Headlines News :
Home » » Tabiat makan tingkat risiko

Tabiat makan tingkat risiko

Written By zabidi on Monday 11 January 2016 | January 11, 2016

Oleh Hidayatul Akmal Ahmad
Penyakit kardiovaskular (CVD) seperti strok dan jantung antara penyebab utama kematian di
Malaysia. Sehingga 2011, kategori ‘pembunuh se­nyap’ itu membunuh kira-kira 17 juta penduduk dan setiap tiga daripada 10 kematian adalah disebabkan CVD.

Kolesterol tinggi menjadi antara faktor utama penyakit jantung koronari, serangan jantung serta strok. Individu yang mempunyai kolesterol tinggi adalah dua kali lebih tinggi berisiko mendapat serangan jantung.

Berdasarkan statistik Kajian Kesihatan dan Morbiditi Kebangsaan (NHMS) satu dalam tiga rakyat Malaysia menderita akibat kolesterol tinggi.

Meskipun telah banyak kempen kesedaran dijalankan mengenai bahaya kolesterol tinggi, penduduk negara ini masih tidak meng­ambil langkah bagi mengurangkan serta mengekalkan kolesterol baik dalam badan mereka.

Lebih mengejutkan, usia mereka yang berisiko mendapat kolesterol tinggi adalah golongan muda. Institut Jantung Negara (IJN) merekodkan kes remaja berusia 19 tahun yang menderita akibat serangan jantung disebabkan tabiat makan yang kurang sihat.

Ketua Pegawai Klinikal IJN, Datuk Dr Rosli Mohd Ali berkata, kurang pengetahuan ditambah pula dengan gaya hidup tidak sihat adakalanya menyebabkan orang ramai kurang mengambil berat mengenai penyakit yang tidak dapat dilihat ini.

“Sebaiknya mereka yang mempunyai genetik atau sejarah keluarga penghidap CVD hendaklah melakukan pemeriksaan kesihatan awal bagi mengenal pasti tahap kesihatan.

“Apatah lagi kebanyakan pesakit CVD adalah golongan muda, namun mereka tidak sedar dan selalu beranggapan penyakit berkenaan hanya menyerang golongan berusia,” katanya ketika ditemui pada majlis Perbincangan Meja Bulat antara Nestle Omega Plus dengan Institut Jantung Negara di pusat perubatan itu baru-baru ini.

Menurutnya, melakukan aktiviti fizikal seperti bersenam serta olahraga dapat mengurangkan risiko kolesterol tinggi serta menyihatkan jantung.

“Zaman serba moden ini, masyarakat sibuk dengan gajet. Begitu juga dengan anak yang hanya diberi gajet sebagai ‘gula-gula’ kepada mereka.

“Apabila sibuk dengan permainan seperti game, akhirnya mereka tiada masa melakukan aktiviti di luar yang boleh mengeluarkan peluh seterusnya meningkatkan risiko penyakit CVD,” katanya.

Ketua Pakar Diet IJN, Mary Easaw pula berkata, slogan ‘syurga makanan’ di negara ini menyebabkan masyarakat mudah mendapatkan apa yang mereka mahu makan.

“Sebut saja apa yang tiada di Malaysia. Paling popular nasi lemak, teh tarik dan roti canai. Memang sedap apa yang kita makan, namun dalam masa sama ada ‘penyakit’ di sebaliknya jika dimakan tanpa kawalan.

“Bukan tidak boleh ambil langsung, namun perlu dikawal. Begitu juga dengan peranan ibu bapa penting bagi memastikan anak mendapat makanan sihat dan berkhasiat,”katanya.

Sementara itu, Farmakologi Queen’s Universiti Belfast, United Kingdom (UK) Dr Zhao Youyou berkata, apabila terlalu banyak mengambil makanan tidak sihat, ia boleh meningkatkan tahap kolesterol tidak baik yang dikenali sebagai low density lipoprotein (LDL).

