Headlines News :
Home » » Jawapannya meter pintar

Jawapannya meter pintar

Written By zabidi on Thursday 18 June 2020 | June 18, 2020

MALAYSIA kini berdepan dengan situasi yang tidak pernah dialami dalam sejarah negara.

Berikutan pengumuman Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), seluruh rakyat bersatu hati dan berusaha membantu mencegah penyebaran Covid-19 dengan duduk di rumah dan mengamalkan penjarakan sosial menurut garis panduan yang ditetapkan oleh pihak berkuasa negara dan global.

PKP menyaksikan syarikat perniagaan merombak cara kerja dan beralih kepada kerja dari rumah, dengan melaksanakan rancangan kesinambungan demi meneruskan operasi perniagaan untuk terus berkhidmat kepada pelanggan.

Kesannya peningkatan penggunaan dan kebergantungan kepada teknologi sebagai alat untuk berkomunikasi, menguruskan organisasi dan menjalankan perniagaan secara umumnya. Teknologi dan daya hubungan yang disediakan tidak pernah kita hargai seperti pada hari ini.



Kemudahan ini membolehkan kita bukan saja untuk terus bekerja dan mencari nafkah, tetapi juga cara yang penting untuk terus mendapatkan maklumat dan berhubung dengan orang tersayang, memastikan fikiran kita waras dan tenang dalam suasana yang amat mencabar ini.

Sesungguhnya usaha mengekalkan kehidupan biasa dan kestabilan sangat penting pada ketika ini – dan faktor penyokong utama ialah bekalan elektrik.

Kebanyakan kita dilahirkan dalam kehidupan yang tidak asing dengan peralatan elektrik yang dipacu oleh bekalan tenaga stabil.

Kita sudah biasa dengan kewujudannya, sambil ia menerangi rumah dan jalan raya, menghidupkan peralatan kita, daripada komputer meja dan riba yang kita gunakan hari ini untuk bekerja dan belajar dari rumah kepada telefon untuk kekal terhubung dengan orang tersayang.

Di samping itu, terdapat pelbagai peranti lain (sistem keselamatan, penyaman udara dan banyak lagi) yang memberi kita kemudahan dan keselesaan yang kita perlukan untuk tidur nyenyak pada waktu malam.

Tenaga elektrik sentiasa menemani kita dan akan terus memainkan peranan lebih penting dan ketara sambil kita mengorak langkah ke hadapan selepas krisis untuk menyokong dan memulihkan ekonomi.

Selain perkhidmatan pertahanan dan profesional perubatan di barisan hadapan, jurutera dan juruteknik juga bekerja keras untuk memastikan bekalan dan pengedaran elektrik negara kekal stabil sepanjang tempoh PKP.

Tugas mereka penting untuk memastikan hospital terus mendapatkan bekalan elektrik supaya pesakit diberikan perhatian rapi.

Pihak polis dan angkatan tentera mendapat bekalan elektrik untuk menerangi lebih 120 pondok keselamatan sementara di serata negara bagi memastikan wira-wira kita bekerja dengan selamat sambil melindungi keselamatan negara dan rakyat.

Bekalan elektrik dan amanah yang digalas penyedia perkhidmatan seperti Tenaga Nasional Berhad (TNB) dan Sabah Electricity (SESB) memastikan kita boleh hidup secara normal di rumah kerana tanpa bekalan elektrik, tiada manfaat yang boleh diperoleh daripada kemajuan teknologi yang dicapai selama ini.
Namun, penggunaan elektrik di rumah sudah meningkat dengan ketara akibat PKP.

Hakikat ini diperakui TNB dan kerajaan yang menawarkan diskaun bagi meringankan beban orang ramai sambil mereka kekal duduk di rumah dengan selamat.

Hakikatnya, orang ramai perlu diingatkan supaya peka terhadap penggunaan tenaga kerana bekalan elektrik kita diedarkan di seluruh negara menerusi rangkaian rumit dan tersusun rapi dikendalikan TNB.

