Headlines News :
Home » » Pemergian Almarhum Nik Abdul Aziz Nik Mat

Pemergian Almarhum Nik Abdul Aziz Nik Mat

Written By zabidi on Sunday 15 February 2015 | February 15, 2015

Oleh Lokman Mustafa

Al-Fatihah


Ketika bertemu Ahli Parlimen Raub Datuk Mohd Ariff Sabri sekitar bulan Mei tahun lalu, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berbicara soal kematian. Katanya, selepas membaca beberapa ayat daripada Al-Quran:

“Kita perlu percaya kepada alam selepas kematian. Saya dilahirkan pada 1931, sebelum itu tiada Nik Aziz. Nik Aziz bukan dicipta ibu bapa atau mana-mana syarikat. Allah mencipta kita daripada tidak wujud kepada wujud. Kita perlu percaya kepada Allah. Islam bermaksud berserah kepada ketentuan Allah.”


“Saya mungkin mati malam ini, esok atau bila-bila sahaja. Tetapi ada hidup selepas mati. Seperti mana saya wujud, selepas tidak wujud; akan ada hidup selepas mati. Saya tidak wujud sebelum ini, kemudian  diwujudkan; saya akan mati, tetapi akan diwujudkan semula di alam selepas kematian.”

Ilmuwan Islam itu menghembuskan nafas terakhir pada jam 9.45 malam, 12 Januari berikutan masalah prostat yang dialaminya sekian lama. Allahyarham berusia 84.

Lautan manusia dilaporkan mengunjungi jenazahnya hari ini dari jauh dan dekat bagi merakamkan penghormatan terakhir buat Allahyarham. Tentu ramai yang bakal memberikan kata-kata semangat buat ahli keluarganya.

Malah, mungkin ada yang akan berkata, “Jangan bersedih”, meminjam judul buku terkenal karangan Aaidh ibn Abdullah al-Qarni.

Di arena politik tanah air, Allahyarham Nik Aziz akan dikenang sebagai tunjang kekuatan PAS terutamanya dalam tempoh 30 tahun kebelakangan ini.

Sejak menerajui parti Islam itu melakar kemenangan pada Pilihan Raya Umum ke-8 pada 1990, ketokohan mursyidul am PAS itu memang sukar ditandingi.

Allahyarham mengharungi pelbagai macam cabaran di dalam mengekalkan pentadbiran PAS di negeri Kelantan. Kini Allahyarham meninggalkan segalanya di dunia ini bagi kembali kepada Pencipta.

Jasa Almarhum Nik Abdul Aziz di dalam menegakkan syiar Islam di bumi Malaysia akan dikenang sentiasa.

Berehatlah Tok Guru.
Share this post :

Post a Comment

 
Programmer : Creating Website
Webmaster ZABIDI MORAD
Copyright © 2014. Berani Kerana Benar - All Rights Reserved

PANDANGAN DALAM LAMAN INI TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP WEBMASTER