Headlines News :
Home » » Indonesia ekonomi ke-10 terbesar dunia

Indonesia ekonomi ke-10 terbesar dunia

Written By zabidi on Tuesday 6 May 2014 | May 06, 2014

KUALA LUMPUR 5 Mei - Indonesia muncul kuasa ekonomi kesepuluh terbesar di dunia dengan
menyumbang sebanyak 2.3 peratus bagi keluaran ekonomi global, menurut laporan Bank Dunia.
Laporan tersebut dikeluarkan berdasarkan keputusan Program Perbandingan Antarabangsa 2011 (ICP) yang mengukur ekonomi-ekonomi berdasarkan pariti kuasa membeli (PPP) dan menunjukkan bahawa Indonesia melonjak enam anak tangga melepasi negara-negara yang lebih membangun seperti Sepanyol, Korea Selatan dan Kanada.
Negara lain yang berada pada kedudukan sembilan ke atas adalah Amerika Syarikat (AS), China, India, Jepun, Jerman, Rusia, Brazil, Perancis dan Britain.
Negara ekonomi berpendapatan pertengahan iaitu Indonesia, China, India, Rusia, Brazil dan Mexico kini menyumbang 32.3 peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) dunia, berbanding 32.9 peratus yang disumbangkan oleh enam negara ekonomi berpendapatan tinggi iaitu AS, Jepun, Jerman, Perancis, United Kingdom (UK) dan Itali.
Jelas laporan itu lagi, AS dilihat bakal kehilangan status ekonomi terbesar dunia apabila China mungkin mengatasinya menjelang akhir tahun ini, lebih pantas daripada jangkaan.
AS telah menjadi ekonomi terbesar di dunia sejak berjaya memintas UK pada 1872.
Pertubuhan Kerjasama dan Pembangunan Ekonomi (OECD) telah meramalkan China akan mengatasi AS menjelang 2016 manakala China sendiri menyasar untuk menjadi kuasa ekonomi nombor satu dunia menjelang 2019.
Mengikut laporan itu, KDNK China hampir 87 peratus, berbanding KDNK AS pada 2011, manakala India telah meningkat daripada kedudukan kesepuluh pada 2005 kepada ekonomi ketiga terbesar, mendahului Jepun.

Share this post :

Post a Comment

 
Programmer : Creating Website
Webmaster ZABIDI MORAD
Copyright © 2014. Berani Kerana Benar - All Rights Reserved

PANDANGAN DALAM LAMAN INI TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP WEBMASTER