Headlines News :
Home » » Subur semangat patriotisme dalam jiwa rakyat

Subur semangat patriotisme dalam jiwa rakyat

Written By zabidi on Sunday 1 September 2019 | September 01, 2019

Oleh Dr Ghazali Din

Kemerdekaan membawa konotasi kebebasan daripada belenggu penjajahan. Tarikh 31 Ogos 1957 dianggap sangat bersejarah dan membahagiakan seluruh rakyat negara ini ketika itu. Sambutan ulang tahun kemerdekaan dan Kempen Kibar Jalur Gemilang disambut lagi tahun ini dengan tema ‘Sayangi Malaysiaku : Malaysia Bersih’ dan dilancarkan oleh Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad baru-baru ini di Melaka.

Apapun cabaran yang mendatang, kita seharusnya berbangga dan bersyukur hidup di bumi bertuah Malaysia ini. Tidak sedikit keringat rakyat pelbagai bangsa dan keturunan mengerah kudrat untuk melihat negara ini dipacu dan dimajukan dengan harmoni.

Kita berharap agar nasib negara ini tidak menjadi seperti sesetengah negara di Asia Barat yang hancur dan rakyatnya menderita di bumi sendiri lantaran ketidakupayaan mempertahankan kedaulatan dan kestabilan negara.

Sebagai rakyat, rasa kesetiaan, kecintaan dan bersyukur dengan apa yang dinikmati bukan suatu kerugian, sebaliknya manifestasi kepada wajah dan keperibadian kita terhadap negara. Semangat patriotisme, seharusnya dipupuk sejak tadika, sekolah berterusan ke peringkat universiti sehingga menjangkau usia warga emas.

Walaupun apa bangsa dan keturunan sekalipun, kesetiaan kepada raja dan negara kelahiran adalah benteng pegangan kita yang berpegang teguh kepada prinsip Rukun Negara: Kepercayaan kepada Tuhan, Kesetiaan kepada Raja dan negara, Keluhuran perlembagaan, Kedaulatan undang-undang, Kesopanan dan kesusilaan.

Kita bersyukur kerana negara ini mengamalkan prinsip dan sistem demokrasi berparlimen dan raja berperlembagaan. Institusi diraja dipertahankan sekian lama. Rakyat pula berpeluang bersuara dan memberi pandangan, malah menentukan pentadbiran negara menerusi kuasa undi pilihan raya umum atau kecil. Pola pemikiran rakyat juga berubah dan media sosial mendominasi komunikasi seharian.

Ketika zaman remaja, keluarga penulis sendiri memiliki sahabat dan jiran India dan Cina yang akrab bagaikan saudara sendiri. Antara watak yang hadir dalam kehidupan ialah Ah Seng, Raja, Letchumi, Guan Hong, Ogiak (Cina), Kecik (tukang gunting rambut India) dan Ah Kuang (pengusaha kedai kopi).

Kami menjalani kehidupan di kampung tanpa rasa curiga dan mereka sangat menghormati masyarakat Islam. Ketika belajar di Sekolah Menengah Keat Hwa, Alor Setar, selama lima tahun, penulis berpeluang mempelajari tulisan Cina. Ia bukan suatu masalah, malah menyeronokkan. Begitu juga dengan tulisan khat dan Jawi – warisan kemelayuan.

Memperkenalkannya bererti memberi peluang kepada semua murid menikmati seninya, mempelajarinya dan menghayati keunikan aksara itu.

Penulis berpendapat, semangat patriotisme seharusnya tidak disemarakkan hanya pada bulan kemerdekaan. Lagu-lagu patriotik perlu dikumandangkan setiap hari oleh media elektronik. Maka, setiap hari rakyat Malaysia akan menghayati dengan perasaan mereka semangat cintakan negara.

Kewujudan, sumbangan dan peranannya harus dijiwai seluruh rakyat Malaysia. Kementerian Pendidikan (KPM) menjayakan Kembara Siswa Patriotik serta Sistem Penilaian Indeks Patriotisme dan Perpaduan Nasional (iPPN) dalam kalangan mahasiswa universiti awam. Institusi pengajian tinggi swasta juga menjayakan pelbagai aktiviti berteraskan semangat patriotisme.

Sejak 1987 sehingga kini, Gabungan Persatuan Penulis Nasional Nasional (GAPENA) menjayakan Sayembara Deklamasi Puisi Kebangsaan sebagai pendekatan menyemarakkan sambutan bulan kemerdekaan di setiap negeri. Malaysia negara unik. Rakyatnya pelbagai bangsa dan etnik.

Kepelbagaian budaya dan keturunan ini mewarnai perpaduan. Perbezaan harus diraikan. Bukan menjadi titik kepada perselisihan. Walaupun pemikiran rasis masih membayangi pemikiran rakyat negara ini, namun dalam kebanyakan hal kehidupan, kita masih menerima kebersamaan untuk hidup saling menghormati.

Falsafahnya mudah – menyanjung bahasa kebangsaan. Alangkah indahnya, jika seawal sekolah rendah lagi murid semua kaum disatukan tanpa mengira kaum di sebuah sekolah. Kelihatan sukar dizahirkan, namun atas prinsip perpaduan, kebersamaan dan keunikan mengapa tidak.

Ia menjadi institusi yang mendidik makna perpaduan. Tiada halangan mempelajari bahasa ibunda, dan bahasa Inggeris. Namun, bahasa Melayu harus dijulang kerana ia bahasa kebangsaan. Semangat patriotisme perlu dimekarkan sepanjang zaman sebagai tanda kesetiaan kita kepada negara tercinta.

Setiap rakyat yang bernama Melayu, Cina, India dan pelbagai etnik perlu menginsafi nikmat rezeki dan kebahagiaan hidup di negara ini. Ibarat kata, lautan mana tidak bergelora, bumi mana yang tidak ditimpa hujan. Malaysia ibarat sebuah lukisan - rakyat itu seniman yang melukiskannya. Sayangilah negara kita.

Penulis adalah Timbalan Dekan (Hal Ehwal Pelajar dan Alumni), Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI)

Share this post :

Post a Comment

 
Programmer : Creating Website
Webmaster ZABIDI MORAD
Copyright © 2014. Berani Kerana Benar - All Rights Reserved

PANDANGAN DALAM LAMAN INI TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP WEBMASTER