Headlines News :
Home » » Petronas Gas peruntuk RM6 bilion perbelanjaan modal

Petronas Gas peruntuk RM6 bilion perbelanjaan modal

Written By zabidi on Tuesday 6 May 2014 | May 06, 2014

KUALA LUMPUR- Petronas Gas Bhd memperuntukkan RM6 bilion bagi perbelanjaan modal untuk lima tahun akan datang. Daripada jumlah itu, 60 peratus akan dibelanjakan untuk 'projek
pertumbuhan' seperti terminal regasifikasi di Pengerang.
"Selebihnya untuk projek sedang dilaksana untuk membantu operasi loji, peremajaan dan proses penyelenggaraan," kata Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutifnya, Yusa' Hassan kepada pemberita selepas mesyuarat agung tahunan syarikat itu, di sini hari ini.
Turut hadir di mesyuarat itu ialah Pengerusi Petronas Gas, Datuk Anuar Ahmad.
Yusa' berkata, tahun ini sahaja, Petronas Gas akan membelanjakan RM800 juta untuk peremajaan loji dan proses penyelenggaraan.
Sementara itu, Anuar berkata, syarikat menjangka terminal regasifikasi gas asli cecair (RGT) di Sungai Udang, Melaka akan menyumbang sehingga 10 peratus kepada keuntungan syarikat dalam tahun pertama operasi penuhnya tahun ini.
RGT yang memulakan operasi dalam suku kedua tahun lalu itu menyumbangkan kira-kira lima peratus atau RM163.5 juta kepada keuntungan Petronas Gas dalam tahun kewangan 2013.
Yusa' berkata, stesen janakuasa yang 60 peratus dimilikinya di Kimanis, Sabah dijangka mula beroperasi dalam suku kedua atau ketiga tahun ini. - BERNAMA

Share this post :

Post a Comment

 
Programmer : Creating Website
Webmaster ZABIDI MORAD
Copyright © 2014. Berani Kerana Benar - All Rights Reserved

PANDANGAN DALAM LAMAN INI TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP WEBMASTER