Headlines News :
Home » , » Baru Nak Mula Buat Bisnes ?

Baru Nak Mula Buat Bisnes ?

Written By zabidi on Tuesday 2 August 2016 | August 02, 2016



Tak pasti atau masih 'blur' apa langkah-langkah awal yang perlu dilakukan?

Disini saya kongsikan apa yang perlu dibuat pada peringkat pertama bisnes langkah demi langkah (basic) :
.

1. Tentukan bisnes apa yang nak dibuat. Produk atau servis? Jual produk sendiri atau produk orang lain? Dan tentukan dimana produk / servis itu akan dipasarkan. Ini penting untuk memudahkan proses mengenalpasti target market dan specific customer kita. Jika melibatkan produk, kebagusan pakejing harus dititikberatkan selain dari produk itu sendiri. Cari designer jika mampu.

2. Cari nama syarikat - nama yang ada 'commercial value'. Mudah dibaca dan mudah diingati. Tentukan juga jenis syarikat yang nak dibuka sama ada Sole Prop , PLT atau Sdn Bhd. Buka ikut kemampuan dan tujuan.
3. Cari nama brand dan buat logo (kalau ada bajet, mohon trade mark terus dengan MyIPO - Isi borang TM5 - kos +- RM350)

4. Tentukan jawatan kita dalam syarikat. Contoh : Jawatan Pengurus untuk Enterprise, Pengarah Urusan / CEO untuk syarikat Sdn Bhd

5. Buat kad bisnes. Bagi designer buat dan cetak terus. Hanya RM30 untuk 100 keping.

6. Daftar syarikat dengan SSM (+- RM100 untuk Enterprise dan +- RM3,000 untuk Sdn Bhd). Nak daftar Sdn Bhd kena berurusan dengan syarikat Setiausaha Syarikat.
Buka akaun fesbuk, instagrem, install wasapp dll (jika belum ada)
Jika pandai buat website / blog, silakan buat :-)

7. Buat profail syarikat dan sentiasa kemaskini mengikut perkembangan semasa.
- latarbelakang syarikat
- jenis perniagaan
- produk / servis yang ditawarkan
- struktur organisasi
- misi dan visi

8. Buat Rancangan perniagaan dan kemaskini mengikut perkembangan semasa
- aspek sumber manusia
- aspek kewangan
- aspek pengeluaran
- aspek pemasaran
- aspek pengedaran

9. Sertai kursus/seminar produk atau servis bidang yang diceburi atau berkuli di syarikat yang berkaitan dengan bisnes yang nak dibuka / diceburi.

10. Join kelas pemasaran sama ada online dan offline. Kemahiran dalam memasarkan produk sangatlah penting dan kemahiran ini adalah sangat kritikal untuk menentukan kelangsungan bisnes kita.

11. Ambil gambar produk cantik-cantik. Gambar mesti jelas. Post iklan produk atau servis yang ditawarkan serta logo dalam fesbuk 10 kali sehari selama 3 bulan. Content dan headline mesti catchy. Persembahkan nilai dengan betul.

Proses pre pengenalan. (Lagi banyak friendlist lagi bagus) - nak advance lagi buat iklan fesbuk berbayar terus. Buat Fanpage.

Boleh juga post ke group wasapp, instagrem, twitter, wechat etc

12. Cetak buku bil / resit / invois / d.o . (Fast print RM200). Design buku bil / invois mengikut kesesuaian bisnes.
13. Mula menjual (Market first, sell later). Ilmu memasar lain, menjual lain. Kuasai kedua-duanya. Kenalpasti siapa dan platform apakah yang kita akan gunakan untuk pasarkan produk / servis kita. Kenalpasti channel, channel, channel. Next step adalah besarkan channel yang sesuai dan berkualiti.

Perletakan harga produk juga amat penting. Pada fasa ini kena tentukan berapa layer peringkat pengedaran yang kita nak gunakan. Contoh:
Pengeluar - Stokis - Pengedar - Agen - Customer
Pengeluar - Stokis - Agen - Customer
Pengeluar - Stokis - Customer
Pengeluar - customer

Pemilihan peringkat pengedaran sangat penting dalam perletakan harga produk dan juga margin keuntungan.
Tentukan peringkat pengedaran yang nak digunakan.

14. Ada modal sikit, pilih bank yang sesuai dan buka akaun semasa syarikat serta ambil lah buku cek. (RM1,000 - RM2,500 untuk deposit buka akaun syarikat)

15. Membeli dan membayarlah dengan menggunakan cek agar akaun syarikat aktif.

16. Semua urusniaga perlu dicatatkan / direkodkan. Paling penting adalah catat berapa RM masuk dan berapa RM keluar.

17. Simpan semua resit, voucher, bukti pembelian atau jualan.

18. Ambil maklum balas customer. Buat penambah baikan produk / servis setiap masa.

19. Perhatikan teknik pemasaran dan jualan yang macam mana paling mendatangkan hasil yang paling maksimum. Ulang yang paling berkesan.

