Headlines News :
Home » » Hilangnya sebutir semangat seni

Hilangnya sebutir semangat seni

Written By zabidi on Tuesday 6 May 2014 | May 06, 2014

Setiap insan yang dilahirkan ke dunia sudah tertulis tarikh matinya. Cuma bila, itu yang menjadi

tanda tanya dan hanya tuhan yang tahu.

Kini, seorang lagi permata bintang seni tempatan, Sidek Hussin, 63, telah pergi mengadap Ilahi pada pukul 11.55 malam, Ahad lalu.


Pemergian Allahyarham akibat daripada ketumbuhan di bahagian pipi kirinya sehingga disahkan menghidap kanser tahap empat.

Ketumbuhan itu sememangnya memberi identiti tersendiri kepada Sidek terutamanya kepada penonton sedangkan kesakitan yang dihadapi hanya empunya diri yang rasa.

Selama 20 tahun lamanya ketumbuhan itu menetap di pipi kanan Allahyarham bermula daripada ketumbuhan kecil, sehinggalah ia membesar.

Kira-kira dua hari sebelum Allahyarham menghembuskan nafas terakhir, Hits sempat bertemunya dan ketika itu, dia begitu gembira menyambut kedatangan tetamu.

Malah, walaupun ketika itu badannya nampak lemah, keceriaan tetap muncul dan banyak yang mahu diceritakan tetapi fizikalnya tidak mengizinkan.

"Setiap yang hidup pasti akan mati dan itu adalah pasti. Sakit cuma seketika, tapi berapa lama Allah beri kita kehidupan, sebab itu saya reda," katanya ketika ditemui Hits, tiga hari sebelum dia pergi menghadap Illahi.
Tuhan lebih menyayangi insan yang bernama Sidek Hussin dan kini, seorang lagi individu yang begitu komited dalam kerjaya seninya, pergi mengadap Ilahi.

Sebagai menunaikan hasrat terakhirnya, jenazah telah dikebumikan berhampiran kampung halamannya di Tanah Perkuburan Islam Batu 17, Kuang, Selangor.

Ketua keluarga

Sebagai orang yang paling rapat dengan arwah, isterinya, Sebiah Sulaiman menyifatkan Allahyarham sebagai seorang yang berbeza daripada apa yang diperkatakan oleh orang lain.

"Sebagai ketua keluarga, Allahyarham bukanlah seorang yang garang tetapi dia cukup tegas dalam setiap tindakannya.

"Mungkin orang nampak dia macam garang, tetapi sebenarnya tidak. Malah, dia juga sangat tegas terutamanya melibatkan hal pendidikan anak-anak," jelasnya.

Menurut Sebiah, Allahyarham pernah memberitahunya yang dia tidak mahu anak-anaknya terlibat dalam industri seni sama seperti dirinya.

"Sepanjang bergelar pelakon, dia telah merasa kesusahan untuk hidup. Sebab itu dia tidak mahu anak-anaknya merasai kesusahan yang dihadapinya sebelum ini.

"Malah, perkara yang diimpikan adalah untuk melihat anak-anaknya berjaya dalam pelajaran dan Alhamdulillah, hajat itu telah terlaksana," jelasnya.

Bagi anak sulungnya bersama isteri terdahulu, Khairul Nizam berkata, bapanya adalah seorang yang sangat tetap dengan pendiriannya.

"Dalam drama memang nampak dia garang tetapi perwatakan sebenarnya tidaklah begitu. Cuma dia tegas dengan pendiriannya sahaja," katanya.

Jiwa pelakon hebat

Rata-rata rakan seperjuangan Allahyarham dalam bidang seni cukup terasa dengan kehilangan yang diibaratkan seperti permata yang hilang.

Bagi Datuk Baharuddin Omar atau lebih dikenali dengan nama Anjang Aki, berkata, lakonan Allahyarham sentiasa memberi kesan bukan kepada penonton, tetapi kepada pelakon juga.

"Kalau berlakon, dia memang seorang yang sangat menjiwai wataknya. Dia tahu bagaimana hendak membawa setiap watak yang dilakonkan.

"Ada kalanya, jika bekerja dengan dia, saya sendiri begitu terkesan dengan lakonannya," jelasnya.
Seorang lagi pelakon yang sama-sama bertapak dengan Allahyarham dalam bidang lakonan, Omar Abdullah menyifatkan rakannya itu sebagai seorang yang sangat berdedikasi.

"Kami bermula di pentas teater sebelum ke dunia lakonan dan dia memang seorang yang sangat berdedikasi dalam kerjayanya.

"Daripada segi masa, memang dia seorang yang akan datang awal ke set penggambaran dan datang
Share this post :

Post a Comment

 
Programmer : Creating Website
Webmaster ZABIDI MORAD
Copyright © 2014. Berani Kerana Benar - All Rights Reserved

PANDANGAN DALAM LAMAN INI TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP WEBMASTER