Headlines News :
Home » » Tarbiyah harakiah

Tarbiyah harakiah

Written By zabidi on Tuesday 29 November 2016 | November 29, 2016

Tarbiyah harakiah ialah:

عمل شعبي المنظم الجماعي للعودة بالإسلام الى قيادة الأمة.

Bermaksud: "Kerja masyarakat (Islam) yang tersusun/tanzim secara jama'ah untuk mengembalikan dengan Islam dalam memimpin ummah."

Dengan pengertian ini maka wajib ada jamaah yang terorganisasi dalam menggerakkan kerja-kerja Islam guna mengembalikan ummah kepada Islam.

Umat Islam hendaklah wajib meyakini bahawa hanya Islam mampu menyelesaikan segala permasalahan ummah dalam semua lapangan kehidupan.

Jangan terkeliru dengan sebahagian golongan yang bergerak atas nama selain Islam. Mereka berpandangan merubah dan meningkatkan ekonomi maka ummah akan baik dan maju. Ada di antara mereka mengatakan merubah senario politik akan merubah keadaan ummah, ada di antara mereka menyatakan menurunkan individu yang zalim maka semua akan selesai sekalipun masih kekal dengan sistem lama.

Kita ummah yang ditarbiyah oleh para ulamak melalui madrasah nabawiyyah meyakini bahawa hanya dengan Islam yang merupakan sistem kehidupan yang syumul mampu membawa kebaikan kepada seluruh ummah.

Oleh itu demi menjayakannya maka kita wajib menyertai untuk bersama jamaah Islam atau harakah Islamiah guna melaksanakan gerak kerja Islam secara tersusun dan terancang.

ISLAM MESTI MEMIMPIN

Al Faqir Nik Bakri Nik Mat
Lajnah Tarbiyah DUPNS
Share this post :

Post a Comment

 
Programmer : Creating Website
Webmaster ZABIDI MORAD
Copyright © 2014. Berani Kerana Benar - All Rights Reserved

PANDANGAN DALAM LAMAN INI TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP WEBMASTER