Headlines News :
Home » » 6 Tip Jimat Ruang Pada Gajet

6 Tip Jimat Ruang Pada Gajet

Written By zabidi morad on Tuesday, 2 December 2014 | 10:26 am

6 Tip Jimat Ruang Pada Gajet

Jika perkara ini berlaku, ia semestinya diakibatkan oleh pengurusan storan yang tidak sistematik. Selang sebulan, anda mesti mengemas kini storan kerana mungkin kadangkala, ada kemas kini, muat turun serta video-video yang muncul secara automatik tanpa disedari. Jadi, cuba aplikasikan tip-tip ini untuk lebih jimat serta meningkatkan produktiviti.

1.   Aplikasi
 
Aplikasi yang dimuat turun akan secara automatik akan disimpan di memori terbina di peranti anda. Ada beberapa peranti yang membenarkan anda untuk menyimpannya dalam kad SD. Selain itu, anda perlu lebih rajin untuk mengemas kini aplikasi mana yang telah dimuat turun tetapi tidak berguna, rosak dan versi percubaan. Jangan terasa rugi untuk terus membuangnya.

2.   Foto

Kini, terdapat pelbagai versi peranti dengan kamera yang memiliki mega piksel yang besar. Oleh itu, saiz foto yang diambil akan turut sama dalam saiz yang sangat besar. Untuk kegunaan yang penting dan anda memang memerlukan foto yang tajam, cantik dan sebagainya tiada masalah. Tetapi, jika hanya sekadar untuk memuat turun di Facebook, anda perlu mempertimbangkan untuk mengurangkan sedikit saiz bagi menjimatkan ruang dan memuatkan lebih baik foto.

3.   Data aplikasi

Sesetengah aplikasi menyimpan banyak fail-fail sementara dalam memori terbina pada peranti anda dan ia akan sentiasa bertambah dari semasa ke semasa. Data-data aplikasi ini selalunya tidak ditetapkan untuk pengurusan secara sistematik. Masalah ini tidak berlaku kepada aplikasi popular seperti Google Maps, Facebook dan sebagainya.

4.   Cache pelayar

Sesetengah peranti telefon pintar dan tablet memerlukan anda membersihkan kesemua fail internet sementara yang disimpan oleh pelayar web anda secara manual. Tetapan secara automatik mengakibatkan ia terus disimpan sehingga melebihi kapasiti sepatutnya. Ia perlu dilakukan selang seminggu atau sebulan bergantung pada penggunaan pelayar web.

5.   E-mel

Ada beberapa versi peranti yang tidak memiliki kesesuaian untuk bekerja dengan e-mel yang terlalu banyak. Pengurusannya kurang sistematik mengakibatkan kadangkala ia akan menyesakkan ruang dan memenuhkan memori sehingga memperlahankan peranti tanpa disedari. Ambil masa untuk melihat dan memadamkan mana yang sudah tidak berguna lagi.

6.   Video

Kebanyakan video yang diambil dengan peranti mudah alih kini sangat berkualiti sehingga beresolusi definisi tinggi (HD). Perkara ini perlu dititikberatkan oleh pengguna kerana saiz video sangat besar dan akan memakan banyak ruangan di storan anda. Rajin-rajinkan diri untuk memindahkan fail video yang dirakamkan bagi membolehkan storan anda boleh dimuatkan oleh data-data yang lain sama.
Share this post :

Post a Comment

 
Programmer : Creating Website
Webmaster ZABIDI MORAD
Copyright © 2014. BERANI KERANA BENAR - All Rights Reserved

PANDANGAN DALAM LAMAN INI TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP WEBMASTER