Headlines News :
Home » » Kes tembak lelaki kulit hitam, ketua polis Atlanta letak jawatan

Kes tembak lelaki kulit hitam, ketua polis Atlanta letak jawatan

Written By zabidi on Wednesday 17 June 2020 | June 17, 2020

WASHINGTON: Ketua Polis Atlanta meletak jawatan selepas seorang anggotanya menembak mati lelaki kulit hitam, dalam cubaan menahan mangsa, kata Datuk Bandar pada Sabtu, ketika Amerika Syarikat (AS) dilanda rusuhan, membantah perkauman dan keganasan polis.

Datuk Bandar, Keisa Lance Bottoms, yang dianggap berpotensi membantu calon Presiden dari Demokrat, Joe Biden berkata, Erika Shields sudah berkhidmat dengan Jabatan Polis Atlanta selama lebih dua dekad.



"Berdasarkan impian beliau untuk melihat Atlanta menjadi model pembaharuan di negara ini, Shields menawarkan diri untuk meletak jawatan sebagai Ketua Polis," katanya secara langsung di televisyen.

Insiden berkenaan berlaku ketika AS berhadapan rusuhan bersejarah menentang perkauman, yang dicetuskan oleh pembunuhan lelaki kulit hitam, George Floyd oleh anggota polis Minneapolis pada 25 Mei lalu.

Floyd meninggal dunia selepas lehernya ditekan menggunakan lutut anggota polis terbabit selama lebih sembilan minit.

Bantahan yang bermula di AS itu kemudiannya turut tersebar seluruh dunia dan memaksa perbincangan hangat berhubung isu perhambaan, kolonialism dan keganasan komuniti kulit putih ke atas golongan kulit hitam, selain keganasan polis di Amerika.

Mangsa kulit hitam dikenali sebagai Rayshard Brooks, 27 tahun, ditembak mati malam Jumaat lalu di Atlanta.

Beliau sedang tidur di dalam kereta di kaunter pandu lalu sebuah restoran makanan segera, apabila seorang pekerja bertindak membuat aduan kepada polis, dengan mendakwa mangsa menghalang pelanggan lain.

Biro Siasatan Georgia mendakwa, mangsa gagal melepasi ujian kewarasan dan cuba melawan apabila ditahan. - AFP



Share this post :

Post a Comment

 
Programmer : Creating Website
Webmaster ZABIDI MORAD
Copyright © 2014. Berani Kerana Benar - All Rights Reserved

PANDANGAN DALAM LAMAN INI TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP WEBMASTER