Headlines News :
Home » » Diabetes pembunuh senyap

Diabetes pembunuh senyap

Written By zabidi on Wednesday 11 June 2014 | June 11, 2014

Oleh NURUL AINI MOHAMED ALI

ORANG ramai tidak sepatutnya terlalu panik jika sudah disahkan menghidap diabetes kerana ia mampu dikawal melalui pemakanan.

Kita sering dimomokkan dengan senario potong mana-mana anggota badan jika terkena penyakit ini tetapi hakikatnya ia boleh dikawal.

Doktor dan pakar perubatan hanya boleh memotong mana-mana anggota badan pesakit jika ia sudah parah dan tidak mampu diubati lagi.

Adalah penting bagi orang ramai peka dan mempunyai kesedaran lebih awal mengenai penyakit ini kerana ia menyumbang kepada pelbagai penyakit kronik lain seperti masalah jantung, risiko untuk buta, strok, kegagalan jantung dan penyakit buah pinggang.

Diabetes disebabkan oleh peningkatan kadar gula dalam darah akibat gangguan pada sistem metabolisme tubuh, di mana organ penting pankreas tidak mampu lagi menghasilkan hormon insulin.

Hormon insulin ini yang sepatutnya bertanggungjawab mengawal kadar gula dalam darah yang sepatutnya memproses karbohidrat, lemak dan protein menjadi tenaga yang diperlukan dalam tubuh manusia.

Awasi tanda awal Orang ramai perlu peka dengan gejala atau tanda awal menghidap kencing manis kerana ia boleh dipantau di peringkat awal.

Antara tanda atau gejala kencing manis ialah:

1. Kekerapan membuang air kecil
2. Sering berasa dahaga yang luar biasa
3. Lapar yang berlebihan dan makan terlalu banyak dalam satu masa
4. Kehilangan berat badan tanpa mengetahui punca
5. Mengalami rabun secara tiba-tiba
6. Luka lambat sembuh
7. Mudah terkena jangkitan terutama pada bahagian kulit.

Kadar gula dalam darah manusia boleh dianggap normal jika bacaan antara empat hingga lapan miligram dan pesakit
yang mempunyai bacaan kandungan gula jauh lebih tinggi jika tidak dikawal.

Secara umumnya, sesiapa saja mempunyai risiko berhadapan dengan penyakit ini tetapi mereka yang datang daripada keturunan di mana ahlinya menghidap kencing manis dan mempunyai berat badan berlebihan terdedah dengan risiko.

Sebelum 1921, tiada ubat tertentu untuk merawat penyakit ini, tetapi kini masyarakat tidak perlu terlalu gusarmampu mengawal kencing manis dan penghidap boleh menjalani kehidupan seperti biasa.

Adalah diingatkan fungsi ubat ini bukanlah boleh mengubat secara terus tetapi ia hanya mampu mengawal jumlah gula dalam darah dan pesakit sendiri mesti mematuhi diet dan mengawal pengambilan makanan, terutama mengehadkan  mengambilan makanan yang tinggi gula, lemak dan karbohidrat.

Ada juga pesakit yang terpaksa menyuntik insulin tetapi doktor akan memastikan terlebih dahulu rawatan yang bersesuaian dengan pesakit mengikut tahap keadaan penyakit.

Patuhi nasihat doktor Pesakit dinasihatkan supaya sentiasa mematuhi arahan yang diberi doktor dan tidak lupa untuk membuat pemeriksaan berkala sama ada di hospital atau klinik kesihatan berhampiran pada masa yangditetapkan untuk pemeriksaan.

Pemeriksaan dari semasa ke semasa adalah sangat penting termasuk ujian air kencing dan darah bagi rawatan dan
kawalan kencing manis.

Tip pemakanan pesakit Kawalan pemakanan sangat penting dalam rawatan bagi penyakit kencing manis kerana jika pengambilan melebihi yang diperlukan, pelbagai risiko terpaksa dihadapi pesakit.

Apa salahnya kita mengurangkan pengambilan gula dalam kehidupan seharian dan tidak culas untuk melakukan aktiviti olahraga.

Makanan perlu dielakkan: gula tebu, gula kastor, gula melaka, madu, makanan segera (terdapat gula tersembunyi), gula pasir, jeruk, kuih-muih manis, susu pekat manis, buah-buahan dalam tin, minuman ringan, coklat dan jem.

Makanan yang perlu dihadkan Makanan mengandungi karbohidrat boleh diambil tetapi harus dikawal pengambilan dan diambil secara sederhana.

Antaranya ialah nasi, bijirin, biskut, kekacang, susu, pasta, semua jenis mi, semua jenis tepung, semua jenis uni, buah-buahan dan sayuran berkanji seperti labu, jagung, ubi dan serbuk coklat.
Share this post :

Post a Comment

 
Programmer : Creating Website
Webmaster ZABIDI MORAD
Copyright © 2014. Berani Kerana Benar - All Rights Reserved

PANDANGAN DALAM LAMAN INI TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP WEBMASTER