Headlines News :
Home » » Kitalah vaksin, kitalah penentu

Kitalah vaksin, kitalah penentu

Written By zabidi on Tuesday 15 September 2020 | September 15, 2020

Oleh Muhammad Nizam Abdul Hamid
 
Daerah Kota Setar di Kedah menjadi kawasan terkini diletakkan di bawah Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan Secara Pentadbiran (Temco) ekoran peningkatan kes Covid-19.

Bermula semalam sehingga 25 September ini, sebanyak 366,787 penduduk di 28 mukim akan menjalani kehidupan penuh sekatan.

Semua jalan keluar masuk Kota Setar ditutup, sesi pengajian sekolah dan pusat pengajian ditangguh, waktu operasi kedai runcit, restoran dan premis perniagaan lain dihadkan, aktiviti keagamaan dan rekreasi juga tidak dibenarkan.

Temco terbaharu itu memang sudah dijangka kerana kawasan sekelilingnya telah pun diletakkan di bawah perintah sama sebelum ini, bermula Napoh, Hosba, Padang Sanai pertengahan Julai lalu, sebelum merebak ke Baling, Sungai Petani dan Kuala Sanglang, malah melarat hingga ke Perlis dan Pulau Pinang.

Melihat pada kes tidak patuh Prosedur Operasi Standard (SOP) menangani Covid-19, tidak mustahil akan ada lagi kawasan diletakkan di bawah Temco. Ramai sudah alpa dunia masih tercari-cari vaksin untuk pandemik itu. Mereka juga lupa perang melawan Covid-19 belum berakhir.

Setiap hari lebih 100 orang ditahan pihak berkuasa di seluruh negara kerana tidak mematuhi SOP Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP) termasuk berhibur di kelab malam dan ada juga yang lari dari pusat kuarantin.

Semuanya kerana sikap degil, sombong bodoh dan berasa kebal Covid-19

Kes positif Covid-19 global kini mencecah 28 juta orang dengan kes harian sekitar 287,000 manakala kematian dilaporkan 908,000 kes.

Memang pelbagai masalah timbul dan ramai terjejas apabila Temco dilaksanakan. Banyak urusan tertangguh dan paling dibimbangi kehilangan sumber pendapatan kerana sesetengah syarikat terganggu operasi perniagaannya.

Mahu tidak mahu semua pihak kena akur nasihat pakai pelitup muka, jaga penjarakan fizikal, basuh tangan selalu dan elak tempat sesak .

Sementara menunggu syarikat farmasi menghasilkan vaksin, meminjam kata Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr. Noor Hisham Abdullah: “Kitalah vaksin itu dan kitalah yang menentukan penularan Covid-19 dapat dihentikan.”
Share this post :

Post a Comment

 
Programmer : Creating Website
Webmaster ZABIDI MORAD
Copyright © 2014. Berani Kerana Benar - All Rights Reserved

PANDANGAN DALAM LAMAN INI TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP WEBMASTER