20. Tentukan gaji pemilik dan pekerja. Asingkan penggunaan wang peribadi dengan wang syarikat.

21. Wajib tahu perbelanjaan tetap bulanan seperti gaji, sewa, bil elektrik, air agar kita tahu dan dapat plan target pendapatan

22. Upgrade ilmu pengurusan syarikat, ilmu pemasaran, ilmu kewangan dan juga upgrade produk dari segi pengiktirafan. Contoh : untuk produk makanan, dapatkan sijil halal..

Kelengkapan pakejing seperti barcode, nutrition fact cuba dapatkannya. Ini penting untuk keyakinan agen dan pembeli.
.
Bila dah dapat jualan pertama, perkara pertama yang perlu anda fikir adalah bagaimana dan apa strategi yang perlu dibuat untuk catat jualan yang mampu mencapai titik pulangan modal, barulah fikir untuk langkah seterusnya yang lebih bergaya :-)
.
PENGETAHUAN KEWANGAN (ASAS) YANG PERLU ANDA TAHU SEBELUM MEMULAKAN BISNES
=====================
.
1. Berupaya mengenalpasti dan menyenaraikan berapa (RM) jumlah perbelanjaan / overhead tetap syarikat kita sebulan. Contoh overhead sebulan = RM5,000

2. Wajib mengetahui berapa profit margin produk kita. katakan profit margin kita adalah 50%
Profit margin / margin keuntungan
= Harga jual - harga kos / Harga jual
Contoh :
Harga jual kasut = RM20.00
Harga kos kasut = RM10.00
.
Jadi, Profit margin kasut :
= RM20 - RM10 / RM20
= 50% @ 0.5

3. Mesti mengetahui berapa titik pulang modal (break event point). Berapa jumlah jualan yang diperlukan untuk capai titik pulang modal. Dengan kata lain, berapa jualan yang diperlukan untuk menjadikan bisnes kita tak rugi dan tak untung.
Bila kita tahu berapa overhead sebulan, berapa profit margin produk kita, maka kita boleh mengetahu berapa titik pulang modal kita seperti contoh di bawah :
Formula titik pulang modal
= Jumlah perbelanjaan / profit margin
= 5,000 / 50%
= 5,000 / 0.5
= RM 10,000
.
Ini bermakna, anda perlukan jualan sebanyak RM10,000.00 sebulan untuk mencapai titik pulangan modal (tak untung dan juga tak rugi) iaitu jualan yang berupaya untuk menampung perbelanjaan atau overhead tetap anda sebulan bagi produk yang profit marginnya 50%. Ia juga bersamaan dengan RM333.33 sehari.
+ Jika purata jualan harian anda tidak sampai kepada RM333.33 sehari, maka perniagaan anda adalah dalam mode 'rugi'
+ Dan jika anda dapat hasilkan purata jualan bersamaan dengan RM333.33 sehari, maka perniagaan anda tak untung dan tak rugi.
+ Dan jika purata jualan harian anda melebihi RM333.33 sehari, maka perniagaan anda dalam mode untung.
.
Sebelum anda berfikir dan berharap anda berupaya untuk menjadikan syarikat yang baru anda tubuhkan ini mendapatkan untung, saya cadangkan, belajar dahulu biar ia berupaya mencapai titik pulang modal. Jika perniagaan syarikat berupaya bertahan sehingga 3-6 bulan dalam mode tak untung dan tak rugi, ini sudah boleh dikatakan satu kejayaan besar.
.
Bila anda sudah biasa berjuang untuk capai titik pulang modal, akan datang satu masa, kita dah rasa cukup kuat dan selesa untuk 'push' jualan harian atau bulanan kita mencapai tahap keuntungan sedikit demi sedikit..
Tempoh 6 bulan tak rugi dan tak untung itu adalah tempoh kita bina jenama, bina tribe, bina kepercayaan dan bina rangkaian untuk menjadikan 6 bulan seterusnya adalah dalam mode 'buat duit'
.
Manusia perlu masa untuk jadi pelanggan setia kita. Jadi, kita perlukan modal penimbal untuk bertahan menunggu di antara selang masa mereka menjadi pengguna biasa sehingga menjadi pengguna tegar produk kita..
Adalah menjadi tugas owner untuk cari modal penimbal tersebut.
.
Pertahankan perniagaan kita untuk melepasi tempoh asas pertama iaitu 3 tahun. InshaAllah untuk ke fasa seterusnya kita dan perniagaan kita dah semakin dewasa dan makin kuat untuk berdepan dengan cabaran yang lebih besar.
.
** Mohon share jika tuan puan fikir ianya bermanfaat dan mampu membantu orang lain juga. Buat pahala sambil santai-santai
Share this post :

Post a Comment

 
Programmer : Creating Website
Webmaster ZABIDI MORAD
Copyright © 2014. Berani Kerana Benar - All Rights Reserved

PANDANGAN DALAM LAMAN INI TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP WEBMASTER