Headlines News :
Home » » Nicol terus utuh teraju No. 1 dunia

Nicol terus utuh teraju No. 1 dunia

Written By zabidi on Tuesday 6 May 2014 | May 06, 2014

KUALA LUMPUR - Ratu skuasy negara, Datuk Nicol David terus cemerlang apabila kekal sebagai

pemain No. 1 dunia untuk bulan ke-94 berturut-turut selepas ranking Mei dikeluarkan semalam.

Setidak-tidaknya, berita tersebut mengubat kekecewaan pemain berusia 30 tahun itu yang sebelum ini tumpas kepada Nour El Sherbini (Mesir) di separuh ak­hir Kejohanan Dunia Wanita 2014 di tempat kelahirannya sendiri di Pulau Pinang.



Sebelum beraksi di kejohanan tersebut Nicol telah meraih dua kejuaraan iaitu Tournament Of Champions dan Cleveland Classic yang sedikit sebanyak membantunya mengekalkan kedudukan No. 1 dunia.

Dalam perlawanan akhir Tournament Of Champions Nicol yang terkenal dengan gelaran Duracell Bunny menumpaskan Laura Massaro dari England 11-4, 13-11, 11-8, manakala di Cleveland Classic pula dia mengenepikan pemain Hong Kong, Annie Au 13-11, 11-5, 11-6.

Bagaimanapun bagi ranking terbaru yang dikeluarkan semalam, pemain veteran Ireland, Madeline Perry lebih mencuri tumpuan apabila menjadi pemain pa­ling tua dalam sejarah yang masih mampu kekal dalam kedudukan 10 pemain terbaik dunia.

Perry, 37, menduduki ranking kesembilan dunia dan pernah menduduki kedudukan tertinggi di tempat ketiga pada April 2011 dengan berjaya melangkah ke saingan akhir Jelajah Dunia WSA sebanyak 27 kali dan mencatat kemenangan sebanyak 11 kali.

"Saya rasa apa yang buat saya berasa bangga ialah bersaing dalam kejohanan tahap tinggi dengan beberapa pemain terbaik dunia. Saya rasa saya bermain dengan baik pada usia ini kerana ketika saya masih kanak-kanak saya kurang berlatih.

"Saya juga banyak menumpukan kepada latihan sebagai seorang pemain profesional dan kerap menggunakan fisioterapi untuk membolehkan badan saya sentiasa berada pada tahap terbaik," kata Perry.

Kekal menghuni ranking kedua terbaik dunia adalah Massaro, manakala pemain Mesir, Raneem El Welily menduduki tempat ketiga.

Perseorangan kedua negara, Low Wee Wern naik satu anak tangga ke kedudukan ketujuh dunia.
Share this post :

Post a Comment

 
Programmer : Creating Website
Webmaster ZABIDI MORAD
Copyright © 2014. Berani Kerana Benar - All Rights Reserved

PANDANGAN DALAM LAMAN INI TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP WEBMASTER