Headlines News :
Home » » Kaum yang hanya pandai berkata-kata

Kaum yang hanya pandai berkata-kata

Written By zabidi on Thursday 26 March 2015 | March 26, 2015

Oleh SYAFIQ AL-JITRAWY
 
DARI Abdullah Bin Mas’ud katanya: Bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda, “Tiap-tiap nabi yang diutus
sebelum aku mempunyai pengikut-pengikut dan sahabat-sahabat yang terpilih dari umatnya masingmasing, mereka itu berpegang kepada contoh nabinya dan menuruti perintahnya, kemudian setelah zaman itu berlalu mereka disambung oleh generasi yang hanya pandai berkata, tetapi tidak bekerja, bekerja tetapi tidak mengikuti ajaran nabinya.

“Sesiapa menentang kaum itu dengan kekerasan, mukminlah ia, menentangnya dengan perkataan, mukminlah juga, dan menentang dengan hatinya mukmin juga, dan telah habislah iman dari orang-orang yang tidak menentang kemungkaran, walaupun dengan hatinya.” (Riwayat Muslim).

Hadis Nabi bukan teori konspirasi, tetapi Nabi telah beri satu panduan jelas kepada ahli jemaah dan umat Islam pada zaman kini dalam usaha membangunkan Islam.

Nabi telah mengingatkan kepada kita bahawa akan wujud kaum yang cuma pandai beridealisme tetapi tidak buat kerja Islam. Suka berwacana tetapi tidak beramal menegakkan Islam. Mereka pandai kritik tetapi tidak tahu hendak membangunkan umat Islam.

Realiti kini, cara mudah menarik perhatian orang ramai dalam ucapan adalah dengan menjaja ayat-ayat bombastik.

Keluarlah ayat-ayat yang hebat didengar seperti fiqh futuristik, fiqh ikhtilaf, maqasid syariah, wasatiyyah dan lain-lain tetapi pelaksanaannya bertentangan dengan maksud asal ayat-ayat itu.

Kaum kedua adalah bila mereka buat kerja, mereka tidak suka mengikut apa yang Nabi ajar. Mereka suka cari idea-idea selain dari apa yang Nabi ajar.

Mereka menyangkakan idea-idea mereka lebih hebat dari al-Quran dan Sunnah. Nabi perjuangkan Islam untuk seluruh manusia di dunia, tetapi mereka hanya sayangkan negara dan negeri mereka sahaja. Betapa kecilnya skop mereka.

Jika kita menentang kaum ini maka kita beriman, jika kita tidak menentang kaum ini takuttakut kita digolongkan dengan kaum tidak beriman. Kerja mendamaikan pertembungan hak dan batil adalah kerja mungkar, kerana menyusahkan kerja menegakkan hak dan memanjangkan jangka hayat batil.
Badiuzzaman Said Nursi menentang Mustafa Kamal Atarturk yang sedang mensekularkan Turki tibatiba ada orang Islam yang kerjanya berzikir sahaja, pergi guna ayat-ayat al-Quran untuk mendamaikan pertembungan itu.

Dalam hadis ini, Nabi memandaikan otak kita dengan tidak sebut nama individuindividu tertentu sahaja sebagai batil. Nabi memandaikan otak kita juga dengan tidak sebut nama institusi tertentu sahaja sebagai batil.

Tetapi Nabi memandaikan otak kita dengan menyebut sifatsifat kaum ini. Maksudnya kaum ini ada sifat-sifat yang sama.

Mereka boleh berada di manamana sahaja dan mereka tetap perlu ditentang. Sifat mereka sama sahaja sama ada mereka ada dalam Umno, PKR, DAP atau PAS.

Jika kita bukan sebahagian dari kaum ini, jangan kita memandai-mandai menyamakan ciri-ciri mereka dengan kita (bersikap seperti kaum ini atau saja acah-acah bersikap seperti mereka). Takut-takut kita digolongkan dengan mereka di akhirat kelak.

>> Penulis ialah mahasiswa Unisel.
Share this post :

Post a Comment

 
Programmer : Creating Website
Webmaster ZABIDI MORAD
Copyright © 2014. Berani Kerana Benar - All Rights Reserved

PANDANGAN DALAM LAMAN INI TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP WEBMASTER