untuk penggal kelima pada PRU-13 apabila menang dengan majoriti 2,774 undi tetapi terpaksa menyerahkan jawatan Menteri Besar berikutan kegagalan pakatan pembangkang mengekalkan penguasaannya di Kedah.

Sebagai seorang pemimpin yang sudah lali dengan sepak terajang dalam dunia politik, Allahyarham disifatkan sebagai tokoh

pembangkang yang cekal kerana mampu bertahan dalam tempoh lima tahun kepemimpinannya sebagai Menteri Besar Kedah kesembilan di sebalik pelbagai isu, krisis dalaman, kritikan, tekanan luar serta faktor kesihatan yang membelenggu beliau.

Mempunyai sifat humor dalam dirinya, Allahyarham dikenali sebagai seorang pemimpin yang tegas dalam membuat sesuatu keputusan dan sukar bagi sesiapa untuk mempengaruhi fikirannya berhubung sesuatu perkara yang difikirkannya betul.

Allahyarham juga disenangi oleh banyak pihak termasuk kawan dan lawan politik kerana beliau boleh bergaul serta mesra dengan sesiapa sahaja tanpa mengambil kira ideologi mereka.
Aliran pendekatannya itu dapat dilihat apabila Allahyarham tidak keberatan untuk berada bersama dengan pemimpin UMNO dan BN

termasuk Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak serta bekas Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Seri Chor Chee Heung dalam sesuatu majlis.

''Saya boleh pi (pergi) tang (ikut) mana pun, tiada masalah apa. Semua kawan saya. Kalau saya setuju dengan dia orang saya kata yes, tak setuju kata no.''

Kata-kata itu yang pernah diungkapkan Allahyarham semasa menghadapi tekanan hebat politik pada Februari 2012 ekoran krisis dalaman Pas Kedah, masih kuat dalam ingatan penulis.

Meskipun sering menerima kritikan pedas dalam pentabdirannya, Allahyarham sentiasa bersikap profesional dengan semua pihak termasuk para wartawan yang mengajukan pelbagai soalan terhadap beliau.

Allahyarham jarang 'melompat' jika soalan itu kurang disenangi beliau dan akan menjawab dengan pelbagai cara sama ada biasa, serius atau berseloroh. Lazimnya jawapan tersebut bersertakan dengan contoh mengenai sesuatu isu yang diulasnya.

Pendekatan berkenaan mungkin berpunca daripada pengalamannya yang pernah menjadi Pengarah Urusan lidah rasmi Pas, Harakah

menyebabkan Allahyarham memahami selok belok dan tuntutan tugas warga media.
Sikapnya itu juga membuatkan rakan-rakan wartawan menyenangi Allahyarham walaupun kelihatan agak garang pada zahir dan nada
pertuturannya.

Allahyarham tidak pernah menjadikan faktor kesihatannya sebagai alasan yang boleh menjejaskan tumpuan mengetuai kerajaan Kedah ketika memegang jawatan Menteri Besar mahu pun membawa jentera pembangkang menghadapi PRU-13.

Beliau yang merupakan antara pemimpin Pas paling lama menjadi wakil rakyat di Kedah berpandangan dunia politik bukan dari segi usia atau kesihatan tetapi tentang visi dan strategi.

Allahyarham yang merupakan anak kelahiran Sungai Limau Dalam, Yan berkelulusan Sarjana Muda Syariah dari Universiti Al-Azhar dan Undang-Undang dari Universiti of Kent, United Kingdom.

Beliau merupakan bekas Ketua Jabatan Syariah Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) selain pernah menjadi pensyarah pelawat Mindanao State University, Filipina dan pensyarah Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) dari tahun 1983 dan 1984 serta 1986 hingga 1995.

Allahyarham mula menyertai Pas pada 1978 di England dan bergiat aktif dia dalam parti itu di negara ini sejak 1986. Beliau pernah menyandang jawatan Naib Presiden Pas (2003-2005), Ketua Penerangan Pas Pusat (2001-2003), Ahli Majlis Syura Ulama Pas (sejak 1991) dan Ahli Jawatankuasa Kerja Pas Pusat sejak 1993.

Azizan juga adalah Pesuruhjaya Pas Kedah sejak 2000 menggantikan Allahyarham Datuk Fadzil Mohd. Noor. Allahyarham menjadi wakil rakyat Sungai Limau (dahulu dikenali DUN Sala), Kedah sejak 1995 dan berjaya mempertahankan kerusi tersebut pada pilihan raya umum lalu.

Allahyarham mencipta sejarah tersendiri apabila muncul sebagai pemimpin Pas pertama dianugerahkan darjah kebesaran Panglima Setia Mahkota (PSM) yang membawa gelaran Tan Sri sempena sambutan ulang tahun keputeraan Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Abdul Halim Mu’adzam Shah pada Jun lepas.

Kehadirannya dalam arena politik negara akan setiasa diingati dan dikenang sebagai seorang ahli politik berpengalaman luas dan pemimpin Pas pertama yang pernah menerajui pentadbiran Kedah.
Al-Fatihah!
Share this post :

Post a Comment

 
Programmer : Creating Website
Webmaster ZABIDI MORAD
Copyright © 2014. Berani Kerana Benar - All Rights Reserved

PANDANGAN DALAM LAMAN INI TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP WEBMASTER