Headlines News :
Home » » Wanita dan maruah diri

Wanita dan maruah diri

Written By zabidi on Sunday 27 March 2016 | March 27, 2016

Oleh Prof. Madya Dr. Saodah 
Abd Rahman

WANITA ialah makhluk Allah SWT yang dihiasi dengan sifat-sifat kewanitaan seperti malu. Malu adalah sifat yang membatasi wanita daripada melakukan sesuatu perkara atau perbuatan yang boleh menjatuhkan maruah dirinya.

Jika wanita beranggapan bahawa kecantikan tubuh badan adalah satu kebanggaan yang perlu didedahkan kepada orang ramai maka wanita itu tidak segan silu berpakaian mencolok mata atau separuh bogel di khalayak ramai. Konsep dan prinsip pemikiran begini semakin meluas mempengaruhi pemikiran wanita yang bercirikan kehidupan sekular yang mengangkat hedonisme sebagai satu cara hidup.

Konsep dan corak hidup wanita yang tidak bersandarkan kepada nilai agama dan budaya bukan sahaja boleh menyebabkan mereka melakukan apa sahaja mengikut hawa nafsu dan cita rasa mereka malah juga boleh menjatuhkan maruah sebagai wanita yang perlu dihormati. Tinggi atau rendah maruah wanita adalah bergantung kepada prinsip dan corak kehidupan mereka. Negara yang dihuni oleh umat Islam dan masyarakat beragama tidak akan menerima sebarang budaya yang boleh menjejaskan kewibawaan sebagai manusia yang bertamadun dan memiliki nilai budaya dan agama.

Sebarang aktiviti hiburan liar yang membabitkan penganut agama Islam tidak sepatutnya berlaku di negara yang mengangkat agama Islam sebagai agama rasminya. Jika pesta begini adalah amalan masyarakat Barat maka setiap individu yang berada dalam negara ini termasuk pelancong perlu menghormati budaya masyarakat dalam negara ini yang majoritinya beragama Islam.

Kebebasan individu tanpa batasan bukan menjadi budaya masyarakat beragama. Setiap agama mempunyai nilai murni yang mampu membentuk penganutnya supaya menjadi individu yang mempunyai maruah dan harga diri.

Tidak kesemua masyarakat sekular beranggapan bahawa setiap individu mempunyai hak untuk melakukan apa sahaja sehingga ke tahap berbogel di khalayak ramai. Masyarakat yang bertamadun memiliki ciri-ciri budaya dan nilai hidup yang murni. Mereka cuba menaikkan taraf masyarakat sebagai manusia yang sejati iaitu berpakaian dan bertingkah laku yang boleh menjadi contoh dan teladan kepada masyarakat lain.

Wanita sepatutnya lebih prihatin terhadap tingkah laku dan budi pekerti dalam kehidupan seharian mereka. Tingkah laku yang liar se­perti berpakaian separuh bogel dalam pesta-pesta hiburan dan seum­pamanya adalah simbol kepada ke­gelisahan dan ketidakpuasan dalam kehidupan dipamerkan dalam bentuk tingkah laku yang bertentangan dengan fitrah manusia. Setiap manusia yang bermoral dan mempunyai nilai kerohanian amat prihatin terhadap perwatakan dan penampilan diri dalam masyarakat.

Fesyen pakaian yang terlalu mendedahkan tubuh badan mungkin dianggap sebagai satu kebebasan dan kepuasan wanita tetapi hakikatnya wanita meletakkan diri mereka ke tahap yang boleh dipersendakan oleh lelaki.

Negara yang bercirikan budaya agama tidak akan berkompromi dengan individu-individu yang mempunyai pemikiran hedonist tanpa batasan. Persekitaran kawasan pantai dan tempat peranginan negara sepatutnya tidak dicemari dengan pengunjung yang tidak berpakaian kerana budaya demikian bukan sahaja tidak menyenangkan pengunjung lain malah boleh menyebarkan budaya liar ke negara ini secara perlahan-lahan.

Dalam era globalisasi pengaruh hedonisme semakin menular dalam negara Islam kerana kemajuan teknologi komunikasi begitu aktif menyebarkan pemahaman dan ideologi berkenaan.

Penganut ideologi hedonist merasai bahawa perbuatan dan tingkah laku mereka adalah satu keseronokan dan kepuasan yang ingin disebarkan kepada masyarakat tanpa mengira sempadan geografi. Pengaruh ideologi ini jika tidak dibanteras akan mempengaruhi pemikiran dan jiwa remaja Islam.

Remaja Islam yang kurang ajaran agamanya mudah dipengaruhi oleh unsur-unsur begini kerana mereka sering didedahkan dengan ideologi tersebut melalui media sosial yang pantas penyebarannya.

Jika pesta liar menjadi budaya remaja Islam maka akidah Islam semakin hari kian pudar dalam pemikiran dan hati nurani mereka. Ketika ini isu penukaran agama menjadi satu fenomena dalam masyarakat negara Islam.

Umat Islam diseru oleh Allah supaya memelihara masyarakat Islam daripada dipengaruhi oleh unsur-unsur yang boleh mengakibatkan mereka terpesong daripada fitrah kejadian manusia. Jika pesta liar tanpa pakaian itu menjadi tradisi masyarakat bukan Islam maka pengaruh tersebut sepatutnya tidak dibenarkan berlaku di tempat-tempat peranginan di negara Islam. Keindahan alam dalam dunia Islam tidak sepatutnya dicemari dengan pesta liar dan tidak bermaruah.

Setiap pelancong yang mengunjungi negara ini bebas bergerak tetapi mereka perlu menghormati budaya dan tradisi masyarakat tempatan. Agensi pelancongan, hotel dan kawasan peranginan perlu memaparkan maklumat kepada pelancong mengenai peraturan mengunjungi pantai dan tempat peranginan di negara ini. Ramai pelancong dari negara Barat dan luar tidak mengetahui dan memahami budaya negara Islam kerana mereka didedahkan dengan budaya sekular bercirikan corak hidup hedonist tanpa batasan. Mereka bebas melakukan sebarang tingkah laku di pantai-pantai dan tempat peranginan di negara mereka.

Konsep kebebasan dan kecantikan yang dipegang oleh masyarakat hedonist amat berbeza dengan prinsip kehidupan masyarakat beragama. Pesta lelaki dan wanita tanpa pakaian di pantai-pantai dan tempat peranginan adalah perkara biasa bagi mereka. Terdapat pantai-pantai di negara sekular seperti Switzerland dan seumpamanya hanya membenarkan lelaki dan wanita tanpa pakaian sahaja menikmati sinaran matahari di musim panas.

Budaya sedemikian perlu dihindari oleh masyarakat Islam kerana bertentangan dengan fitrah kejadian manusia yang menganuti agama Ilahi. Islam menyeru umatnya menjadi manusia yang mempunyai nilai budaya dan tamadun yang bercirikan fitrah kejadian manusia di mana ia berbeza dengan corak kehidupan makhluk yang tidak memiliki sejarah dan tamadun.

Prof. Madya Dr. Saodah 
Abd Rahman, Jabatan Usuluddin dan Perbandingan Agama, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia.
Share this post :

Post a Comment

 
Programmer : Creating Website
Webmaster ZABIDI MORAD
Copyright © 2014. Berani Kerana Benar - All Rights Reserved

PANDANGAN DALAM LAMAN INI TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP WEBMASTER