Headlines News :
Home » » Al Capone mafia Amerika Syarikat

Al Capone mafia Amerika Syarikat

Written By zabidi on Tuesday 6 May 2014 | May 06, 2014

Oleh LIZA HASAN


ALPHONES Gabriel Capone lebih popular digelar Al Capone atau Scarface merupakan Gangster
Ketika itu poster wajah beliau terpampang di media massa dan semua premis perniagaan bagi tawaran ganjaran kepada mana-mana individu yang dapat menangkapnya dalam keadaan hidup atau mati.

Al Capone dilahirkan pada 17 Januari dan merupakan anak keempat dari pasangan Gabriele dan Teresina Capone yang berasal dari selatan Itali sebelum berhijrah ke ASpada 1893.

Di AS keluarga Capone menetap di 95 Navy Street dan ketika usianya mencecah 11 tahun mereka sekali lagi berpindah ke 21 Garfield Place di Park Slope, Brooklyn.

Selepas tamat persekolahan di Brooklyn, beliau bekerja di pusat permainan bowling dan ketika itu jugalah beliau mengenali ketua kumpulan samseng paling terkenal di AS, Giovanni Torrio Alias John yang lebih terkenal dengan panggilan Papa Johnny Torrio atau The Fox.

Penglibatan awal dunia jenayah

Penglibatan jenayahnya bermula apabila dia menyertai kumpulan Five Points Gang sebagai boncer di Coney Island Dance Hall and Saloon.

Sepanjang kerjaya itu beliau mengalami banyak kecederaan di muka hingga digelar Scarface.

Pada 30 Disember 1918, Al Capone bverkahwin dengan Mae Josephine Coughlin seorang warga Ireland dan dikurniakan seorang cahaya mata diberi nama Albert Francis Sonny Capone.

Kemudian sekitar 1921, Al Capone dan keluarganya berpindah ke Chicago selepas dipelawa Giovanni Torrio dan dari situ dia berjinak dalam jenayah penyeludupan.

Ketika itu, Giovanni memperoleh kekayaan selepas membunuh ketua penjenayah terbesar Chicago, James Big Jim Colosimo sekali gus mengambil alih jenayah peninggalan James.

Dalam kes pembunuhan itu, Giovanni terlepas dari hukuman selepas kekurangan bukti dan menurut laporan akhbar Al Capone turut terlibat dalam pembunuhan terbabit.

Pindah dari Chicago ke Illionis

Statistik jenayah paling tinggi di AS ketika itu adalah Chicago menyebabkan Gebenor bandar itu meletak jawatan dan digantikan oleh William Emmet Dever.

Ketika itu juga rakyat melakukan reformasi bagi mendesak kerajaan menurunkan kadar jenayah dan memburu lambakan gangster. Keadaan itu kurang disenangi Al Capone lalu mereka berpindah ke Cicero, Illinois.


Di sana, kumpulan Capone terpaksa bertarung dengan kumpulan Cicero Myles O’Donnell dan William Klondike O’Donnell untuk mendapatkan kawasan jajahan takhluk.

Capone akhirnya dapat menawan bandar itu 1924 hingga menyebabkan kematian lebih  200 ahli kumpulan gangster yang selama ini berada di Illinois.


Saint Valentine’s Day Massacre

Selepas bergabung dengan beberapa kumpulan gagster, Al Capone dikatakan mendalangi kes pembunuhan beramai-ramai paling terkenal dalam dunia jenayah pada abad 19, iaitu Saint Valentine’s Day Massacre.

Pada masa sama, serpihan kumpulan beliau turut melakukan pembunuhan di Chicago, hingga menyebabkan tujuh anggota gangster Mafia Bugs Moran dibunuh secara kejam.

Meskipun kejadian itu dikaitkan dengan Al Capne namun tiada seorang pun ahli kumpulan beliau didakwa oleh mahkamah.

Kegiatan Al Capone lumpuh apabila beliau ditangkap oleh ejen FBI, Eliot Ness yang selama itu giat memburu dan menjejaki Al Capone. Tangkapan dilakukan ketika Al Capone melakukan penyeludupan minuman keras di sebuah bandar di Illionis.

Sejak dari itu, kumpulan pengamal undang-undang menyelar tindakan mahkamah AS yang selama ini banyak membebaskan penjenayah selepas didakwa ramai hakim menerima suapan dari kumpulan penjenayah berpengaruh di negara itu.

AlCapon akhirnya dijatuhi hukuman penjara dan meninggal dunia ketika berusia 48 tahun.
Amerika Syarikat (AS) yang mengetuai sindiket penyeludupan dan melakukan pembunuhan pada era 1920-an dan 1930-an.
Share this post :

Post a Comment

 
Programmer : Creating Website
Webmaster ZABIDI MORAD
Copyright © 2014. Berani Kerana Benar - All Rights Reserved

PANDANGAN DALAM LAMAN INI TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP WEBMASTER