Headlines News :
Home » , » Susur galur parti-parti di Malaysia

Susur galur parti-parti di Malaysia

Written By zabidi on Monday 11 January 2016 | January 11, 2016

Oleh Zin Mahmud 

Asalnya kita semua pakat-pakat dan tubuhkan UMNO. Tapi kerana masalah bendera, ada antara kita
iaitu dari PKMM dan beberapa sekutunya keluar. British tangkap pemimpin-pemimpin PKMM dan parti itu terbubar. Kemudian apabila pengasas UMNO mahu jadikan ia parti Malaya dan bukannya parti Melayu, beliau ditolak, beliau pun keluar tubuhkan Parti Kemerdekaan Malaya. Pada waktu sama biro agama UMNO keluar untuk tubuhkan PAS.

Selepas bekas pemimpin PKMM dibebaskan, ada antara mereka tubuhkan Parti Rakyat Malaya. Sementara bekas ketuanya dijemput untuk ketuai PAS. Ini kerana ada pemimpin PAS ikut sertai Parti Kemerdekaan Malaya menjelang pilihan raya.

Rakyat tolak Parti Kemerdekaan Malaya dan memilih UMNO. Parti Kemerdekaan Malaya dibubarkan dan digantikan dengan Parti Negara. Parti Negara pun gagal mendapat sambutan dan pemuka-pemukanya kembali pada UMNO.

Apabila seorang menteri enggan menggunakan baja dari Britain, beliau dipecat dan keluar tubuhkan Parti Konvensyen Malaya. Parti ini bersama dengan Parti Rakyat Malaya dan Parti Buruh Malaya tubuhkan Front Sosialis.

Selepas 13 Mei, UMNO dan PAS bersatu dalam Barisan Nasional. Parti Rakyat Malaya pula berpecah, satu jadi Parti Sosialis Rakyat Malaya, satu lagi tubuhkan Parti Marhaen.

Tidak lama kemudian, PAS dipecat dan berpecah dengan tertubuhnya Berjasa yang menyertai Barisan Nasional. PAS kalah di Kelantan dan ketuanya kemudian keluar parti dan tubuhkan Hamim, yang ikut masuk Barisan Nasional. Kemudian ketuanya disingkirkan dan akhirnya dia sertai UMNO.

Ketua Parti Sosialis Rakyat Malaya kemudian keluar parti dan sertai UMNO. Ketua Parti Marhaen kemudian menyertai Parti Keadilan Masyarakat sebelum kembali pada Parti Rakyat Malaya. Pemimpin Parti Marhaen pula sertai PAS sebelum ia dibubarkan. Ketua Parti Konvensyen Malaya juga menyertai PAS.

Parti Sosialis Rakyat Malaya kembali jadi Parti Rakyat Malaysia dengan seorang pemimpinnya menubuhkan Parti Sosialis Malaysia.

Kemudian UMNO diisytiharkan tidak sah. Daripadanya tertubuh UMNO Baru dan Parti Semangat 46. Parti Semangat 46 kemudian jadi Parti Melayu Semangat 46 sebelum dibubarkan untuk menyertai UMNO Baru, yang kemudiannya kembali menjadi UMNO.

Tidak lama kemudian, pemimpin kedua UMNO dipecat dan beliau menubuhkan Parti Keadilan Nasional. Ia kemudian bersatu dengan Parti Rakyat Malaysia untuk jadi Parti Keadilan Rakyat. Tahun lalu, ada ahli-ahli PAS pakat pakat tubuhkan Parti Amanah Negara.
Share this post :

Post a Comment

 
Programmer : Creating Website
Webmaster ZABIDI MORAD
Copyright © 2014. Berani Kerana Benar - All Rights Reserved

PANDANGAN DALAM LAMAN INI TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP WEBMASTER