Headlines News :
Home » » Dengan sukan mudah jadi jutawan

Dengan sukan mudah jadi jutawan

Written By zabidi on Wednesday 5 October 2016 | October 05, 2016

Oleh Ahmad Salim Bachok

Seorang rakan berseloroh dengan saya berkata bahawa di negara kita sekarang, untuk menjadi jutawan adalah lebih mudah berbanding beberapa tahun dulu. Menurutnya, dulu hendak menjadi jutawan perlu berniaga. Selepas agak berjaya dalam perniagaan dan mahu menjadi kaya atau jutawan, seseorang perlu menyertai politik.

Maka ahli perniagaan yang berjaya dan kaya-raya, menurut kawan saya ini, adalah ahli perniagaan yang juga ahli politik yang berjaya. Tetapi menurutnya, ada juga jalan singkat untuk menjadi jutawan ketika itu. Seseorang itu hanya perlu mempunyai nasib atau tuah, iaitu dengan membeli loteri yang menawarkan hadiah utamanya sejuta ringgit, katanya sambil ketawa.

Sekarang, untuk menjadi jutawan adalah lebih mudah. Beberapa tahun lalu ada beberapa siri realiti televisyen yang menawarkan hadiah sejuta ringgit. Kalau tidak silap ada seorang lelaki Melayu telah memenanginya.

Selepas itu, satu lagi siri permainan di televisyen berhadiah sejuta ringgit, Who Wants To Be A Millionaire? telah menjadi rancangan televisyen paling diminati di negara kita ketika itu. Saya tidak pasti adakah antara pesertanya yang menjadi jutawan melalui rancangan yang dihoskan Datuk Jalaluddin Hassan itu.

Tetapi kini peraduan atau cabutan bertuah berhadiah sejuta ringgit bukan lagi sesuatu yang aneh atau luar biasa. Dari semasa ke semasa, dalam usaha untuk meningkatkan jumlah penyimpan dan simpanan, beberapa bank terkemuka tanah air menawarkan pelbagai hadiah bernilai jutaan ringgit kepada pelanggannya.

Bagaimanapun, institusi simpanan yang paling terkenal dengan hadiah sejuta ringgit dan pelbagai hadiah lumayan lain tentu sekali Skim Simpanan Premium, iatu satu produk Bank Simpanan Nasional (BSN).

Terkini dan paling sensasi adalah tiga jutawan jaguh paralimpik kita yang bukan sahaja menerima RM1 juta setiap seorang, tetapi turut menerima pelbagai hadiah bernilai lain seperti kereta dan kediaman, ihsan kerajaan negeri dan syarikat korporat yang prihatin dan menyokong kejayaan di peringkat dunia insan istimewa ini.

Sesungguhnya pencapaian tiga pingat emas itu adalah yang terbaik buat skuad olahraga sepanjang Malaysia menyertai temasya Sukan Paralimpik. Menurut ketua jurulatih negara bagi atlet berkenaan, R Jaganathan, kejayaan itu adalah hasil kerja keras dan pengorbanan atlet terbabit.

Maka ia sewajarnya diraikan oleh setiap rakyat negara ini. Justeru pelbagai hadiah lumayan yang diberi adalah manifestasi kegembiraan serta penghargaan setiap kita kepada kejayaan mereka di Rio.
Saya melihat sikap kita dalam menghargai kejayaan individu di dalam dunia sukan sebagai sesuatu yang amat positif. Kalau dulu sukan mungkin hanya dilihat dari sudut patriotisme dan sesuatu yang mampu menyatukan pelbagai kaum di negara ini, kini ia melangkah setapak lagi sebagai sesuatu yang mampu memberi pendapatan lumayan kepada mereka yang cemerlang, selain mengharumkan nama negara.

Sesungguhnya di negara lain terutamanya di negara barat seperti Amerika Syarikat dan Eropah, sukan adalah kerjaya pilihan yang sangat lumayan dan memberi nilai ekonomi tinggi kepada sesuatu negara itu. Malah, trend atau kecenderungan ini turut berlaku di beberapa negara Asia seperti Korea Selatan, Jepun dan China. Kini beberapa pemain golf terkemuka Thailand, Taiwan dan Filipina dianggap antara individu berpendapatan paling tinggi di negara mereka.

Bercakap mengenai golf, saya masih terbayang-bayang kehebatan Rory McIlroy melakukan birdie pada pertarungan playoff menentang Ryan Moore yang berlangsung di Atlanta, Georgia pada pagi Isnin lalu itu telah menobatkannya sebagai juara di Jelajah PGA AS serta meraih bonus Piala FedEx yang bernilai RM41.2 juta.

Dia turut menerima hadiah kejohanan sebanyak RM6.32 juta di kejohanan itu. Bayangkan, untuk satu kejohanan itu Rory menerima habuan sebanyak RM47.5 juta

Untuk rekod, sejak mula menjadi pemain golf profesional, Rory berjaya memenangi RM258 juta wang tunai hadiah kejohanan. Selain itu, dia turut menerima wang penajaan jenama produk sebanyak RM603.6 juta, menjadikan pendapatan pemain golf Ireland Utara berusia 27 tahun ini sebanyak RM861 juta setakat ini!

Kerana itulah saya ingin menganjur agar kejayaan pemain golf nombor tiga dunia ini dijadikan pendorong utama kepada setiap atlet di negara ini, terutamanya pemain golf kita. Mungkin nampak sukar, tetapi ia bukan sesuatu yang mustahil kerana Malaysia memiliki lebih 200 padang golf bermutu tinggi yang tentunya mampu melahirkan ramai pemain golf terbaik.

Setidak-tidaknya kita mampu menyaingi kemampuan Korea Selatan dan Thailand yang telah melahirkan begitu ramai pemain golf terkemuka lelaki dan wanita yang meraih kejuaraan di pelbagai kejohanan di peringkat dunia.

Dikatakan juga, oleh kerana biaya untuk bermain golf di Korea adalah terlalu mahal, ramai jaguh golf lelaki dan wanita negara itu dikatakan mendapat latihan awal mereka di beberapa padang golf di negara ini. Jadi, mana perginya jaguh golf kita?
Share this post :

Post a Comment

 
Programmer : Creating Website
Webmaster ZABIDI MORAD
Copyright © 2014. Berani Kerana Benar - All Rights Reserved

PANDANGAN DALAM LAMAN INI TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP WEBMASTER