“Tahap LDL yang banyak akan menyebabkan kolesterol berkumpul pada dinding salur darah (arteri).
Lama kelamaan, lapisan kolesterol yang dipanggil plak kolesterol ini semakin menebal dan akhirnya menyebabkan ruang untuk pengaliran darah menjadi sempit.

“Jika keadaan berterusan, ia boleh menyebabkan salur darah tersumbat. Proses pemendapan plak kolesterol dinamakan aterosklerosis.

“Namun kolesterol boleh dikurangkan dengan pengambilan susu yang mengandungi acticol iaitu sterol tumbuhan yang ditemui dalam buah-buahan, sayur-sayuran, bijirin, kekacang dan bijian. Sterol tumbuhan boleh mengurangkan penyerapan kolesterol pemakanan di dalam usus kecil, dengan itu membantu mengurangkan paras kolesterol tidak baik dalam badan,” katanya.

Turut hadir Pengurus Pemakanan Nestle, Cher Siew Wei serta Pakar Fisioterapi Kanan IJN, Erleena Boey.

Langkah mudah untuk jantung sihat 

Untuk kekal sihat tidak bermakna anda perlu mengubah gaya hidup. Beberapa langkah mudah boleh membantu dalam jangka masa panjang.

* Bersenam

* Kurangkan pengambilan makanan berlemak - Kurangkan mengambil makanan manis dan segera -

Baca label makanan terlebih dulu

* Tidak merokok

Simptom penyakit jantung

* Kesukaran bernafas terutama jika berbaring
* Sakit kepala
* Pening
* Pengsan
* Berasa tertekan
* Kerap terjaga ketika tidur
* Sakit dada
* Rasa pijar (sensations) di bahagian dada
* Bengkak di bahagian buku lali

Apa itu kolesterol

* Kolesterol adalah bahan melekit seakan-akan lemak dalam sel darah dan setiap sel dalam badan. Badan kita memerlukan kolesterol untuk membentuk hormon, vitamin D dan enzim bagi sesetengah makanan seperti daging, organ dalaman dan telur kuning.

* Kolesterol bergerak melalui peredaran darah dalam bentuk lipoprotein (lip-o-PRO-teen).

Lipoprotein ini diperbuat daripada lemak (lipid) di dalam dan protein di luar.

* Dua jenis lipoprotein membawa kolesterol dalam peredaran darah kita. Low density lipoprotein (LDL) dan high density lipoprotein (HDL). Kedua-dua penting untuk mengekalkan tahap kesihatan yang baik.

* Kolesterol LDL dipanggil kolesterol jahat. Tahap LDL yang tinggi boleh membentuk kolesterol dalam saluran darah.

* Kolesterol HDL dipanggil kolesterol baik. Ini kerana ia membawa kolesterol dari bahagian badan lain kembali ke hati untuk metabolisme. Hati anda membuang kolesterol daripada badan.

Antara cara mendapatkan paras kolesterol sihat

* Kurangkan pengambilan daging merah, lemak haiwan dan produk tenusu.
* Kurangkan pengambilan makanan yang tinggi kolesterol seperti hati dan sesetengah makanan laut.
* Kurangkan pengambilan makanan yang tinggi gula dan karbohidrat ring­kas.
* Tingkatkan pengambilan buah-buahan dan sayuran segar.
* Pengambilan lecithin bantu mengelakkan pemendapan dan memudahkan penyingkiran lemak badan.
* Senaman berterusan bantu meningkatkan kolesterol baik dan bantu mengurangkan kolesterol secara menyeluruh.
* Elak pengambilan alkohol secara berlebihan kerana ia menurunkan paras kolesterol baik, sekali gus menambah risiko penyakit jantung.

Indikator bacaan kolesterol: 

* Kurang 5.2 mmol = ideal
* Antara 5.2 hingga 6.2 mmol = berwaspada
* Lebih 6.2 mmol = tinggi
Share this post :

Post a Comment

 
Programmer : Creating Website
Webmaster ZABIDI MORAD
Copyright © 2014. Berani Kerana Benar - All Rights Reserved

PANDANGAN DALAM LAMAN INI TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP WEBMASTER