Headlines News :
Home » » Penjawat awam muda perlu berinovasi urus kewangan

Penjawat awam muda perlu berinovasi urus kewangan

Written By zabidi on Wednesday 7 February 2024 | February 07, 2024


SEJAK mengumumkan bakal memansuhkan skim pencen penjawat awam, ia mencetuskan pelbagai polemik dan persoalan penting terutama mengenai masa depan kewangan penjawat awam, khasnya generasi muda.

Perubahan dasar kerajaan ini turut menimbulkan persoalan sama ada generasi muda baru memulakan perkhidmatan atau bekerja dalam sektor awam tahun ini mampu menyediakan tabungan mencukupi untuk menjamin masa hadapan mereka atau sebaliknya.

Sejak sekian lama, skim pencen kerajaan diwarisi daripada sistem British sebelum ini memberikan jaminan kewangan kepada penjawat awam selepas mereka bersara. Namun, dengan cadangan pemansuhan ini, beban untuk merancang dan menyimpan bagi masa depan kini beralih sepenuhnya kepada bahu penjawat awam itu sendiri.

Langkah ini pastinya menimbulkan lebih banyak cabaran pada masa hadapan, terutama bagi generasi muda yang mungkin belum sepenuhnya bersedia dari segi kemampuan kewangan. Berdasarkan keputusan terbaru ini, generasi muda penjawat awam dihadapkan dengan realiti mereka perlu lebih proaktif merancang kewangan.

Mereka harus mengambil langkah pengurusan kewangan berkesan seperti melabur dalam skim simpanan persaraan swasta, mengawal perbelanjaan dan mengambil insurans untuk perlindungan masa depan. Namun, ini semua memerlukan pengetahuan kewangan mendalam dan disiplin konsisten.

Dari sudut pandangan lain, situasi ini juga membuka peluang untuk memberikan pendidikan pengurusan kewangan lebih baik dalam kalangan generasi muda. Ketika dunia bergerak pantas pada masa kini, penting bagi mereka untuk memahami asas pengurusan kewangan, pelaburan dan perancangan untuk masa depan.

Inisiatif kerajaan dan sektor swasta dalam menyediakan sumber pendidikan serta nasihat kewangan adalah sangat penting dalam membantu generasi muda bersiap sedia mengharungi cabaran ekonomi dan sosial semakin mencabar.

Di samping itu, perubahan dasar kerajaan ini juga dilihat akan mendorong inovasi dalam produk kewangan ditawarkan sektor swasta. Institusi kewangan mungkin perlu mengembangkan produk simpanan dan pelaburan lebih sesuai selaras penawaran gaji semasa negara untuk keperluan generasi muda dengan risiko dan pulangan yang seimbang. Inovasi ini penting untuk membantu mereka merancang kewangan untuk masa depan.

Walaupun pemansuhan skim pencen kerajaan membawa cabaran kepada generasi baharu penjawat awam, namun ia satu titik tolak kepada perubahan tatakelola perbelanjaan negara dan juga membuka peluang golongan terbabit menambah ilmu dalam pendidikan kewangan tepat serta akses kepada 'alat' perancangan kewangan sesuai.

Dengan cara ini, mereka dapat membangun masa depan lebih stabil dan terjamin dari segi kewangan. Apa yang penting ialah kesediaan untuk belajar, beradaptasi dan merubah paradigma terhadap landskap kewangan sentiasa berubah mengikut peredaran ekonomi dunia.

Penulis adalah Pensyarah Kanan (Pengurusan) Sekolah Pengajian Siswazah Perniagaan Arshad Ayub, Universiti Teknologi MARA (UiTM)

Share this post :

Post a Comment

 
Programmer : Creating Website
Webmaster ZABIDI MORAD
Copyright © 2014. Berani Kerana Benar - All Rights Reserved

PANDANGAN DALAM LAMAN INI TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP WEBMASTER