Penyenggaraan rangkaian tenaga ini penting untuk memastikan gangguan bekalan tidak berlaku terutama di kawasan yang menempatkan hospital dan perkhidmatan asas lain.
Kestabilan elektrik teramat penting, lebih-lebih lagi pada waktu krisis demi kemandirian ekonomi dan rakyatnya.

Selaku pengguna, kita boleh membantu sektor tenaga menjamin kestabilan dengan mempertimbangkan tahap penggunaan tenaga kita sendiri.

Untuk tujuan ini, rumah yang menggunakan teknologi smart meter (meter pintar) mempunyai kelebihan memantau tahap penggunaan tenaga secara harian kerana mereka dapat menjejak penggunaan menggunakan aplikasi myTNB.

Pengguna yang tidak memiliki meter pintar juga boleh menjejak penggunaan tenaga masing-masing menggunakan aplikasi, tetapi hanya secara bulanan.

Selain menggalakkan pengguna meter pintar menggunakan tenaga secara lebih cekap, aplikasi ini juga membantu menjimatkan tenaga yang seterusnya boleh disalurkan kepada kumpulan yang lebih memerlukan terutama dalam sektor penjagaan kesihatan yang bergantung kepada tenaga elektrik untuk merawat pesakit.

Tambahan lagi, mereka yang mempunyai meter pintar mendapat manfaat tambahan tidak memerlukan pembaca meter datang mengambil bacaan meter.

Sebaliknya meter boleh dibaca secara jarak jauh, bil diberikan tepat pada masanya dan pengguna bukan saja boleh menyemak penggunaan harian, tetapi juga membayar bil dalam talian untuk memudahkan hidup mereka.

Dengan kata lain, penjarakan sosial dapat diamalkan.

Walaupun bekalan tenaga kita boleh ditampung pada hari ini, penggunaan bekalan elektrik yang semakin meningkat memerlukan cara yang lebih cekap untuk menguruskan penggunaannya. Dalam hal ini, kita sebagai pengguna bekalan elektrik harian boleh memainkan peranan penting dalam pengurusan tenaga kerana kita sebenarnya boleh mengawal permintaan tenaga.

Dengan menggunakan meter pintar, kita boleh mengatasi segala cabaran menguruskan penggunaan elektrik dengan lebih mudah.

Ia juga menjadi asas bagi penciptaan grid pintar yang akan menambah baik pengedaran bekalan elektrik di seluruh negara.

Dengan memanfaatkan teknologi IoT, komunikasi antara kawasan yang memerlukan bekalan elektrik dan kawasan yang tidak memerlukannya akan membolehkan TNB menguruskan pengagihan elektrik dan mengurangkan pembaziran.

Tindak balas lebih pantas boleh diberikan terhadap sebarang bentuk isu, lantas menambah baik kehidupan dan merintis jalan bagi Kehidupan Pintar dan Bandaraya Pintar.

Meter pintar adalah sebahagian daripada perjalanan negara kita ke arah proses pendigitalan, satu konsep yang sangat munasabah dan diterima pakai dalam dunia hari ini berbanding masa lalu sambil kita bekerja dan berhubung dari rumah.

Kita perlu ingat pendigitalan bukan saja berkaitan dengan peranti mahupun perisian yang kita gunakan dalam peranti berkenaan, tetapi lebih daripada itu ia meliputi manfaat teknologi yang mengubah cara hidup kita.

Tempoh mencabar ini seharusnya dijadikan pengajaran dan peringatan berkaitan betapa pentingnya tenaga elektrik dalam kehidupan kita dan mengapa perlu menaik taraf alat yang kita gunakan untuk memantau penggunaan elektrik dalam usaha meneroka segala kemungkinan untuk merangka masa depan yang lebih cerah dan lebih baik.
Share this post :

Post a Comment

 
Programmer : Creating Website
Webmaster ZABIDI MORAD
Copyright © 2014. Berani Kerana Benar - All Rights Reserved

PANDANGAN DALAM LAMAN INI TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP WEBMASTER