Alasan menaikkan harga barang dan perkhidmatan sewajarnya sudah tidak menjadi isu pada pemborong, pembekal, peruncit dan peniaga apatah lagi kerajaan turut mengumumkan penurunan tarif elektrik bermula 1 Mac 2015.

Namun apa yang jelas, hari ini harga barang atau perkhidmatan masih lagi di takuk lama sekali gus terus merunsingkan pengguna.

Dari sudut hak, pengguna mempunyai lapan hak yang sepatutnya diperoleh iaitu; hak untuk mendapat keselamatan, hak untuk mendapat maklumat, hak untuk membuat pilihan, hak untuk menyuarakan pendapat, hak untuk mendapat keperluan asas, hak untuk ganti rugi, hak untuk mendapat pendidikan pengguna dan hak untuk mendapat alam sekitar yang sihat dan selamat.

Namun dalam realiti semasa tidak semua yang dapat dicapai. Kebajikan pengguna khususnya di Malaysia masih kurang diberi tumpuan. Maka sudah tiba masanya kita mengaktifkan kuasa pengguna yang sebenar.

Sebagai pengguna yang melaksanakan tanggungjawab dan prihatin berkenaan isu “naik harga” atau “harga naik” sepatutnya kita ada hak untuk melaporkan sebarang keraguan yang tidak munasabah ke atas sesuatu harga produk atau perkhidmatan kepada pihak berwajib.

Sekiranya tiada sebarang aduan atau masalah dikemukakan, ini akan menyebabkan para peniaga semakin berani melakukan penipuan dan penyelewengan harga secara terang-terangan.

Sebagai pengguna juga kita perlu sentiasa mengikut beberapa langkah yang dicadangkan antaranya; Setiap pengguna perlu mendapatkan maklumat dan pengetahuan yang secukupnya berkenaan barangan dan perkhidmatan yang akan dibeli atau digunakan. Kedua, pengguna perlu membuat aduan terhadap peniaga-peniaga yang didapati menipu dan menindas. Ketiga, para pengguna patut memilih premis perniagaan yang dipercayai amanah dan jujur.

Ada di antara pengguna yang tidak menggunakan hak dan kuasa mereka. Malah segelintir pengguna hanya mengambil mudah, malas memilih dan malas untuk membandingkan harga terlebih dahulu sebelum membuat pembelian menyebabkan para peniaga terus bermaharajalela menaikkan dan mengekalkan harga sedia ada. Apatah lagi ada pengguna yang tidak langsung merungut, seolah-olah tidak ambil peduli apabila harga secawan teh tarik atau kopi bersama nasi lemak bungkus berlipat kali ganda harganya di coffee house, gerai atau di warung.

Dalam situasi ini sebagai pengguna kita sewajarnya bersatu hati untuk bertindak sebab kita berhak menyuarakan rasa tidak puas hati jika mendapati harga yang ditawarkan itu tidak munasabah. Hal ini perlu dilaporkan kepada Persatuan Pengguna.

Persatuan Pengguna pula perlu bergerak dengan proaktif untuk menangani hal ini bagi memastikan hak pengguna dilindungi.

Pengguna juga perlulah bijak. Bijak dalam erti kata tidak dapat dieksploitasi oleh pengusaha dan penjual. Bijak memilih penjual yang boleh dipercayai dan bijak memilih barangan dan perkhidmat­an yang suci, halal dan berkualiti.

Sesungguhnya untung rugi nasib penjual adalah terletak di ta­ngan kita sendiri sebagai pengguna. Jika kita prihatin, berhemat dan waras dalam mendapatkan harga barangan dan perkhidmatan maka kita dapat mengelak daripada ditindas peniaga yang rakus.

Dari sudut peniaga, tuntutan mencari rezeki dalam bidang perniagaan adalah berkaitan dengan agama dan sebahagian usaha dakwah dalam menyebarkan Islam. Apatah lagi sembilan persepuluh rezeki datangnya daripada perniagaan.

Walaupun matlamat perniagaan untuk mencari rezeki dan mendapat keuntungan, namun soal keberkatan tidak boleh dike­tepikan atau dipandang remeh. Para peniaga perlu memahami dan menghayati nilai, akhlak dan etika termasuklah mengiklan dan menjual barangan yang betul. Menipu bagi tujuan melariskan sesuatu barang jualan adalah ditegah sama sekali.

Namun begitu, tidak dinafikan ada dalam kalangan peniaga yang sanggup mengambil kesempatan dengan menaikkan harga barang, menyembunyikan barang supaya harga naik, mencampurkan barang yang elok dengan yang tidak elok, barang lama dengan barang baharu dan menipu dalam membuat timbangan.

Dalam satu hadis yang diriwa­yatkan oleh Abu Hurairah bahawa Rasulullah SAW telah melalui setimbun makanan (yang dijual) seraya memasukkan tangannya ke dalam timbunan makanan itu, dan mendapati jari-jemarinya basah. Rasulul­lah SAW bersabda: “Apakah semua ini wahai pemilik makanan?” Lelaki itu menjawab: Makanan itu telah ditimpa hujan wahai Rasulullah SAW. Seraya Rasulullah bersabda: “Kenapa tidak kamu jadikan yang basah itu di sebelah atas makanan agar manusia dapat melihatnya, barang siapa yang menipu ia bukan daripada agamaku.”

Oleh itu, dalam mengawal ke­giatan penindasan dan penipuan dalam pasaran, pemerintah perlu campur tangan dengan mengambil tindakan kawal selia keadaan di pasaran dan sentiasa membuat pemantauan serta penguatkuasaan ke atas pusat-pusat perniagaan secara bertanggungjawab, bukan sekadar memberi amaran kosong atau de­nda yang ringan kepada pihak yang menindas para pengguna.

Dalam hal ini kita menyambut baik langkah Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani yang akan menawarkan harga lebih murah sekurang-kurangnya penurunan sebanyak lima hingga 20 peratus barangan di pasar tani seluruh negara yang akan dimulakan pada awal Jun ini. Ini sedikit sebanyak akan mengurangkan bebanan pengguna. Begitu juga langkah-langkah penguatkuasaan oleh Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan perlu diteruskan terutama ke atas peniaga yang degil menurunkan harga barang dan perkhidmatan.

Justeru dalam menangani isu ini baik pengguna mahupun peniaga perlu memahami peranan ma­sing-masing. Kedua-duanya ada hak, integriti dan tanggungjawab yang perlu dipenuhi agar kedua-duanya mendapat manfaat bersama. Ingatlah sebagai peniaga perlu sentiasa berusaha untuk meme­nuhi keperluan pengguna manakala kepuasan pengguna adalah satu keutamaan kepada peniaga.

PENULIS ialah Pegawai Penyelidik
Kanan, Pusat Kajian Ekonomi
dan Kemasyarakatan, IKIM.