Headlines News :
Home » » Pusat, negeri perlu bertekad selesai segera isu air

Pusat, negeri perlu bertekad selesai segera isu air

Written By zabidi on Monday 22 May 2023 | May 22, 2023


 SEJAK merdeka pada 1957 sehingga kini atau 66 tahun Malaysia didirikan, bekalan air menyeluruh dan mencukupi antara isu masih membelenggu kehidupan rakyat negara ini. Penduduk di Kelantan dan Sabah diketahui masih dibelenggu masalah tidak mendapat bekalan air terawat sewajarnya berbanding negeri lain.

Sukar difahami bagaimana pada zaman serba maju dengan teknologi canggih hari ini masih ada negeri dan penduduk tidak dapat mengecapi bekalan air terawat secukupnya dan operator syarikat air gagal mewujudkan sistem rangkaian paip air menyeluruh di sesebuah negeri.

Di Kelantan contohnya, antara punca bekalan air terawat masih tidak dapat dibekalkan secara menyeluruh kepada rakyat disebabkan sistem paip air di negeri itu tidak meluas, kekurangan dana memasang paip baharu atau mengganti paip usang sehingga menyebabkan sering berlaku kebocoran, sekali gus meningkatkan jumlah air tidak berhasil (NRW).

Secara tidak langsung, isu kegagalan membekalkan air terawat ini akhirnya mengheret rakyat ke dalam kancah politik kerana ada parti 'menangguk di air keruh' menjadikan isu air sebagai umpan dan modal untuk kekal berkuasa tanpa menghiraukan hak penduduk untuk mendapat bekalan air terawat mencukupi.

Di negeri lain seperti Selangor, bekalan air terawat sering terjejas disebabkan berlaku pencemaran pada sumber air mentah atau paip bocor sehingga menyebabkan ribuan pengguna di Lembah Klang menderita dan menanggung azab hidup tanpa air berhari-hari.

Sukar difahami bagaimana pada zaman serba maju dengan teknologi canggih hari ini masih ada negeri dan penduduk tidak dapat mengecapi bekalan air terawat secukupnya. - Foto hiasan
Sukar difahami bagaimana pada zaman serba maju dengan teknologi canggih hari ini masih ada negeri dan penduduk tidak dapat mengecapi bekalan air terawat secukupnya. - Foto hiasan

Dalam pada itu, pengurusan sumber air juga boleh mewujudkan konflik antara negeri seperti berlaku di Pulau Pinang dan Kedah. Kedua-dua negeri sehingga hari ini masih bertelagah dalam isu tuntutan bayaran sumber air mentah yang berlarutan sejak 2010.

Kedah sebelum ini mengemukakan tuntutan bertulis kepada Pulau Pinang untuk mengenakan caj air mentah RM50 juta setahun, berikutan Perbadanan Bekalan Air Pulau Pinang (PBAPP) mendapat bekalan air dari Sungai Ulu Muda, berpunca dari Kedah. Kerajaan Pulau Pinang pula dilihat tidak mahu melayan tuntutan itu.

Pertikaian berterusan apabila Kedah berhasrat membina 14 tangki air sepanjang Sungai Muda untuk menjimatkan air bagi pengairan padi dan memastikan bekalan air mencukupi sepanjang musim kemarau tetapi ditentang Pulau Pinang dan akan mengambil tindakan undang-undang sekiranya projek itu dilaksanakan atas alasan membahayakan ekonomi serta mata pencarian penduduk Pulau Pinang.

Melihat kepada pertikaian dan contoh permasalahan berlaku ini, kerjasama rentas kementerian, jabatan negeri serta Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN) perlu diperkukuhkan bagi menamatkan kemelut dan pertikaian antara pemegang taruh membabitkan komoditi berharga ini.

Kerajaan Pusat dan negeri perlu ada persefahaman bersama bagi memastikan pengurusan sumber air dan bekalan air terawat tidak dipolitikkan untuk kepentingan parti tertentu seperti berlaku sebelum ini serta ketika ini kerana ia membabitkan kepentingan rakyat.

Share this post :

Post a Comment

 
Programmer : Creating Website
Webmaster ZABIDI MORAD
Copyright © 2014. Berani Kerana Benar - All Rights Reserved

PANDANGAN DALAM LAMAN INI TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP WEBMASTER