Headlines News :
Home » » Kehidupan Kelompok Pribumi Artik Siberia

Kehidupan Kelompok Pribumi Artik Siberia

Written By zabidi on Tuesday 6 May 2014 | May 06, 2014

Foto yang diabadikan oleh Bryan Alexander yang boleh buatkan anda merasa takjub, cuba bayangkan

betapa dinginnya jika anda berada bersama-sama suku Chukchi, Dolgan, Bahkan, Khanty, Komi, Nenets, dan orang-orang Nganasan. Suhu udara yang mencapai -50 darjah Celsius di kawasan tambey, Yamal Peninsula, Western Siberia, Russia.

Suku pribumi ini hidup di komuniti masing-masing, tidur di dalam khemah-khemah yang mereka buat sendiri, mempunyai alat pengangkutan khas untuk kawasan yang tertutup salji tebal, sedangkan sehari-harian mereka menggiring rusa kutub, memburu dan memancing. Suku pribumi ini mempunyai pakaian tradisional yang boleh menghangatkan tubuh mereka, biasanya disebut pitlyar.
 

Mereka pastinya mempunyai kebudayaan sendiri yang sangat kuat, di mana banyak suku yang masih tinggal dan bertahan di kawasan yang sedingin ini. Yang sangat unik, ketika suhu udara mulai turun di bawah -50 darjah Celsius, akan terdengar suara yang mendesing lembut, kadang-kadang terdengar seperti suara beras yang sedang dicurahkan. Fenomena alam ini sangat menarik, namun sudah menjadi hal yang biasa dialami oleh suku kawasan Artik Siberia ini.
  
   

  

  

  

  

  

  

  

 
http://dairishare.blogspot.com  
Share this post :

Post a Comment

 
Programmer : Creating Website
Webmaster ZABIDI MORAD
Copyright © 2014. Berani Kerana Benar - All Rights Reserved

PANDANGAN DALAM LAMAN INI TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP WEBMASTER