Headlines News :
Home » , » Haron Din tokoh penyatuan ummah

Haron Din tokoh penyatuan ummah

Written By zabidi on Thursday 22 September 2016 | September 22, 2016

Oleh MOHD. ASHROF ZAKI YAAKOB

RAKYAT Malaysia menangisi kehilangan sebutir permata ummah yang sangat tinggi ilmunya dan sumbangannya kepada seluruh masyarakat Islam. Pemergiannya terlalu mendadak sehinggakan ramai yang sukar menerimanya lantaran keilmuannya masih lagi didambakan oleh seluruh umat Islam di Malaysia.

Latar belakang akademik dan pengalaman keilmuan yang dimiliki sudah cukup untuk membuktikan bahawa beliau ialah tokoh yang amat disegani oleh kawan dan lawan. Menjadi rujukan utama dalam pelbagai bidang, mengasaskan dan mengembangkan ilmu pengubatan Islam, memangkinkan perjuangan gerakan Islam di Malaysia dan konsisten dalam setiap ucapan dan tindakan menjadi trademark kepada kehebatan peribadi mulia ini. Dalam kelembutan wajah dan manis senyumannya, setiap pendiriannya dituturkan dengan penuh hikmah dan tegas dalam pelaksanaannya.

Nama Tuan Guru Datuk Dr. Haron Din bukanlah baharu dalam bidang politik dan dakwah di Malaysia. Seawal tahun 80an lagi beliau sudah menyinar dan dilihat sebagai ikon yang bakal memimpin masyarakat Islam di Malaysia. Beliau mewakafkan dirinya demi perjuangan Islam dan menginfaqkan seluruh tenaga kudratnya dalam melaksanakan misi dakwah di negara ini. Dakwahnya merentasi sempadan politik dan perkauman, menumpukan kesatuan Islam bagi masyarakat Melayu serta berusaha mendaulatkan Islam sebagai teras kepada perpaduan dalam negara. Keberanian beliau menerima tanggungjawab sebagai Ketua Kluster Dakwah, Majlis Perundingan Islam (MPI) di bawah kelolaan Kerajaan Persekutuan membuktikan pendirian berhikmah beliau serta menzahirkan politik yang matang dan sejahtera berasaskan prinsip ajaran Islam yang sebenar. Ini mencetuskan paradigma baharu kesatuan dan perpaduan masyarakat Islam khususnya, di samping memangkinkan proses mendaulatkan Islam yang menjadi teras dan tunjang bagi keharmonian dalam negara.

Amat mengagumkan apabila perbezaan fahaman politik dan perkauman terus dihapuskan lantaran pemergian beliau. Ucapan takziah dan kesedihan atas pemergian Allahyarham oleh pemimpin kerajaan serta tokoh-tokoh politik tanah air tanpa mengira fahaman parti memberikan gambaran jelas bahawa beliau ialah tokoh yang luar biasa. Jurang politik sempit berjaya dihapuskan dan politik dakwah beliau membuahkan hasil yang mengagumkan.

Tuan Guru Dr. Haron Din pastinya amat sinonim dengan pengubatan Islam di Malaysia. Kaedah rawatan menggunakan Rukyah Syariah yang telah diasaskan semenjak 1977 berjaya menarik keluar kepercayaan tahyul masyarakat Melayu kepada pengubatan Islam yang tulen. Beliau seterusnya mengasaskan Persatuan Kebajikan dan Pengubatan Islam (Darussyifa) pada 1988 yang seterusnya merintis kepada perkembangan secara besar-besaran kaedah rawatan Islam yang bukan hanya memfokuskan kepada penyakit rohani, malah sebagai komplimentari kepada rawatan penyakit fizikal dalam perubatan alopati. Sehingga kini, Darussyifa telah berjaya melahirkan lebih 6000 pe­rawat Islam bertauliah, 65 pusat rawatan di seluruh negara serta 13 kelas pengajian pengubatan Islam hampir di setiap negeri di Malaysia. Pengiktirafan daripada Kementerian Kesihatan terhadap Pengubatan Islam adalah cita-cita utama beliau dan menjadi kejayaan paling manis bagi perjuangannya dalam pengubatan Islam.

Saya amat yakin semua anak murid dan kenalan rapat beliau pasti mengakui bahawa ilmu ikhlas adalah ajaran dan anugerah terbesar beliau kepada kita semua untuk dicontohi. Keikhlasan beliau dalam setiap pengucapan dan tindakan memberikan kesan yang sangat mendalam, melebihi kepentingan lain yang selalu merosakkan nilai sesebuah amalan. Buktinya, pemergiannya ditangisi kawan dan lawan, mengundang jutaan takziah dari segenap pelosok dunia, dan legasi perjuangannya didokong utuh oleh anak murid dan para pengikutnya yang istiqamah sehingga kini!

Allahyarham amat sinonim dengan keilmuan dan dakwah. Paling menarik, pasca pemergian beliau juga mencetuskan paradigma ilmu baharu pengurusan jenazah yang menepati Sunnah Nabawiyyah sekali gus menghapuskan dogma kolot yang lama membekas dalam masyarakat Melayu. Kehadirannya mencurahkan lautan ilmu, pemergiannya mencetus paradigma baharu dan pastinya menyuntik semangat perjuangan Islam kepada seluruh umat Islam di Malaysia.

Jasa dan sumbangan beliau dalam menyatukan masyarakat Melayu dalam pelbagai bidang wajar dihargai dan dicontohi. Beliau berjaya menyatukan pemikiran masyarakat Melayu daripada fahaman tahyul kepada kesatuan aqidah yang jitu. Beliau berjaya menghapuskan fahaman politik sempit kepada politik Islam yang membimbing kawan dan seteru. Beliau merintis perubahan kefahaman pemikiran masyarakat Islam kepada mendaulatkan ajaran Islam yang satu. Maka beliau amat layak dinobatkan sebagai Tokoh Penyatuan Ummah di Malaysia, di dunia jasamu menggunung, ganjaran baik di syurga menunggu.

Berehatlah dengan tenang wahai guruku, Murabbi ummah yang sentiasa membimbing umatmu. Nikmatilah kerehatan yang hakiki, setelah perjuanganmu di dunia tidak pernah terhenti, selagi nyawa dikandung badan, budi dan keringat telah engkau curahkan. Doa dari kami anak-anak muridmu sentiasa mengiringimu sehingga akhir hayat kami.

PENULIS ialah Pensyarah Akademi Pengajian Islam Kontemporari (ACIS) Universiti Teknologi Mara, Shah Alam, Selangor.

Share this post :

Post a Comment

 
Programmer : Creating Website
Webmaster ZABIDI MORAD
Copyright © 2014. Berani Kerana Benar - All Rights Reserved

PANDANGAN DALAM LAMAN INI TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP WEBMASTER