Headlines News :
Home » » China Mendominasi Senarai Teratas Super Komputer

China Mendominasi Senarai Teratas Super Komputer

Written By zabidi on Monday 20 November 2017 | November 20, 2017

Ya, jangan tak pecaya kerana sekarang negara China telah mengatasi negara Amerika Syarikat dalam senarai paling banyak sistem super komputer terpantas di dunia. Negara China sekarang mempunyai 202 mesin super komputer iaitu merupakan pencapaian paling tertinggi di dunia, menurut laman kajian Top 500.

Amerika Syarikat mempunyai 143 sistem super komputer dan sebenarnya ia masih tahap terendah sejak 25 tahun yang lalu, tetapi masih mendapat tempat kedua.

Jepun diletakkan tangga ketiga dengan 35 sistem super komputer dan Jerman tangga keempat dengan 20 sistem super komputer.

Hal ini disebab faktor utama iaitu, peningkatan pelaburan China dalam penyelidikan dan pembangunan, serta menurut satu kajian lain baru-baru ini, negara china kini menyumbang kira-kira 20% daripada jumlah pengeluaran R & D di dunia.


Super komputer DKRZ yang berada di Jerman

Sedikit fakta sains tentang super komputer: 

Super komputer biasanya berskala besar dan merupakan sistem yang sangat mahal kerana memaparkan puluhan ribu pemproses yang direka untuk menjalankan tugas-tugas pengiraan khusus yang intensif.

Contohnya termasuk, kajian perubahan iklim, simulasi senjata nuklear, prospek minyak, ramalan cuaca, data DNA dan pemodelan biomolekul

Prestasi super komputer biasanya diukur dalam petaflops (satu ribu triliun operasi terapung per saat). Flop boleh dianggap sebagai langkah dalam perhitungan.

Komputer terpantas China yang dinamakan sebagai Sunway Taihu Light kini mengekalkan pendahulunya sebagai yang paling cepat di dunia iaitu sebanyak 93 petaflops.

Sebaliknya, Titan yang terpantas Amerika Syarikat kini menduduki tempat kelima di dunia, dengan prestasi sebanyak 17.6 petaflops.


Angka tersebut sebenarnya menunjukkan China telah mengatasi Amerika Syarikat dari segi prestasi agregat, menyumbang 35.4% daripada jumlah kuasa pemprosesan senarai berbanding Amerika Syarikat 29.6%.

Erich Strohmaier salah seorang pengasas bersama itu memberitahu berita BBC bahawa banyak sistem di negera China telah diwujudkan untuk mendapatkan wang dengan pemilik menyewakan kuasa pemprosesan mereka kepada firma tempatan dan antarabangsa.


Erich memberitahu kenapa dua sebab utama belaku pekara ini terjadi:

Salah satunya adalah prestasi yang ditunjukan dengan menjadi peneraju utama dalam pasaran yang dulu menjadi contoh utama penguasaan teknologi Amerika Syarikat.

"Yang satu lagi berkaitan dengan penerokaan saintifik dan keselamatan negara dan sebenarnya banyak sistem ini digunakan untuk tujuan pengiraan yang berkaitan dengan sistem senjata."
Share this post :

Post a Comment

 
Programmer : Creating Website
Webmaster ZABIDI MORAD
Copyright © 2014. Berani Kerana Benar - All Rights Reserved

PANDANGAN DALAM LAMAN INI TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP WEBMASTER